I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpa spel utomlands

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2007-10-15 16:51

Köpa spel utomlands

Eftersom dollarn står så lågt nu kan det inte löna sig att köpa spel i USA eller blir det väldigt dyrt med frakt?? Tänkte på spel till xbox 360 först och främst. Någon som har testat och kan rekommendera någon sida?

2007-10-15 16:53
Blir billigare, se dock till att spelen är regionsfria så du kan spela dom på din europeiska Xbox 360.

PS3 är helt regionfri så där är det bara shoppa på ifall någon skulle undra.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-10-15 22:29
Sålänge man använder sig av rätt ställen så är frakt och tull inget att oroa sig för.

vg+
Snabbt, smidigt och enkelt. Bra utbud och trevliga priser. Ligger iofs i Kanada men är troligen den affär i nordamerika som spelsverige använder sig av i störst utsträckning.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-10-15 22:48
Hur kommer det sig att man tar vg+ över USA-affärer?
På den sidan kostar nya spel $70CDN (469,95 SEK).
I USA kostar nya spel $60USD (392,22 SEK)
(svenskt pris enligt forex.se)

Blir det billigare med frakt, eller markerar de paketet som "gåva" så man slipper tull eller vad?

Har själv inte beställt spel från utomlands, men borde nog börja..
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2007-10-15 22:52
Det gäller att hitta någon bra amerikansk affär helt enkelt. Förut fanns therage som var bra men jag har inte hittat något sedan den. ncsx kan väl dock vara helt okej, aldrig provat själv dock.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-10-16 07:30
kan man få spel för ca 400 kr är ju det riktigt sjysst... är ju en 150-200 kr billigare än här, speciellt om man köper flera stycken samtidigt

2007-10-16 10:25
Caliber

Du slipper tull hos vg+ vilket gör dem billigare. Jag köpte mgs3:s och suikoden V av Gamestop för något år sedan och det såg på förhand ut att vara riktigt trevligt pris men med tull och frakt så landade jag på runt 1k vilket iofs inte är dyrt men då kan man ju nästan lika gärna köpa spelen här.

Små affärer i USA brukar kunna markera spelet som gåva. Vet att så har varit fallet när jag köpt saker via företag på e-bay.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-10-16 15:22
så det är billigare att köpa på vg+ med högre pris men man tjänar in det på tull och frakt alltså, men det måste ju finnas affärer i USA som skickar på samma sätt som VG+ och därmed bli ännu billigare... ingen som har några erfarenheter av det?

2007-10-16 17:31
"PS3 är helt regionfri så där är det bara shoppa på ifall någon skulle undra."

Det enda man ska se upp med är att spel kan vara regionskodade, dock känner jag bara till ett som ska vara det så det är inget vanligt problem (Stranglehold).
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2007-10-16 20:17
ah, ok. Surt om man åker på tull.
Sökte lite på ncsxshop och hittade den här tråden:
"Ingen moms och ingen tull. För konsoler rekommendarar jag ncsx högst av alla."
Om det är tullfritt verkar det bli billigare än vg+..

Han säger om dvdboxoffice.com är också intressant:
"Dvdboxoffice är riktigt bra på spel, billiga som satan och man slipper ofta (åtminstone nu för tiden) tull och moms (då de ofta skicar från ett EU-land, trots att de är belägna i Canada)"
Står dock inget om att de skickar från ett EU-land på sidan vad jag kan se.. Men visst är frakten gratis (fast spelen kostar lite mer än på vg+). Men det tar 1-4 veckor att få spelet..

gorrit
Säker på att Stranglehold är regionslåst? Stod en del om det innan släpptes, men några dagar senare kom det nyheter som dementerade det. Har inte läst nåt om det efter att spelet släpptes..

2007-10-16 20:41
Nej, inget spel är det. Där emot är DVDn eller Blu-rayn eller vad fan som följer med regionsskyddad, som alla andra filmer.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-10-16 22:12
Okej, grabbarna på forumet dit Caliber länkade verkade ju ha rätt bra koll och han rekommenderade ju några ställen... blir nog till att beställa från någon av dom!

2007-10-17 16:08
Caliber P22,

sorry, hade fel, Midway sa från början att det skulle vara regionslåst men sedan ändrade det.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2007-11-01 13:33
Jag beställde 2 PS3-spel från ncsxshop.com i lördags, och fick hem spelen redan i förmiddags (torsdag)!
Jag valde den billigaste fraktmetoden "USPS Priority Mail International Letter". Spelen kom ordentligt inlindade inuti ett tjockt kuvert och i perfekt skick.
De två spelen inklusive frakt kostade $130.80 (849,26 kr drogs från mitt kort).
Jag bad dem markera paketet som gåva, vilket de gjorde, och dessutom skrev de ner totala värdet till $20.

Så jag är väldigt nöjd måste jag säga.
Det var billigt, spelen kom snabbt fram och de markerade paketet så jag slapp tulla. Jag lär tveklöst beställa från dem igen.

2007-11-01 13:51
Sweet Caliber. Kör jag på dom när jag beställer Uncharted. Vad kostade frakten? $12?
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-01 14:02
Är det alltså så att om man har en svensk ps3:a kan man ändå spela amerikanska ps3 spel? whatever happend to NTSC/PAL !?
G's up, Hoe's down! Word for life!

2007-11-01 14:09
NTSC/PAL försvann med PS3! När det gäller Sony då. Xbox 360 har vissa spel som är regionsfria men inte alla som till PS3.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-01 14:31

Nemen fan va fint. Så det är alltså bara att fire away på ps3 spelen menar du?

2007-11-01 15:10
Absolut.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-01 15:21
Midas
för två spel kostar frakten $11. Tror det kostar $11 för ett spel också.

2007-11-01 15:25
Ja, det är flat rate frakt på det där, svinbra. Använde det när jag köpte från therage en gång i tiden. Får plats 4 spel i ett kuvert, även om det blir lite trångt. :)

Vilka köpte du? Ratchet och?
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-01 16:13

Midas
På www.ncsxshop.com står det ju att spelen är typ USA region. Du menar alltså att det inte spelar någon roll då?

2007-11-01 16:18
Det spelar ingen som helst roll. Står fortfarande typ NTSC på dom och så där. Men det finns ingen regionskodning. HDTV = samma sak överallt. Så har du ingen HDTV kanske bliden blir svartvit, men hur många TV-apparater finns det idag som inte klarar NTSC signaler?
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-01 16:29
jaså minsann. surt dock att min jävla sony tv inte är HD-klar. men får fan ta reda på om den klarar ntsc signaler. vore ju lite surt att få spela assassins creed svartvitt... det är ju visserligen medeltid... hmmm.

2007-11-01 17:23
Midas
Tog Heavenly Sword också. Tänkte köpa det först när priset gick ner, men det var lika bra att passa på tyckte jag.

Min TV klarat tydligen inte av NTSC-signaler.. =) R&C funkar perfekt, men HS är svartvitt.
Visste att det fanns en risk att det skulle bli svartvitt eftersom vissa USA-demos blir det, men både R&C- och HS-demot var i färg, så jag trodde det skulle funka bra.
Tydligen är det lätt fixat genom att skaffa en RGB Scart, men jag har funderat på en ny tv snart ändå, så det löser nog sig.

Gz_up
Demos för The Simpsons och FIFA 08 från USA's PSN Store, samt Gran Turismo Prologue 5 från Japans PSN Store blir svartvita för mig.
Testa att tanka dem. Är de i färg är det nog inga problem.

2007-11-01 18:08
ol'righty then. will do. kanske dax att fixa en RGB scart då också kan jag tänka. för jävla fint med er kunskap gubbar! :D