I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ang. "Next Generation"

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2007-03-28 22:03

Ang. "Next Generation"

Det snackas mycket nu om "next generation", och jag som spänt väntar på GTA4, har en undran om detta "next generation";

vad innebär next generation?
är det någon ny spelidé, eller vad?

(med risk för att verka dum, så tar jag det)

2007-03-28 23:16
Next generation innebär nästa genartionens tv-spel, dvs nu. Med nya grafikmotorer, ny hårdvara, ja, nästan allt är nytt.
Till alla komunister: Sluta försök bestäm över min rikedom, ty jag försöker inte bestäma över er fattigdom! - TurboHasse

2007-03-28 23:40
PS3, XBOX 360, Wii = Next generation, eller ja... nuvarande generation eftersom alla nu är släppta! :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-03-29 13:24
Att köra i HD (High Definition) är också "Next Gen"

2007-03-29 13:39
att vifta runt som en apa är också Next gen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-29 13:49
Wii = förra generationen. :P

GTA4 trailer idag!
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-29 16:17

Från början handlade väl olika generationer om att de stora konsolltillverkarna släppte nya maskiner ungefär samtidigt, så att SNES och Mega Drive var en annan "generation" av spelkonsoll än NES och Master System. N64, Saturn och Playstation kan väl också anses vara en generation. Ibland är det dock lite missvisande, är t.ex. Dreamcast verkligen samma generation som Gamecube, Playstation2 och XBOX? Och vad menas med generation idag? Tillhör Wii samma generation som Playstation 3 och XBOX 360? Kan man ens dra några slutsatser om det?

Jag kan som synes allt om TV-spel från 91 till 95, men därefter är det ganska tomt (jag köpte min PS2 förra månaden :)).

2007-03-29 18:38
Next generation utan Dx 10 är ganska löjligt.
Jadu...

2007-03-29 19:06
Wii tillhör samma generation, i teorin. I praktiken är det en helt annan sak.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-29 20:55
Eksem P24

Om jag inte är helt bakom flötet så kom väl ändå Dreamcast under samma generation som ps1 och N64'an?
Till alla komunister: Sluta försök bestäm över min rikedom, ty jag försöker inte bestäma över er fattigdom! - TurboHasse

2007-03-29 20:58
Du är tvärr bakom flötet, min vän. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-29 23:26
360 är next-gen.
Wii är en helt annan generation i en annan dimension.
PS3 hoppade över en generation och är snarare next + half gen.

2007-03-30 08:25
strypa

N64/PS1 o.s.v. tillhör femte generationen medans Dreamcast är ett 128bitarssystem som tillhör sjätte (det handlar alltså inte riktigt om när systemen släpptes utan vad som finns under motorhuven) .)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-30 08:26
^^vad är den här generationen för bitarssystem?? är verkligen Wii lika stark som Ps3 om man räknar i bitar?

2007-03-30 12:17
nej, därför tillhör den egentligen förra generationen... men den släpptes nu

2007-03-30 12:18
Tror alla konsoler har 64bits processorer.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-03-30 20:07
Det är ju lite knasigt det där. Wii är ju som sagt lite i sin egna generation. Men frågan är om framtiden bara är "Kraftulla maskiner" eller också "Innovativa nyskapanden"? För i sånna fall kan man ju säga att Wii är nästa generation och PS3 och 360 bara är förra generationen (stort) plus.

hehe men medierna kallar iaf Wii, 360 pch PS3 för en generation, sen om dom har rätt eller inte kan ju diskutteras!

2007-03-30 21:34
Wii i all ära. Men next generation? Jag vete fan alltså..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-03-30 21:51
Gogaku P21: Framtiden lär väl vara kraftfulla system OCH Innovativa nyskapanden därför suger wii :P

2007-03-30 22:00

Anledningen till att jag inte riktigt vill kalla Wii nexgen är för att jag tycker den känns ganska gammal. Känns typ som en ny version av gamecube med något uppdaterad hårdvara och nya kontroller.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-03-30 23:01
TTB P17

I sånna fall suger ju både PS3 och 360 också eftersom dom bara har bättre prestanda och inte direkt nåt nytt inovativt (Om man inte räknar "Home" som något inovativt, vilket jag iofs gör, men inte på samma sätt som Wii)

Nosferatu P26

Det är ju precis samma med både 360'n och PS3an. Visst dom har sjukt mycket bättre prestanda om man jämför med deras föregångare, men det är ju samma princip. Wii gör nåt helt nytt med sin kontroll som säkert kan bli sjukt grymt när utvecklarna fått kläm på hur dom ska få in kontrollen optimalt i spelen. (Jag räknar inte PS3's gyro funktion, då den knappt används)
Om nåt är väl att spela spel som vanligt gammalt, oavsett grafik etc.

(Jag äger inte en Wii, men en PS3. Så ni som tänkte säga, Ninendo-fanboy eller liknande (vilket brukar hända) kan tänka igen :))

2007-03-30 23:05
Gogaku P21
Fanboy är något man blir kallad för på sweclockers, inte whoa(vad jag vet) men jag tycker att wii är ett misslyckande, skulle dom haft en kraftfullare maskin skulle det nog vara skitsoft, då spelen även skulle vara snyggare!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-03-30 23:18
Hock

Det händer på whoa också, tro mig :)

Och jag kan verkligen hålla med! Men om folk säger att framtiden eller "Next generation" är både innovativa nyskapanden samt "uppdaterat allt" så borde ju egentligen alla 3 maskiner vara på samma nivå eftersom PS3 och 360 är "uppdaterat allt" och Wii är inovativt nyskapande. (Om man inte räknar med PS3's gyro funktion, så visst PS3 kanske är lite mer next generation än dom båda andra, men inte mycket :))

Å andra sidan så kan man ju säga att PS3 är mest "next generation" då den har inbyggd blu-ray, inbyggd wi-fi, kortplatser, HDMI-port, gratis spel mot varandra, plats för nya grejer t.ex. operativsystem och sånt, kortplatser, gyro funktion i hk, Home, Little Big Planet, etc. - varken Wii eller 360 har nånting utav det där, (förutom gyro funktionen i wii, fast den är ju lite annorlunda mot PS3's).

Så då kanske 360 är förra generationen och PS3 för sin prestanda och Wii för sin originalitet är nuvarande generation?

(diskussionen är egentligen bara dum eftersom vad som är nästa generation egentligen handlar om när något är byggt eller släppt (eller fött), så alla dessa är "next generation" om man räknar på datum dom kom ut)

2007-03-30 23:20
Hock: Jag gillar ju inte spel som ser ut som trappor för att det är så kantingt :P. ungefär som cs 1. bög 6

2007-03-31 03:02

Jag tror att Generation-snacket är utdöende, då de stora konsollproducenterna nu vänder sig till olika publik. På samma sätt som Sims har Nintendo vänt sig till nya sorters spelare, såväl med DS som med Wii. XBOX vänder sig till den gamla sorterns spelare, och PS vänder sig till elitspelarna. Wii är hårdvarumässigt väldigt efterblivet, men kostar å andra sidan väldigt lite. PS3 har allt man kan begära av en multimedia-maskin, men kostar därefter. XBOX är mellanläge. Konsollspelare är nu en så stor målgrupp att det man kan dela upp den i delar. Jag skulle inte bli överraskad om Nintendo blir de som cashar in mest, men alla konsollerna har relevanta uppgifter på marknaden. PS oroar dock då ingenting ännu dykt upp som faktiskt innebär något fräschare än något bättre grafik (och då inte ens bättre framerate). Jag hoppas på att PS också i framtiden kommer bli konsollen för spel som Shadow of the
Colossus och Okami. Spel för finsmakare. Om de trillar i samma fåra som XBOX vore det mycket trist för spelmarkanden. Det vore inte roligt att bara kunna välja mellan Britney och Markoolio.

2007-03-31 21:56
Känns lite trist o prata om next gen när man inte vet något om PS4 etc än? eller.. känns lite oaktuellt bara.

Wii har f ö vunnit.
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!

2007-03-31 22:00
Eksem P24

Det kommer ju feta grejer till PS3an, Både Home och Little big planet är ju riktigt innovativa! Skulle säga att 360 inte har nåt annat än uppdaterad grafik. Deras Live fanns ju redan till första boxen även om det är uppgraderat nu. Home tar online-spelandet till en ny nivå, tillsammans med little big planet!

2007-03-31 22:26
Folk verkar tro att innebörden av nextgen "nuvarande maskiner" är bättre grafik och bluray/HD

Enigma has spoken!

2007-03-31 23:33
Gogaku

Så länge det kommer feta grejjer som tar spelmediet vidare är jag nöjd. Jag läser mest svenska speltidningar för att få mina spelnyheter (den enda aktuella maskin jag har är en DS och en PS2), så jag ligger ju efter med någon månad eller två.

Hursomhelst känns det som att det är på Playstation det borde komma sådant som gör TV-spel viktigare än bara GTA och Wii Sports. Inget ont om GTA och Wii Sports, men jag ser gärna en utveckling som gör TV-spel lika angeläget som romaner och filmer, som Shadow of the Colossus, t.ex.

---

ViKKe

Vad skulle du säga att nextgen är?

---

duude

Jag tror att nextgen egentligen avser det som efter att PS3 släppts borde kunna kallas för current gen.

2007-03-31 23:40
Eksem P24

Spelen är ju dock upp till Spelutvecklarna att ta till nästa nivå. Sony gör sitt med Home (sök i forumet om du inte vet vad det är, det är i princip en 3D-community, men så mycket mer, så sök och leta efter demos av det!) och little big planet, samt helt enkelt pumpa in det bästa i maskinen.

2007-04-01 00:01

Jo, framförallt är det ju spelutvecklarnas ansvar, men t.ex. avtal mellan spelutvecklare och konsollutvecklare påverkar ju möjligheten att göra sådant som är nyskapande.

2007-04-01 00:11
Eksem P24

Absolut! Och precis som med PS2 så lär utvecklarna snart se att PS3 är mest kraftfull och bara dom får verktygen eller kunskapen om hur dom ska utnyttja dens fulla potential så tror jag att många utvecklare kommer göra riktigt innovativa och stora spel!

Vissa utvecklare snackade om hur svårt det var att göra spel till PS2, medan t.ex. Naughty Dog som gjorde Jak and Daxter (ett spel (kanske till och med det första spelet?) helt utan laddningstider) hyllade PS2n för hur bra den var att utveckla till och slog ner de som tyckte den var svår med att dom bara inte var skillade nog :)

Det känns som att Microsoft sejfar mest den här omgången och kör på "lätta" men inte jättekraftfulla komponenter. Jag gissar på att om ett par år kommer man se distinkt skillnad mellan PS3 och 360-spel, just för att PS3an på papperet är mer kraftfull än vad 360n är! (Bara det faktum att PS3s spel ligger på Blu-ray skivor och 360ns fortfarande är DVD säger ganska mycket... HD-DVD-tillbehöret spelar endast filmer, inte spel)

2007-04-01 02:42
word på gogaku... nu fattas det bara att du skaffar motorstorm så ja kan spöa dig på det online ;)

2007-04-01 17:33
Pigeon_ P18

Jag funderar starkt på att köpa det! Tråkigt att man inte kan köra två pers bara... vill ha ett spel som min roommate och jag kan spela tillsammans (han vill inte spela resistance för han kan inte styra och skjuta samtidigt :D)

2007-04-01 21:38
haha, styra o skjuta samtidigt e väl det enklaste.. för mig tar det typ 16 år innan jag fått in siktet o då är det redan försent ^^

men mjo, det suger lite på motorstorm... för mig e det lugnt för jag har bara en kontroll iaf men ja... får hoppas att de släpper någon uppdatering där multiplayer finns med, kan väl inte vara så svårt för de att fixa..?

2007-04-03 02:59
Dreamcast kom innan PS2 släpptes, yes.
Och hur många bitar en konsols processor är på betyder ingenting nästan idag, det är bara förenklat hur många tecken (ettor och nollor den) kan läsa samtidigt.

Alla konsoler idag är inte 64-bits.
Xbox är t.ex. en 32-bitars konsol, medan PS2 är 128 bitars.
Xbox 360 är 64-bitars, och det är även en Gamecube.
Men vilka har mest prestanda?

Visst, en konsol som kanske kan läsa 128 tecken samtidig låter grymt, men vad händer när en 32-bitars konsol kan läsa sina tecken avsevärt snabbare och redan hunnit beräkna 128 tecken innan 128-bitars konsolen har hunnit beräkna sina 128. Då är ju 32-bitarn ändå snabbare i beräkningarna, fastän den inte kan ta lika många tecken på en och samma gång.

Bitar är som sagt rätt irrelevant idag då så mycket annat spelar in.
Grafikkort, processor, busshastigheter, minne osv.

2007-04-03 11:50
undrar hur nästa (gen) konsoll kommer se ut och vem som gör den och om det e snyggare grafik. fasten det kommer kanske dröja ett antal år innan dom hittar på nått ny konsoll skulle jag tro men hoppas går ju hehehehhe
fuck you and have a nice day sucker

2007-04-03 12:59
de har förmodligen redan börjat rita på playstation 4 och nästa xbox...

2007-04-04 05:23
jasså det var fan vad dom e snabba i den branchen hadde vart coolt om dom typ gorde spel där man sj e med i som i en stor 3d värld som man kommer in i där man sj e hjälten det hadde vart coolt  hahahahhah

2007-04-05 06:21
"vart coolt om dom typ gorde spel där man sj e med i som i en stor 3d värld som man kommer in i där man sj e hjälten "

Det kallas Virtual Reality och var skithett för typ 15 år sen.

2007-04-05 13:02
jo jag vet men endå med snygg grafik o grejer fast lite mer avanserat då kanske än det som var för 15 år sen