I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skönaste kontrollen genom tiderna

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2006-10-08 21:29

Skönaste kontrollen genom tiderna

Har testat de flesta (alla?) kontroller fram till idag, och min slusats är att nintendos gc kontroll ligger bäst i handen, har bäst proportioner  ,lagom sens och skönast motsånd i analogerna. Plus att form, storlek och tryckkänslighet på knapparna är väldigt optimerat.

BILD

--------------------------------------------------------------------------

Droppa era favoriter nu, och motivera varför!
Länka också en bild.

2006-10-08 21:32
Näe tyvärr, inger kommer någonsin ta Nintendo 64's underbara kontroll..

Bild

2006-10-08 21:33
PS. Man får inte säga mus + tangentbord, här är det pads som gäller.

2006-10-08 21:34
Gud vad svårt. Nästan alla kontroller har haft något jag uppskattat..

Mina favoriter är nog kontrollerna till Xbox 360 och Playstation2.

Helt enkelt för att dem sitter så skönt i handen och knapplaceringen känns logisk och lättåtkomlig. Xboxens analoga spakar är även otroligt precisa..

Men annars gillar jag till exempel Dreamcastens axelknappar för att det ör skön känsla och djup i den, och jag gillar Nintendo64 kontrollens placering i handen och dess analoga spak (fastän den hade en tendens att gå sönder lätt med lite otur).

Jag älskar Gamecubens också, men pågrund av det TOTALT URKASSA digitala styrkorset, och att vissa knappar sitte lite knasigt i min mening så hamnar den inte riktigt på toppen!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-08 21:39
Just det, hur kunde jag glömma!

Mega Drive kontrollerna var RIKTIGT nice!

Speciellt Segas officiella 6-knappars mus till konsoelen!
Den var FANTASTISK! :D

http://www.big-bill.net/ebay/6button.jpg

Fyfan vad skön den är.. Kan dessvärre inte länka.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-08 22:29
Gamecubekontrollen måste ju vinna. Visst suger styrkorset men det behöver ju aldrig användas heller. Vänstra analoga spaken har en härlig fjädring som sony och ms aldrig kommer ta sig i närheten av.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2006-10-08 22:32
N64 och Dreamcast

2006-10-08 22:38
Coke>
Jag tycker det används rätt ofta jag.
Oftast är det dock inte för att styra som tur är, utan till att exempelvis bläddra bland vapen, kommandon osv. Men det gör inte den mindre obekväm :/
Älskar den kontrollen utöver det annars jag med som sagt. :)

2006-10-08 22:45
aja tänkte bara på styrningen, klart den används en del. Jag har faktiskt försökt spela soul calibur 2 med korset och stod ut i ca 5 minuter.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2006-10-08 22:47
Haha! :D
Usch. Stackars dig.. :)

Kan man styra i Mario Kart med den? Vet inte om jag någonsin provat. Det måste jag fan! ;D

2006-10-08 23:03
Gc lätt.

2006-10-09 00:24
Wii!!! hehe tror jag iaf ;)

Ne men GC är lätt skönast!! kanske DC iofs... kommer knappt ihåg hur den kändes...
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-10-09 00:27
lätt Dualshock no doubt about it!
"I Have No Name So Death Can't Find Me"

2006-10-09 00:33
Dual shocks analoga spakar känns som ett halvtaskigt fyllestånd i jämförelse med både xbox- och gcditona.

2006-10-09 00:54

2006-10-09 00:55
ja kan ha vart den enda i världen som hadde den konsolen
see the hitman a come..

2006-10-09 00:59
GC vinner nog..sen dual-shock 2..

2006-10-09 01:04
HAHA I fylletillstånd!? vad spelar det för roll? om man inte e kronisk alcholist?
"I Have No Name So Death Can't Find Me"

2006-10-09 10:50
kalonji>
Tyvärr inte. Haha.
Jag hade med den i mellanstadiet. Var inge vidare spelutbud alltså.. :D

Men den var rätt snygg. Då iaf.

2006-10-09 10:51
Kalonji: Hmm, nej det var du inte. ^^ Det fanns fler som också hade liknande dåliga vanor. :D

Min topp tre (utan inbördes ordning)
http://www.toysnjoys.com/access_ps2/sls_segasaturn2ndgenpad.jpg
Saturnens original hk i japan, i europa och usa fick vi den större plastigare först, men sen efter att alla importerade sina egna kontroller så släppte de den i europa och usa också :D Den är fruktansvärt skön. Känns riktigt ergonomisk och alla som använt än vet att sega som alltid har underbara axelknappar. ^^

http://www.segaforever.de/konsolen/megadrive/zubehoer/gfx/zc_joypad_sega6button.gif
Megadrivens generation tre hk, en av de bästa kontrollerna överlägset. Påminner en del om saturnens men fick aldirg samma ergonomiska känsla. :P Fruktansvärt skön dock, speciellt i fighters där den var kung!

http://www.maxoegames.com/dc/img/hardware_manette.jpg
Vi vet ju alla vart microsoft hämtade inspiration till sin dosa, vi vet vart diverse tillverkare hämtade inspiration till knappar osv.
Den här är oslagbar, hade man bara inte behövt hålla händerna så tätt ihop så hade den varit oslagbar!

2006-10-09 10:52
frakkha>
Dual shockens analoga är rätt sunkiga, det är faktum tyvärr. :)
Men allt annat är ju superbt med den. Men lite för lite motstånd, och för oprecist. Men ett ergonomiskt mästerverk. 

2006-10-09 11:34
Bat : Efter din placering av dual shock igår :) gick jag genast och snabbtestade gc kontrollen vs ps2 kontrollen.  Problemet med dual shock är att om man håller i paden så ergonomiskt som möjligt så ligger x och o knapparna för långt ner på tummen, man får liksom dålig tryckyta på dem, eller eventuellt böja tummen vilket är jobbigt i längden. Gcn's har lite längre handtag och knapparna sitter lite längre upp vilket gör att man träffar helt perfekt med tummen på knapparna.
dual shocken har även analogerna lite för långt ner också.
Har inte tänkt på det generellt men när man lirar vissa spel där man använder dem riktigt mycket och gör stora rörelser (katamari tex) så märker man att tummarna glider upp för mycket.
Väldigt stiff design fö, de borde ha gjort en mer genomgående uppdatering efter psx paden.

Men så länge man inte spela shooters så går det väl an :)

2006-10-09 12:02
valero>
Som så mycket annat här i världen handlar det väl om tycke och smak också. :)

Våra smaker/åsikter skiljer väl sig helt enkelt åt.. :)
Jag tycker t.ex. även att Gamecubens knappar är plastiga och att det är lite leksakskänsla över dem. Och att Z-knappen nästan är äcklig.. :p

2006-10-09 12:13
Usch nintendos kontroller har inte varit bra sedan SNES.

Den bästa kontrollen är lätt dualshock.

Sixaxis lär inte vara lika het, jag kommer iaf sakna skakfunktionen.

This is genius!!
where is my flame thrower?

2006-10-09 12:51
valero

Säg inte att du sitter och trycker med den yttersta delen av tummen på knapparna? Jag har vänner som gör det och jag blir lika förundrad varje gång.

2006-10-09 13:05
Dual Shock är bara bra åt fightingspel. För oss som spelar med dpad.

Spakarna är helt åt helvete och får där storstryk av både gc, xbox och 360. Bästa dosan allt som allt? Wavebird.

2006-10-09 13:08
Jag tycker ändå att Dreamcastens analoga är värre än dualshockens.. Den känns så jävla sladdrig och oprecis för mig. 

2006-10-09 13:32
Game Cube lätt... Har nyligen införskaffat två st ny Wavebird's för 49kr/st :P (måste skryta litte)... Men det är väl ingen större skillnad på Wave bird och orginal kontrollen?

2006-10-09 13:39
Bat : Självklart är smaken delad, var bara tvungen att göra en liten analys ^^
Haha håller verkligen med om att z knappen "nästan" är äcklig :D

Coke P21: inte toppen såklart, måste visa med en BILD haha.

2006-10-09 16:59
GC! Överlägset..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-10-09 19:23
om man får välja inofficiella kontroller väljer jag madcatz microcon pro till xbox, har fan aldrig prövat en sån skön kontroll! analogspakarna var skönt känsliga och den var perfekt storlek! annars väljer jag dreamcastkontrollen.

2006-10-09 19:42
BILD på hooth's favorit

2006-10-09 21:29
samma som Hooths, annars är den orginala ganska ok också...
Get Random!

2006-10-10 01:13
btw, madcatz har gc och ps2 pads aswell.

2006-10-10 12:55
Ps2 dosorna är helt underbara, helt oslagbara!
Gamecube är också rätt skön, men de är väl för att ja är van med den, ligger skönt i handen!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2006-10-10 15:31
Bamse>
Aldrig hänt mig..

Men dock av NES och SNES kontrollerna, ouch!

2006-10-10 15:37
blåsor is the shit. fuck turbo :)

2006-10-10 16:55
Hehe apropå nes måste jag ge ett hederspris till nesens lightgun, fan vad snygg den är.

2006-10-13 17:47
Jag tycker att x-box är den bästa konsollen. Därför att jag tycker har dem bästa kontrollerna samt spelen. Jag tycker även ps2 är helt okej men man får inte lika bra "känsla" av de små kontrollerna.

2006-10-13 17:50

2006-10-13 18:05
*puss*

:)