I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-09-26 00:22

Okami (ps2)

njut

Släpptes i staterna för ett par dagar dagar sedan och det ser onekligen ut att vara ett av de bästa spelen vi någonsin kommer att få uppleva till ps2. Bara stilen gör ju att man vill gifta sig med det och när det sedan verkar ha en vettig handling också så kan det ju inte slå fel.

Spelet har skrapat ihop imponerande 93% på gamerankings

Vill med den här tråden bara uppmärksamma folk på spelets existens eftersom jag själv fick upp ögonen för det först när jag såg ett par bilder i en månadsgammal Superplay.

Spelet kommer förvisso inte hit förens i februari men alla som har möjlighet att importera bör göra det omgående.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2006-09-26 01:02
Skall importeras imörrn om det hinns.

2006-09-26 05:11
jag har börjat köra det.
det är helt sinnessjukt snyggt, ett av dom snyggaste spelen nånsin enl. mig.

det är också vackert språk i spelet, från och till iallafall.
fightsystemet fungerar väldigt bra, annorlunda och fett. man måste liksom samspela  med att springa vargen från fienderna samtidigt som man försöker anpassa tredjepersonens vinklar för att kunna göra penselattackerna

det negativa är väll att handlingen hitills är lite fundering. ganska tråkig etc.
ett annat irritationsmoment är  en idiot till liten hoppande loppa som försöker va kul men är riktigt tråkig.

2006-09-26 10:39
jag hoppas för guds skull att det är japanskt tal?
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-09-26 10:54
Jag sitter mest och funderar över om the budha board kommer medfölja om man förbokar ett PAL-ex. Verkar ju vara världen grej ;)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2006-09-26 11:17
nästan så man lär köpa en ps2 bara för spelet..synd att namnet är felstavat bara..jävla västerlänningar :P
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-09-26 12:55
genre? confusing sida

2006-09-26 13:25
sjukt coolt spel. snyggt, inovativt o väääldigt japanskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-26 15:49
Dicecard : ordet för varg är Ookami, med 2 O'n :P
vet inte vad spelet heter på japanska, men är väl nån alternativ omgjord titel förmodligen.

Det är bara kul o vara besserwisser ibland :P

2006-09-26 16:55
Sedan när består japansk skrift utav bokstäver från det latinska alfabetet? ;P

Men skall man vara så är Ookami är helt fel. 
Okami skall det vara isf, och det är det spelet heter. Både i Japan och resten av världen.
? och sådär stavas det på japanska, och betyder alltså varg :D

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-26 16:58
Hepp, man kan tydligen inte lägga in "främmande" tecken. Strecket ovanför O:et försvann och japanska tecknet blev ett frågetecken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Okami

Där har ni iaf lite mer info om spelet, och kan se japanska stavningen osv.

Och här kan ni läsa om den utrotade vargarten som mytologin bygger på, ganska intressant för de som gillar spelet kanske;
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_Wolf

Kan inte länka då nya Whoa inte har stöd för Safari längre. :(

2006-09-26 17:39
Bat

Och därför får vi macanvändare köra firefox istället :)

Phear

äventyr, vilken sida var confusing?

2006-09-26 17:42
Coke>
Föredrar Safari och var redan inne på det och orkade inte byta Webbläsare så nu fick det bli så. :)

Synd att Stuck sabbat allt..bastard ;)

2006-09-26 19:19
Hittade det inte att importera idag, och stressig man som jag är så hinner jag fan inte leta, fick bli den "fule" tills det kommer till eu.
Jävla idioter att inte ha importverson på sverigemarknaden samma vecka som us release.

2006-09-26 19:35
det är inget mänskligt språk alls, ba nåt skumt ljud  

2006-09-26 19:47
ska införskaffas i januari då =)
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2006-09-26 20:08
Har väntat pa det här spelet väldigt länge, har inga spel jag vill ha annars just nu. Ska skaffa amerikanska upplaggan sa snart som möjligt+
12.

2006-09-26 21:13
mdubbelc P23: gosh,, hur orkar du :P
Kan du inte spela import?

2006-09-26 21:56
Bat : haha! ok! Du blev nyss min idol! Självklart går det ju inte o säga säkert hur det stavas med andra bokstäver än deras katakana/hiragana/kanji. Men säger bara att de gånger jag sett ordet i dess västerländska form, som i filmer, översättare, dessutom japansk väninna så stavar dom med 2 O'n, tack vare den långa vokaliseringen av det vid tal. :)

och jag har kanjin för Ookami/okami på datorn sen länge, det ingår mkt trevligt i mitt msn-namn...synd bara att ingen jävel ser nåt förutom fyrkanter! :P

2006-09-26 22:08
kommer det bara till ps2?

2006-09-27 11:02
andiii

Ja, detta är vara PS2.

Jag fullkomligt älskar det här spelet, det är ett av det topp-5-snyggaste på PS2, och handlingen, gameplay allting är otroligt genomtänkt och roligt. Visst kanske sneglat lite mycket på Zelda genom tiderna, men vadå? Zelda är en fantastisk serie så lite insperation skadar inte. Alla som har ett PS2 måste nästan fixa detta, iallafall testa det. Grafiken tar sig lätt in på toppen med God of War och MGS3.

Och angående Issun (loppan som någon uttryckte sig) 'försöker vara rolig'. Det höjer ju bara upplevelsen att han (hon?) försöker vara matcho, kallar Amaterasu 'Ammy' eller 'Furrball' eftersom storyn är ganska good vs evil överlag.

Ett av det få problemen än så länge är att det är för lätt när man möter fiender, det kanske löser dig en bit in i spelet. Jag har spelat i kanske 5 timmar och det känns inte som jag har kommit särskilt långt in i spelet, vilket känns skönt då de flesta spelean är klara på en 5-10 timmar.

Vart kanske lite lång detta, det jag tänkte skriva var; 'Det här är ett fantastiskt spel!'

360 GT: Beezwaax

2006-09-27 12:04
Issun verkar vara lite som den lilla dryga men roliga alven i berserk-mangan
12.

2006-09-27 13:39
valero

nope, har alla mina maskiner i PAL, och chippa är inte riktigt min grej
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2006-09-27 19:25
Har kört igenom 4h nu och måste säga att det är...helt jävla fantastiskt. Hur kan ett spel vara så bra på så många plan? Man blir liksom lycklig av att spela det :)

Den människa som äger en ps2:a och inte skaffar detta spel är det väldigt synd om.

2006-09-27 20:00
Amaterasu? shiet...japansk mytologi o allt.

Nästan så man ska köpa en ps2 bara för spelet...vad ligger en basenhet på typ? :)

2006-09-27 21:13
Man undrar lite hur de lyckats klämma in all grafikteknik osv
i min gamla ps2:a.. blir nästan orolig över att spelet ska va typ ja, för kort...  e uppe i 10 timmar nu..

2006-09-27 21:17
samma sak med RE4 och REZero till GC'n...helt sanslöst snyggt för o vara en gammal konsol. Men det var ju likadant med PS (första playstation). Där lärde dom sig ju att optimera spelen efter konsolen efter några år. Det är nice. Synd bara att det kommer i slutet av levnadstiden på konsolerna.

2006-09-27 21:38
En av de finaste sakerna är ju att laddningstiderna är otroligt få och korta för att vara en ps2spel.

Vad ska man ha nextgen till när spel som okami, Valkyrie profile: silmeria , xenosaga III, tales of the abyss och FF XII kommer till vår gamla trotjänare?

2006-09-29 19:30
Har haft det sedan i tisdags nu men ännu inte hunnit testa :(
Kommer få vänta till nästa jävla vecka, för mycket jobb..

2006-09-29 22:34
Har haft det i typ 4 dar nu, e uppe i över 30 h...
Det e fanimig ohälsosamt o va sjukskriven o ha inget att göra förutom ps2:an..

2006-09-30 18:14
Lirat någon timme nu iafall, verkar bra.

2006-09-30 23:41
TheMatt - hur lang tid tar det att klara? är det mycket samlande som kan ta tid eller vada?
12.

2006-10-04 19:57
E uppe i 37 h nu, o det verkar inte ta slut än..
Det är en hel del samlande om man vill...
Men man verkar lika gärna kunna skita i det o mer lr mindre tokrusa sig igenom spelet, eftersom alla fighter e relativt lätta..
men ja vill göra allt, för att det e kul o spela för en gångs skull..

2006-10-05 01:14
man vill ju mata alla djur (det är sött när det är rosa hjärtan runt dem), få liv i alla vissna blommor osv. Det finns en hel del att göra.

2006-10-05 11:41
True, true. Å att fiska är alltid sjukt kul i såna här spel, av nån konstig anledning.

2006-10-09 22:30
Har nyss börjat spela, två timmar. Estetisk fulländat och verkar väldigt långt och skoj! Äntligen har ps2 ett plattformsäventyrsspel ajg gillar! Man märker verkligen att det är clover studio som också gjort viewtiful joe på estetiken.

För övrigt :
"If you are wondering, the title means "Great God/Deity". It's a pun since theterm "Ookami" in Japanese means Wolf. Wolf is written with 1 kanji, the title of this game is written with 2 kanji, Oo(Great/Big) kanji & the Kami(God/Deity) kanji. Also, the full name of the protagonist of the game/Amaterasu is known as "Amaterasu No Oo Mi Kami."
12.

2006-10-10 07:22
ah. Dessa japanska puns! Då makar det sens!

2006-10-10 09:46
Nån som vet ifall det går och importera spelet nånstans via en svensk site? Fattar inte varför man inte kan göra det hos webhallen, där kunde man ju importera Shadow of the colussus tidigare...
well, well. Peace.

2006-10-10 12:14
avante

Förmodligen har webhallen inte lyckats komma över tillräckligt många begagnade ex som de kan sälja som nya.

2006-10-12 12:21
Jag ska mata alla djur och samla alla stray beads, jag lovar mamma!
12.

2006-10-13 13:37
Clover Studios som gjort Okami läggs ner!

http://spel.feber.se/2006/10/clover_studios_.html

2006-10-13 14:20
Man blir ju bara ledsen. När det väl kommer bra spel så köper folk inte det.

2006-10-13 16:02
mm.

Men det verkar som att det är Clover som tagit initiativet, för de vill bryta sig loss från Capcom. Hoppas de fortsätter under annat namn bara.

2006-10-13 18:54
Var kan man hitta vapnet Tarutama/Leg Jade? Jag fick höra att man kan fixa det rätt snabbt in i spelet men har fortfarande inte hittat det.
Jag har nyss dragit från agatha forest upp till stället där man träffar waka andra gången och har bara tre vapen, har jag missat något mer än Leg Jade?
12.

2006-10-14 17:47
Fixat iaf...

Jag har en till fråga : björnen som sover i Agatha Forest, har ni hittat båda grönsaksbollarna som man kan pusha upp till honom? Jag har bara hittat en.
12.

2006-11-06 01:46
Ett av dom bästa spelen jag nånsin spelat, helt klart!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-11-06 02:34
Fan min sparfil ligger på 20h. Varför slutar man helt plötsligt spela bra spel?
Ok för att jag har ägnat mig åt FF XII, tales of the abyss och bully de senaste veckorna but still. Måste skärpa mig och klara denna guldklimp.

2007-02-12 16:25

haft spelet sen igår å jag måste ju säga att jag är lite småkär, så fint å mata djuren å man blir alldeles varm i hela kroppen

http://www.sthlmmd.se

2007-02-12 16:27
Grymt bra spel.
Dock saknar jag tydliga "stats". SKada etc
Shooo bree

2007-02-13 12:35
läste recension i city i dag o det här kommer ju lätt inhandlas..verkar vara ett spel i min smak:D

2007-03-12 13:48
Fan vad bra det här spelet är, fick det i helgen och är helt hooked. Grafiken flyter på förvånansvärt bra, inte alls så hackigt som jag hade väntat mig. Konceptet är klockrent. Det enda som jag vill kalla negativt är de så kallade rösterna som hörs i dialogerna, som består av inspelade och loopade röstslingor som verkar gå baklänges, det låter rätt kefft. I övrigt är spelet femstjärnigt på alla plan och rekomenderas varmt. Mycket nöje.
http://www.myspace.com/dirtydonline