I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-11-21 14:01

wow undersökning

håller på att göra en undersökning i studiesyfte här på högskolan.

tänkte kolla lite hur ni ser på hela wow-fenomenet osv.

ta er gärna lite tid att svara på frågorna så kommer era svar att senare bli publicerade i en rapport.

okey då kör vi:

1.Vad är ditt mål med att spela wow?

2.Vad är drivkraften för att uppnå dessa mål?

3.Hur går du till väga för att uppnå dessa mål?

4.Hur blir du påverkad av wow?

5.Vilka upplevelser ser du som possitiva samt negativa när du spelar?

6.Vad gör dessa upplevelser possitiva samt negativa?

7.Hur skulle man kunna undvika dom negativa upplevelserna?

8.Hur skulle man kunna förbättra de possitiva aspekterna?

9.Vilka är dom viktigaste aspekterna av spelet och varför värdesätter du just dessa?

10.Hur kom du i kontakt med wow?

11.Hur fungerar det sociala samspelet med andra spelare?

12.Vilka för och nackdelar finns det med att spela MMORPG (sätt gärna detta i relation till vanliga singelplayer-spel) ?

13.Spelar du wow för att du har svårt att ta kontakt med det motsatta könet IRL(in real life) ?

antingen kan ni skriva era svar här i forumet eller maila [email protected].

gör en ansträngning nu flickor o pojkar.

o givetvis tackar jag på förhand för alla dom som tar sej tid att svara.

Shop smart. Shop S-mart

2005-11-21 14:30
.Vad är ditt mål med att spela wow?
Finns det ngt mål? det är ju bara grymt kul.

Ett underligt beroende som har tagit över hjärnan.

Lirar mer.

Nöjd och belåten. lite små stressad förmodligen.

Positiva är ju att träffa folk från olika länder och tjöta skit me polarna etc..
negativa är väl alla utbrott man får pga av ångest och ilska när ngt går åt helvete.

??

terapi för tvspels ilska?

9.Vilka är dom viktigaste aspekterna av spelet och varför värdesätter du just dessa?

alltid varit ett Warcraft Fan

utmärkt!

12.Vilka för och nackdelar finns det med att spela MMORPG (sätt gärna detta i relation till vanliga singelplayer-spel) ?
träffar folk som existerar i mer än bara fantasin.

13.Spelar du wow för att du har svårt att ta kontakt med det motsatta könet IRL(in real life) ?
nope men det bra kul bara=)
tut!
Moderator

2005-11-21 17:37
Jag har inte tid att svara atm, men jag återkommer, jaoo! :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2005-11-21 22:43
ha roligt.

det ÄR roligt.

spelar.

har kul.

positiva: kul grej, kan snacka med folk i klassen som spelar samtidigt.
negativa: tar tid

uppenbart eller hur?

går ej ._.

vet ej ><

via en massa i klassen :)

bra? O.o

Man kan ta hjälp av andra, och att spela mot människor känns roligt.

Nej.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-11-21 23:03
tack för alla svar än så länge=)
fråga 6 är väl inte så befogad kan tänka men den kom nog med utav bara farten.

de här frågeställningarna är en dels en del i en undersökning samt en del av en studie i hur fenomenet wow fungerar på djupet eftersom det uppenbarligen bara blir större för var dag som går. som det ser ut nu kommer de här frågorna bara vara en grund till ännu en frågeställning som kommer gräva ännu längre ner i träsket så om nån är intresserad av det är det bara o säga till. i sådana fall kommer det bli en lite mer tidskrävande process från er sida.

fortsätt gärna svara så länge!
Shop smart. Shop S-mart

2005-11-21 23:03
1. Mitt mål var att ha kul, uppleva en annan värld på ett enkelt sätt.

2. Beroende, små doser av belöning, hade jävligt kul.

3. Spelar mycket, spelar bra.

4. Gick inte ut lika mycket, slösade mycket mycket mindre pengar.
Utan att jag riktigt visste om det så lät jag mitt sociala liv bli rätt lidande.

5. Possetivt var de gångerna man upptäckte nya coola grejer, när man nådde framgång. Och framförallt i strider med andra spelare.
Negativt var när man satt länge utan någon som helst framgång.

6. De possetiva sakerna fick mig att bli glad, taggad. De negativa sakerna fick mig att bli sur.

7. Inte spela, eventuellt spela på en oseriös nivå utan mål.

8. Större värld, mer varierande miljöer, bättre spelare mot spelare system, ta bort battlegrounds.

9. player vs player, anledningen till att jag började spela från början, blev i slutändan också anledningen till att jag slutade spela.

10. Spelade us open beta, tyckte det var trevligt rent spelmässigt, skön frihet, sköna miljöer. Sen utvecklades pvp systemet och jag inhandlade.

11. Ofta bra, men tar för mycket tid, och när man kommer upp i hög nivå så blir spelet ett jobb. Du kan tex inte anmäla dig till en raid som tar 4 timmar och sedan banga efter 2 timmar för att du ska ut och dricka öl med dina polare. En annan anledning till att jag slutade, hatar att binda mig till andras fria tid.

12. Den sociala biten, både till vänner och fiender, övning på språk.

13. Nej har inga problem med att få kontakt med tjejer irl. Dock blev nog kontakten lite lidande medans jag lirade :/ tyvärr.

Cheers.

2005-11-22 12:44
1. Jag vill bemästra spelet, få ut så mycket nöje som möjligt från det. Svårt att förklara, jag är gamer helt enkelt.

2. Mindre supande på helgerna, dvs jag spelar istället för att spendera csn-pengar på sprit.

3. Jag går inte till systemet.

4. Om jag spelar för mycket så dyker diverse element ur spelet upp i mina drömmar. Det är alltid mardrömmar dessutom.

5. Man får chansen att tillsammans med andra uppnå något som man inte klarar av ensam, Samarbete alltså. Negativt är väl den ganking man blir utsatt för lite då och då men det hör ju å andra sidan till spelet.

6. Syftar givetvis på Instances och Battlegrounds när det gäller samarbete, det är ju f.ö vida känt att Alliance aldrig vinner i AB.

7. Det går inte, det finns två sidor av allt

8. Fler instances, absolut :D

9. PvP no doubt! och instances igen.

10. Hur lyckas man med att INTE komma i kontakt med whoa? Jag svor länge att jag inte skulle spela eftersom jag visste att jag skulle bli hooked, sen var jag hos en polare som spelade och sen fastnade jag.

11.Det fungerar i stort sett bra, det finns ju rövhål som ninjas och corpsecampers som man riktar sitt hat mot. Men oftast funkar det bra. Det gnälls ovanligt lite i själva spelet, de officiella forumen är dock hårt utsatta på den punkten.

12. Det är just samspelet med andra spelare, den känslan saknar du totalt i singleplayerspel.

13. Hahaha, nä det gör jag inte men som valero skriver, det sociala blir ju alltid lidande när man fastnar i spelvärlden.
http://www.myspace.com/dirtydonline

2005-11-22 17:23
Att bli bäst

jag vill ha bra saker och då får man satsa

jag spelar?

en gång ville jag backstabba min moder

En död boss är fan bättre än nånting annat

que?

stealth ftw

hunters ska bli nerfade

Gemenskapen

Polaren spelade betan och jag hatade skiten sen testade jag och fastnade

perfa jag är grymt artig

Det är fan roligare att ha folk att prata med, sen finns det inget som slår wow världen

jag valde wow över min förra brud så fuck that
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot