I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur funkar min systemkamera?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2012-01-23 17:05

Hur funkar min systemkamera?

För ett tag sedan köpte jag en Canon EOS 1000D i hopp om o kunna fota vackra bilder. Men det var inte alls så lätt som jag har föreställt mig att det skulle vara, så här står jag nu med kameran, objektiv o stativ - utan önskat resultat i mina bilder. Vad betyder egentligen M, AV, TV, ISO you name it? Har märkt att jag bara får suddiga eller för mörka/ljusa då jag använder dem. Så vad är dessa inställningar egentligen till för? Vad gör jag för fel?

Jag är lite frustrerad just nu, hoppas jag inte är allt för otydlig. Vänder mig till er då jag vet att det finns många fotointresserade här!

Please help!

(Inlägget ändrat av Squirtle 2012-01-23 20:26:03)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-01-23 17:38
M - står för manuell och betyder att du ställer in bländare och slutare själv, kräver kunskap!

Av står för bländar prioritet och menar attcdu stället in bländaren själv F numret! 1.8 kortskärpeljup (stor bländare) f.22 långtskärpedjup (liten bländare)

Tv står för slutar prioritet du ställer in tiden bilden ska exponeras, allt annat ställs in själv!

Skriver på mobilen men fråga på! Jag rekommenderar att du börjar köra på Av och experimenterar! Högt ISO tal ger brusigare bilden men slutartiden förkortas!
rekfoto.se

2012-01-26 00:38
Jag använder mest läge P och Auto-ISO, så jag kan koncentrera mig på motivet och fånga ögonblick utan att jobba så mycket med det tekniska.

Med stativ och stillastående motiv kan jag planera mera. Då ställer jag ofta ISO på 100 för att få så ren och klar bild som möjligt. P-läget funkar bra till sånt här också men jag ändrar ofta tid/bländare med tumhjulet, kanske för mer skärpedjup (mindre bländaröppning). Kameran justerar tid och bländare ihop så att bilden alltid blir lagom ljus.

Nån gång ibland använder jag exponeringskompensation (i P-läget) för att göra bilden ljusare eller mörkare. Av, Tv och M använder jag bara när kamerans automatik vägrar göra som jag vill.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2012-01-27 11:22
Det är så här, att det verkar som många tror att bara man skaffar sig en systemkamera för några tusenlappar så blir det bra kort men så är det givetvis inte! En bra fotograf kan ta bra kort med alla kameror och en som aldrig sysslat med fotografi garanterat tar sämre bilder med en kamera för 70 000 kr!

Jag ogillar när alla springer runt med systemkameror som dom fått av sina föräldrar eller köpt själva bara för att det är "tufft" när dom inte vet ett skit om hur det funkar utan bara använder Auto auto och auto på allt. Då kan man lika gärna skaffa sig en kompaktkamera.

AV- låg siffra där ger kortare skärpedjup = Suddigare bakgrund/förgrund
medans hög siffra där ger stort skärpedjup = hela bilden i fokus! "Exponeringstiden rättar sig efter ditt val av bländar tal"

TV- du väljer exponeringstiden "hur länge kortet skall tas/exponeras kan vara bra att använda vid fotografering av fyrverkerier eller om du fotograferar med externblixt. "Bländar talet rättar sig efter din exponeringstid"

M- här väljer du både bländare och exponeringstid vilket kräver lite kunskap. därför rekomenderar jag att börja på AV läget eftersom du då lär dig hur det funkar och kommer senare förstå mer när du vill använda M läget för att få vissa resultat.

ISO- du höjer ISO värdet när det är för lite ljus där du ska fotografera för att förkorta exponeringstiden så att bilden inte blir suddig. Ju högre ISO tal ju mer brus blir det i bilden.

Om du är intresserad utav foto så kommer du att lära dig detta ganska snabbt. Det gäller att läsa på internet kolla på andras bilder och se deras inställningar och framförallt att testa sig fram. Du får räkna med att många bilder blir skit i början. Men det kostar ju inte mer för det! Lycka till och skriv gärna till mig om du vill fråga något!
rekfoto.se

2012-01-29 02:46
Ta din instruktionsbok, läs den pärm till pärm med kameran i handen och gör på kameran vad som beskrivs i boken. Har gjort det med mina kameror, även om man kan det grundläggande så lär man sig just den kamerans funktioner och egenheter.
SMÅLAND!
Admin

2012-02-02 03:18
ISO är alltså hur mycket ljus kameran tar in. Ju större ISO desto mer ljus tar kameran in. Testa högsta ISO en ljus dag och jämför med högsta ISO en natt så förstår du skillnaden i praktiken.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-02-02 21:38
Nej, ISO är inte värdet på hur mycket ljus kameran tar in utan hur känslig sensorn är, mängden ljus bestäms av slutaren och bländaren. Bländaren betämmer hur stort hålet där ljuset kommer in är och slutaren hur länge ljuset skall träffa sensorn.

ISO påverkar även mängden brus, högre ISO-tal = mer brus (i olika grad beroende på kamera/sensor).

Bländren påverkar även skärperdjupet, alltså hur brett i djupled bilden är skarp utifrån det givna avståndet skärpan är inställd på.
Exempel: Bländaren är inställd på f/1.8 (om objektivet har den möjligheten) och fokusen är inställd på ett objekt 1 m framför kameran, då blir skärperdjupet väldigt kort, knappt en cm, alltså är bilden bara skarp mellen 99.5 och 100.5 cm, resten är suddigt, både framför och bakom. Ändrar man dock bländaren till 11 så får man ett mycket längre/större skärperdjup.

f/1.8 är en stor bländare och f/11 en liten eftersom talet är dividerat med f (focal length eller brännvidd på svenska). Exempel f=50mm. 50/1.8=27,7. Alltså är hålet där ljuset kommer in genom objektivet 27,7 mm stort.

Och slutartiden är såklart den tiden slutaren är öppen för ljuset att träffa sensorn och den är skriven i en, tio, hundra och tusendels sekunder. För långsam slutartid kan ge rörelseoskärpa.

Lätt som en plätt.
SMÅLAND!

2012-02-02 22:57
^^En gång tog jag ett kort med min lur, det blev ganska bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-27 00:39
Och en mobilkamera fungerar precis likadant.
SMÅLAND!