I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Använda Ubuntu 11!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2012-01-05 01:54

Använda Ubuntu 11!

Det är så att jag har precis börjat använda Linux och jag skaffade mig Ubuntu 11.
Jag har aldrig använt Linux förut och har inte så mycket kunskap hur det fungerar, så det hela är helt nytt för mig.
Jag bestämde mig för att övergå till Linux då jag helt enkelt blivit less på Windows. Jag skaffade mig Windows 7 för ett halvår sen och där slutade DVD-romen att fungera, nå jävla ALPM-funktion tror jag var felet. Jag testade allt, jag köpte t.o.m. en ny DVD-rom men samma där, den slutade att fungera. Windows stängde av strömmen, så till slut fick jag nog och bestämde mig för något nytt.

Jag skaffade mig Ubuntu för jag läste att det var den mest lättanvända, så en fråga, vilket operativsystem tipsar ni man ska övergå till om man nyss kommit ifrån Windows?

Sedan undrar jag, hur installerar man saker på Linux?
Jag vet att man gör det via Terminal, men måste man ladda hem filer, eller är det bara att skriva in kommandon? Och vad är grunderna för installation på Linux?

Sedan, jag är van med att använda Office, så i Libre Office, kan jag skriva där och spara i .doc och excel?

Och en sista fråga om två program, kan man använda Propellerhead Reason? Jag får inte till det, programmet stannar bara vid uppladdning och jag måste logga ut och in för att få bort Reason loggan.

Sedan sista programmet, vilken NES emulator fungerar bäst på Ubuntu 11?
Jag testade nestopia via Wine men där får jag inte till styrkontrollerna med Xbox Wireless Controll. Sedan testade jag Fceux, det gick inte alls, och FCE Ultra fick jag till en gång, men när jag skulle testa full screen gick det inte, och det har inte fungerat alls efter det.
Jag har hört talas om mednafen, men har inte kunnat installerat det, vet inte hur man gör.


Så, someone who can help me?