I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mac & Indesign felmeddelande - Hjälp!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2011-11-12 00:26

Mac & Indesign felmeddelande - Hjälp!

Okej, jag är rookie på området, var snälla nu.

Jag har en Mac, laddade ner Indesign, och det funkar felfritt i månader.
Fram till typ... nu.

Nu fungerar Indesign i ett par minuter innan det hänger sig och hostar fram ett meddelande som säger "Indeisgn is missing required fonts or Cmap files"
Därefter går programmet inte att starta.

Avinstallerar jag, och installerar om, fungerar det en stund till för att sedan lägga av igen.

Självklart har jag inte köpt programmet, och har inga större funderingar på att göra det.

Någon som har bra koll på läget, och kan hjälpa en stackars tjej i nöd?

2011-11-14 06:35
kan mycket möjligt vara en bugg i nån fil till programmet låter det som
fuck you and have a nice day sucker

2011-11-14 09:17
Du saknar teckensnitt som Indesign behöver. Dessa ska ligga i:

System Folder/Application Support/Adobe/Fonts/Reqrd/Base

Sedan kan du prova att ominstallera eller lägga till programmets teckensnitt manuellt.

En lista över teckensnitten finns här. Den är gammal, men jag tror att det är samma problem, och du kan även ladda ned filerna som saknas där.

2011-11-14 13:44
Tack!

Ska testa att ominstallera teckensnitten manuellt :)

2011-11-14 16:57
Kan tillägga att den listan tillhär CS2 om jag inte missminner mig, och även om alla på den listan skall finnas med, så finns det ytterligare teckensnitt som lagts till senare.

2011-11-15 00:13
Var kan jag hitta de som lagts till senare då?
Just nu uppför programmet sig som det ska utan att jag har gjort något mer än låtit bli att öppna programmet på två dagar ... så jäkla frustrerande att det fungerar klockrent emellanåt!

2011-11-15 13:47
google ville inte hjälpa mig idag, men jag kollade inte jättenoga heller. Om filen du laddat ner är komplett kanske du kan testa att ta bort "required" mappen manuellt och reparera installationen, eller installera om. Spara mappen för säkerhets skull dock.

2011-11-16 00:04
Tusen tack för din hjälp!
Just nu funkar det som sagt, kommer inte bli en rolig match när det börjar strula igen, är sämst på datorer :/