I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad ska man köpa för dator?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2011-04-17 20:13

Vad ska man köpa för dator?

Tjena!

Det är såhär att jag har slutat spela spel och sånt där på min dator, jag vill ha en dator för att jobba med, redigera bilder, göra filmer och sånt dära ni vet...

Min dator jag har nu är ändå rätt bra, men laggar ändå litegrann och gillar inte riktigt designen.

Käringens syster har en sån där mac mini hemma där hon kör sina foton o sånt i och där laggar det lixom ingenting och ser sjukt snyggt ut, är det en Mac man ska köpa eller? för dom känns rätt dyra för att inte riktigt vara någon prestanda i?

Sen så vet jag inte om man ska köpa en bärbar eller stationär?

är det någon som har något tips?
allt är välkommet!

Tack på förhand / Serum

2011-04-18 22:31
jag kör mac för och hantera bilder och göra musik och videos funkar bättre på mac tycker jag än på en pc. visst kan mac vara dyra men är bra datorer
fuck you and have a nice day sucker

2011-04-18 23:50
Mac är värdelöst att spela på, och du får en PC med likvärdiga komponenter för en billigare peng. Ska du ändå slösa massa pengar på en mac kan du rocka en alienware direkt.

Laptop du ska ha? Tjejen har en HP DV9 som funkar skitbra, den ligger strax under min stationära i prestanda. Ingen direkt spelmaskin, men funkar för hobbyphotoshop och sånt.
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2011-04-19 00:37
Aaa det är det jag funderar på mest, att slänga ut 7-9 papp på en mac dator kan man likagärna köpa en kraftig speldator och det är det som stör mig.

Jag vill ju som sagt bara ha den till program o dylikt lite fotoredigering och sånna där saker, surfa på den osv... Men känns som att mac är mycket bättre på just dom sakerna än en PC... och det är lite synd, för mac är så jävla dyrt :(

Ska kika upp den där HP datorn du skrev där, tack för tipset!

2011-04-20 08:19
Om du inte ska ha datorn till spel utan till produktion så sluta jämföra med speldatorer/spelprestanda, lägg en sak på minnet, en fet speldator = drar mycket energi = hög värmeutveckling. Hög värmeutveckling och snabb förbrukning av batteriet är ingen höjdare inom laptop sammanhang.

Aaa det är det jag funderar på mest, att slänga ut 7-9 papp på en mac dator kan man likagärna köpa en kraftig speldator och det är det som stör mig.

Den dära "kraftig speldator", vad är dess dimensioner jämfört med Mac Mini som din kvinnas syster har? Kan lova den där Mac Minin är bara att stoppa ner i din ryggsäck och ha med sig om det behövs, ser mycket bättre ut, drar mindre ström och gör fortfarande sitt jobb, du skriver själv att du inte spelar längre, så vad spelar spelprestandan för roll?

Min personliga rekommendation är att gå efter en Macbook Pro som kostar 11000 för minstingen på 13". Vanliga Macbooks är billigare än så, men ska man gå den vägen kan man lika gärna skjuta till någon tusing och få finare saker.

Om vi säger såhär, du kan gå och köpa ett par sneakers på din lokala ICA, Coop, ÖoB och de fyller sitt syfte som sko. Det finns en anledning till att du betalar 3-4 gånger så mycket för dina Nike's.
rawr

2011-04-20 17:57
Det finns en anledning till att du betalar 3-4 gånger så mycket för dina Nike's.

Ja, för folk köper dom i vilket fall. Nu är ju jag ingen apple-fanboy så jag ser väl inte en dator som en del av en outfit eller liknande. Men jag rockar ju stationär också, så vad vet jag..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2011-04-21 23:41
Är inte så erfaren av mac datorer, vad kan man göra på dom?

Eller alltså dom har ju utecklats garanterat, för när jag gick i 6.an kommer jag ihåg att EN jävla hade en mac dator på den tiden och det blev han fan mobbad för haha...

Men asså, fungerar samma program som på en pc? kan man tanka ner och köra VLC och sånna saker typ? asså jag är helt noob gällande mac