Gratis mobilsamtal kan stoppas
http://www.dn.se/ekonomi/gratis-mobilsamtal-kan-stoppas
Gratis mobilsamtal kan stoppas
Publicerad i dag 09:30
De stora teleoperatörerna vill stoppa gratisringandet från mobilerna. Det är en tidsfråga innan tjänster som Skype och Viber kommer att kosta pengar.
När Iphone presenterades hade Apple ett avtal med flera stora operatörer i USA om att det inte skulle vara möjligt att använda mobilen till ip-telefoni på nätet. När avtalen löpt ut har möjligheten öppnats och en uppsjö av appar har lanserats både för Iphone och för telefoner med Android och Symbian som operativsystem.
Alla operatörer utom 3 skriver i avtalstexten för de flesta avtalen att ip-telefoni inte ingår. Förutsättningen är i allmänhet att mottagaren av samtalet har laddat ned samma app. Sedan sker samtalet på internet med hjälp av ip-telefoni i stället för på mobilnätet. Skype, Viber och Tango hör till de vanligaste.
–?Vi anser att det strider mot de allmänna villkoren om att inte använda abonnemanget så att det orsakar oss skada, säger Erik Hörnfeldt på 3.
–?Att använda ip-telefoni är som att tjuvkoppla elmätaren hemma. Men vi har ännu inte gjort något för att hindra det. Blir det en vanlig företeelse så får vi agera. Antingen med en teknisk lösning eller genom att ändra betalningsmodellen.
Anslutningar till trådlösa nätverk och Wifi har 3 inga synpunker på.
–?Vi kan bara ha åsikter om trafiken i vårt eget nät.
Telenor tillåter tjänsterna i vissa abonnemang men inte i alla. Man räknar med att företeelsen blir vanligare och kommer att införa tekniska begränsningar.
–?Därför vill vi vara tydliga så att kunderna vet i vilka abonnemang möjligheten inte ingår. Då kan de kunder som vill kunna använda den typen av tjänst välja ett abonnemang som passar dem, säger presschefen Andreas Hamrin.
Telia kommer att paketera om sina abonnemang.
–?På sikt kommer ip-telefoni inte att vara tillgänglig för den som inte betalar för det, säger Maria Hillborg på presstjänsten.
Något uttryckligt förbud finns inte i avtalet menar hon.
–?De här funktionerna fanns inte när avtalen utformades. Nu finns de och då får vi förhålla oss till det. Vår erfarenhet är att man är villig att betala för tjänster med hög kvalitet, säger hon.
Bosse Andersson
[email protected]
(Inlägget ändrat av Louder 2011-01-15 12:35:19)