I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rappare

2010-11-25 21:47

Data Problem!

JAG BLIR GALEN!

för ca ett år sedan krashade min ena dator, (stationär). sen dess har den varit väldigt konstig. dvs, den startar inte. strömmen är i, fläktarna går och det lyser från en "knapp" som det gör när en dator är igång.
men det kommer varken något ljus på skärmen, och datan gör inte ifrån sig det ljud den brukar (två pip typ). jag har provat matat in formaterings skiva och så men det går inte! och när den väl kommer igång så hakar den upp sig innan man ska skriva in lösenordet, eller direkt efter. och sen kan de ta ca 1 timme tills den startar upp så igen.
vad kan felet vara? när jag damsugit innuti den så har jag kopplat från all ström pch tryckt av strömbrytaren. hjälp och tips uppskattas verkligen!

tack.

(Inlägget ändrat av friktion 2010-11-25 22:01:06)

lägg dig inte i, sa mannen som sket i sängen.
http://www.myspace.com/fdrmusik
Rappare

2010-11-25 22:03
hade ingen aning om att det fanns ett datorer och teknik forum här :o
hur som, kom med hjälp o tips nu :)
lägg dig inte i, sa mannen som sket i sängen.
http://www.myspace.com/fdrmusik

2010-12-03 02:36
Det kan ändå vara risky att dammsuga datorn så det finns en risk att du skadat något. Hade själv ett liknande problem för ca 1 år sedan och det visade sig efter lite felsökning att 2 av mina 4 minnen hade pajjat, plockad ut dom sen fungerade den men med 2gb mindre minne tyvärr. Låter onekligen som ett hårdvarufel så du får helt enkelt felsöka och försöka hitta vilken/vilka komponeter som eventuellt strular.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-12-04 02:57
Minnen brukar vara felet, men även mordekorts fel.. Hade det själv en gång =(
Felsöka är bästa sättet som hans sa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-06 17:23
Låter ju som om det är flera saker som mår dåligt, har burken råkat ut för strömavbrott/åsknedslag/ytter våld?

Att burken brukar ha svårt att gå igång trots att vissa lampor lyser brukar ofta ha med PSUn (strömförsörjningen) att göra, ofta att själv nätagget är slut. Att den startar upp extremt långsamt kan bero på hårddisk eller RAM-minnet, mkt svårt att säga. Att den hänger sig efter windowsinloggningen(?) tyder också på hårdvarufel, alternativt att hårddisken är ordentligt skadad på viktiga systemsektorer.

Det du kan göra är att försök kolla om minnena fungerar (brukar se det under starten alternativt i BIOS).
Kolla att alla fläktar går.
Lyssna om hårddisken låter konstigt (den ska surra ganska jämt och tyst).
Negative, negative.
Our destination is Gaza.