I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Router slöar ner hastigheten! Varför?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2010-11-11 15:01

Router slöar ner hastigheten! Varför?

Jag har en macbook pro, skaffade nyss bredband från Botkyrka stadsnät på 100 mbit ner. När jag kopplar den direkt i väggen så ligger den på 92 och det känns ju bra men när jag kopplar den via routern så ligger den bara på 9.
Det är en D-link-router, vet inte vad den heter men det är den billigaste modellen. Har lösenordskyddat nätverket.

Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-11 18:53
Brandvägg kan det vara.
Sök på routerns namn + firewall så får du säkert upp lite bra guider på hur du ska göra för att öppna upp.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2010-11-11 20:42
Googlade runt lite och det verkar ju också kunna bero på själva routern.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-11 21:48
Routern kan vara gammal och inte designad att routa 100Mbit

Kopplar du upp dig trådlöst mot den så kan det vara så att en äldre nätverksstandard begränsar hastigheten.
it has to be the BAC in me.

2010-11-11 22:18
Kan också vara så att det inte är en router överhuvudtaget, du har kopplat in dig till en potatis.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2010-11-11 23:25
Har hört folk röka skunk genom en potatis men att köra bredband genom en låter också spännande.

2010-11-12 11:40
Ja, routers är väl såna där ljusbrunna runda rötter som är goda att äta till kötbullar eller hur?

2010-11-13 12:09
Kopplar du dig trådlöst eller trådburet till routern?

Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2010-11-14 19:57
En gammal billig d-link routar inte 100 mbit eller ens i närheten. Så enkelt är det.

Oklart om en potatis fungerar bättre eller sämre.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-11-15 09:20
Ok, har dragit slutsatsen att det måste va min potat... router som är problemet. Kollat runt på Pricerunner och det lutar åt att jag kommer köpa denna:
http://www.teknikproffset.se/DATOR/Naetverk/Routrar/TP-LINK-Traadloes-router-med-4-ports-switch-150Mbp.htm?sClickID=Pricerunner-38

Det står ju trådlös överföring 150 mbps. Innebär det att den kommer klara 100 mbit ner eller är det något jag inte hajar? Priset spelar stor roll och den där verkar va prisvärd (om jag som sagt inte missförstått något).

2010-11-15 17:51
1. 150 mbit trådlöst N är snikvarianten.

2. 150 trådlöst kanske ger dig kanske 20-30 mbit åt ena hållet under optimala förhållanden.

3. I det här fallet får du nog vad du betalar för, dvs inte mkt...
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-11-17 20:06
Du kommer heller inte kunna köra N (snabbare än 10Mbit/s) om inte ditt trådlösa nätverkskort klarar av det. Så kolla upp det också, innan du lägger pengar på ny potatis.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2010-11-17 21:20
Jag har en ganska ny macbook pro med Airport Extreme, den borde klara 100 mbit. Vad ska jag kolla efter då eftersom 150 mbps uppenbarligen inte betyder 150 mbit ner?
Nu vill jag bara ha användbar hjälp i klarspråk tack.

2010-11-18 00:42
Själv är jag lite sugen på en Netgear 3700, den klarar att routa 400 Mbit enligt Smallnetbuilder router charts. Men trådlöst drar ner hastigheten förstås. Dessutom kan din trådlösa hastighet bero väldigt mycket på vad dina grannar har för utrustning igång.

Reklamsiffrorna med "150 megabit" är ungefär såhär: t-banan får köra i 80 km/timme, Norsborg ligger 18 km från centralen, då kommer man in till stan på 14 minuter, eller? Lätt att genomskåda med tågtidtabellen, svårare med dataprylar. Tester kan hjälpa men öppet köp är nog ännu bättre.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2010-11-18 16:51
Är man beredd att pynta för den så är 3700 enligt många jag känner en bra burk med skön prestanda vilket som sagt bekräftas av grymma siten Smallnetbulder.

Men det finns förstås billigare alternativ med prestanda, själv kör jag två Buffalo-routrar hemma som pushar 100mbit från WAN till LAN, ger bra trådlös N-prestanda och man får båda för samma pris som en 3700. Enda minuset är switchen bara är 100mbit och inte gigabit.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-11-18 22:34
Ok, men om jag bara vill lägga runt rödingen då, finns det någon som kommer upp till åtminstone 60 mbit ner?

2010-11-19 23:46
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548307

Såna jag kör här hemma, tp-test pushar igenom 98mbit/s från WAN - LAN (oklart vad som snor 2mbit). På bärbara (via N-anslutning) tuffar det på i dryga 30mbit.

Webhallen brukar ha dem hemma, ring och kolla när de får in nästa gång.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-11-20 01:43
Tack!
Guldstjärna till dig!
Admin

2010-11-23 15:46
Hade samma problem med ps3an. Beställde comhem 24 mbit och de skickade med en trådlös router. Förstod inte varför jag bara kom upp i 8 eller 10 mbit, så jag ringde och kollade vad problemet var. Fick till svar att routern bara klarar upp till så mycket trådlöst trots att det var nån 50-100mbit-pryl. Lurigt gjort av dem. Var bara att koppla in sladden och köra trådlöst på laptopen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-11-25 12:59
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607

Den kör jag, klockar 95-98 om jag är ensam på nätverket. rekomenderas varmt.

Iofs sitter jag med kabel, vet inte var man klockar med trådlösa, men det borde vara dugligt..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2010-11-25 16:01
Alltså är man villig att ge 150 för en router, kan man lika gärna ge upp...

-- Mellanslagsanvändare --