I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med crashad hårddisk!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2010-09-06 13:29

Hjälp med crashad hårddisk!

Hej!

jag här en sådan här
http://www.trekstor.de/se/products/detail_hdd.php?pid=21&cat=0

den ansluter inte längre när jag kopplar den till min dator, det var ett tag sedan den gjorde det. Dock lyser den och man kan höra hårddisken jobba när man sätter på den.

Frågan är hur ska jag gå tillväga för att få den att fungera?

Har många saker på den som jag skulle vilja ha!

mvh filip

Get Random!

2010-09-06 14:41
Du kan alltid öppna upp den och plocka ur disken och sätta in den i en stationär dator.
Förhoppningsvis är det bara skalet som är paj och inte disken.

Annars finns det dockningsstationer man kan koppla in den utplockade disken i. Sen köra USB mot din dator. Detta är nog lättaste lösningen om du har en laptop.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2010-09-06 15:31
elitz P22
ja. har en laptop. Vart kan man få tag i dessa dockningsstationer? Är det lätt att fixa detta själv?
Get Random!

2010-09-06 15:37
http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx

hittade denna. Är det svårt att ta ur hårddisken och koppla in den?
Get Random!

2010-09-06 15:44
Dessa dockningsstationer finns att få tag på nätet lättast. Dustin, webhallen, komplett mm har dem.
Tyvärr hittar jag inte på nätet vilken sorts disk som finns i lådan, SATA eller IDE.
Dockningsstationen måste nämligen passa till rätt sorts.
Vet dock inte riktigt hur du ska få ur disken. Vissa externa hårddiskar kan man skruva upp, andra får man bända upp.
Inte särskilt svårt. Troligtvis två sladdar du ska dra ut från disken för att få loss den, kanske nån skruv eller två.

Men kan vara värt innan att testa USB-disken på en annan dator. Testa med annan strömsladd samt USB-sladd.
Vore ju dumt å köpa en docka om felet bara sitter i en av sladdarna.

You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.