I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-08-24 10:54

Köpa ny dator

jag ska köpa ny dator..den ska användas till 3D-modellering, rendering och cs mm.

har någon tips på bra och prisvärt köp??

2010-08-24 16:02
bästa & billigaste är ju att bygga ihop datorn själv =) Nu förstör jag det lite för dig men jag anser och kommer aldrig (om inte ett mirakel sker) anse att det finns ett bra eller prisvärt köp när det kommer till en färdigplockad dator.. Det närmsta man kan komma isf är att kika på inet.se, på senare tid har komplett blivit avsevärt dyra =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-08-25 11:39
Tack för tipset!! Men det blev tyvärr inte lättare.. :)

2010-08-25 18:43
förstod nästan det=) men har du någon i din omgivning som är villig att hjälpa dig att bygga ihop en dator så kör på det =) blir oftast bäst resultat samt billigare :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-09-04 01:08
Håller med DMAt!

cawe, jag förutsätter att det är en Windows-dator du är ute efter! De saker som du räknat upp är alla, åtminstonde de två första (3d-modellering och -rendering), minneskrävande. När jag säger minne så menar jag inte hårddisk. Snarare de kvickare minnena i datorn, primärminnet (RAM), och processorn och den tredje pelaren som bör vara grafikkortet.

Jag vill inte ge dig några fasta tips om exakt vilken hårdvara du ska/"måste" köpa utan ger hellre några riktlinjer att hålla koll efter. Om du inte vill bygga ihop en dator själv eller inte hittar nån som kan göra det åt dig så leta en färdigbyggd variant. De specifikationer jag anser att en dator bör ha för att utföra 3d-modellering och -rendering är dessa:

Processor: Intel Core 2 Duo - Kommer att passa perfekt för ändamålet, detta är välkommet att krämas på mer om budget finns (rekommenderar då Intels i3 eller i5 som är lite kraftigare).

Arbetsminne (RAM): 4 Gb, 1066 Mhz (eller högre) - Fyra gigabyte är standard i de flesta kraftfullare paket idag och en lagom mängd som utan problem kommer att stå sig i minst ett par år framöver, 1066 Mhz eller högre är en bra busshastighet som kommer göra väldigt gott för 3dbitarna.

Grafikkort: 1 Gb - Vill egentligen inte peka ut mer än så. Ett grafikkort med en gigabyte har garanterat resten av egenskaperna som krävs för att vara kvickt eftersom det bara är modernare kort som har denna mängd minne.

Hårddisk: Här vill jag påpeka att det som är viktigt för dig i 3dmodellering är kvickhet, och inte storlek på disken, iallafall inte just under arbetets gång. Skulle därför rekommendera att sätta i en 80 gb SSD-disk, hittar du inget paket med detta går det utmärkt med en 7200 RPM SATA-disk av valfri storlek!

Fråga gärna om det är något, jag är inte särskilt pedagogiskt lagd men hoppas kunna hjälpa dig. Om du hittar en dator med dessa prestanda eller ungefärliga så är du mer än hemma.

2010-09-04 09:31
Ska han syssla med CAD och rendrering känns väl C2D inte som ett bra val? Snarare ska han ha en i7. Minst en i5.
jagvillocksåhaenblog.com

2010-09-04 15:56
tänkte säga detsamma.
cry me a river!
--> thcrew

2010-09-04 16:25
Det håller jag iofs. också med om! Mitt fel där.

Var lite osäker på hur tunga modelleringar som skulle göras bara.

2011-01-30 16:50
Har glömt att tacka för hjälpen!!

Sitter nu och klurar på märke. Wich me good luck!!

Ha de bäst!