I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2010-05-21 00:11

Nätverksproblem

Nu är det så att jag har lite problem med mitt nätverk här hemma. Det började för ca ett halvår sedan och jag har försökt mig på ett antal olika saker, så som att mina apparater ska tilldelas samma ip-adress varje gång, resettat modemet och konfiguerat om det osv. Min gissning själv är att routern har gått och blivit knäpp men tänkte ge whoa ett försök innan jag införskaffar en ny.

Så nu till problemet...

Jag sitter på ett Zyxel modem/router från bredbandsbolaget som jag fick för ca 2 år sedan. Men då för ca ett halvår sedan började den krångla med nätverket. Min sambos bärbara dator, mitt xbox360, playstation 3 och min mobiltelefon har ibland problem med att ansluta till nätverket. Eller kollar jag till exempel på min mobiltelefon så står det att den är ansluten men jag kan inte hitta andra maskiner i nätverket eller gå ut på internet.

Det fungerar dock så länge den har fått en riktig anslutning men stänger jag av t. ex. mitt ps3 och sen startar den en timme senare ansluter den inte till nätverket och detta gäller även övriga maskiner som försöker ansluta förutom min stationära dator (som alltid fungerar av någon anledning). Starta jag då om modemet så fungerar allt som vanligt igen till det händer igen nästa dag.

Kan tillägga att xbox, telefon och bärbar dator går via trådlöst medan mitt ps3 körs via kabel så det kan inte vara det trådlösa som det är fel på, annars hade mitt playstation alltid fungerat normalt.

Så finns här någon vänlig själ som sitter inne på lite bra kunskaper på vad felet kan vara så dela gärna med dig!

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.