I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Smartphone tråden. HYPE

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2010-04-27 14:23

Smartphone tråden. HYPE

Ok, teknikforumnördar. Vilka Smartphones har ni för tillfället eller planerar att köpa? Vad ser ni fram emot?

Mobiletelefoner har länge varit ointressant för mig men helvete, nu börjar det göras riktigt intressanta saker på den fronten tycker jag efter att iPhone exploderade i popularitet och Google gav sig in i leken på allvar. Hjälper säkert också att jag nu förtiden har ett relaterat yrke som ger mig lov att få utlopp för mitt gadget-nörderi.

Har kört jailbreakad iPhone 3GS ett tag men den börjar se riktigt blek ut jämfört med vad som händer på Androidfronten. Efter att ha lekt runt med Android 2.1 i ett par veckor på Motorola Droid(de kallar den Milestone där jag bor, av nån anledning) är jag helt jävla såld på Android. Synd bara att Sony-Ericsson tabbade sig rejält med XPERIA X10, verkade ju vara en riktigt fin Android-lur tills jag faktiskt testade den. Usch.

Är nog mest hypad för HTC Desire och HTC Evo. Galna hårdvaruspecs med senaste versionen av Android och förmodligen det skönaste interfacet på marknaden, HTC Sense.

Windows Phone 7 ser även det ut som ett riktigt cleant operativ system. Hoppas bara de släpper en bra lur med det. HTC HD2 gillade jag som fan förutom det faktum att Windows Mobile 6.5 är för jävla illa. Tycker dock att det fortfarande är en bra lur.

Så vad kör ni med nu, vad är ni hypade för?

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-04-27 14:55
Har själv en HTC Hero. Otroligt nöjd med den trots några buggar och problem jag stör mig på ibland.

Kommer köra på den under tide jag avbetalar, dvs lite mer än ett år till.

I nuläget ser HTC Desire mest intressant ut, men jag gör som vanligt när det gäller teknikprylar - snöar in och hypar totalt innan köp, sen tappar jag intresset för utvecklingen när jag väl köpt något. Men det är mycket troligt att det blir HTC:s flaggskepp, vilket det nu kan vara, nästa sensommar. Det känns som om de verkligen hittat nåt, med Sense-gränssnittet, hårdvara och design. Älskar dem.

Jag hoppas förstås konkurrenterna pumpar ut lite fina grejer också, men i nuläget är som sagt HTC helt dominanta.

2010-04-27 15:10
Hero är fortfarande jävligt nice. Håller helt med, HTC gör de mest intressanta smartphonesarna just nu.

Har för tillfället en HTC Legend och är meganöjd med den. Älskar Sense.

Det är väl just det som gjorde att jag aldrig riktigt blev intresserad av Nexus One, avsaknaden av Sense. Visst, det är Android och den har schyssta specs men Android vanilla känns så jävla konstigt utan HTC Sense över. Till och med XPERIA X10s customizade Android OS kändes mer intressant med Timescape UI osv. Fast helvete vad dåligt Timescape flyter på den telefonen, man hackar sig fram och trycker ständigt fel grejer pga lagget. Otroligt att XPERIA X10 har en Snapdragon 1ghz under huven. Droid känns till och med snabbare med sina 600mhz...

2010-04-27 15:36
Samsung Galaxy Spica har gått ner en tusenlapp i pris sen sist jag kollade, så den är man ju lite sugen på. Vad tros om den?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-27 15:49
Tycker den är helt okej som mid-end smartphone, väldigt prisvärd kan jag säga speciellt om den till och med gått ner en tusing.

Android 1.5 eller 1.6 tror jag den kör. Rätt nice. Förvänta dig bara inte världens bästa kamera, tror det är en 3.2 MP eller nåt. Annars är det gummiaktiga materialet riktigt skönt och den känns som en robust lur som inte kommer gå sönder för lätt.

Kolla in hur mycket Motorola Droid kostar dock. Den kanske inte kostar så mycket mer än Spica nuförtiden. Då får du en Androidlur med bättre kamera (5MP) och version 2.1 + en riktigt skön fysisk keypad utöver multi-touch skärmen som är nice den med. Man får en nice dockingstation med den dessutom.

2010-04-27 16:07
Spican ska få 2.1 har jag för mig.

Hittar Milestone för 5200 spänn, hehe. Men det är i Sverige, den finns väl billigare i utlande'.

Är sjukt nyfiken på Android. Har tänkt köpa en ett tag, men det har bara inte blivit av.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-29 12:00
Sen finns ju LG GW620. Den med tangentbord. Vet du nåt om den Marvin?

2010-04-29 13:59
HTC Evo verkar j*vligt ruggig!

Utöver den så kommer också HTC Inrcedible, som har många likheter med Desire, fast med en kamera på 8mp... Najs!

Själv väntar jag på bästa tillfälle att klämma på desire i butik.

2010-04-29 15:00
snowblind

Heh, så Milestone är fortfarande såpass dyr alltså. Den är riktigt bra men ska man lägga över 5k kan man egentligen lika gärna vänta tills nästa HTC explosion av magiska lurar, då har man hunnit spara ihop ett par tusenlappar till.

Vet tyvärr inte mycket om de nya LG lurarna , senaste jag fick leka med var Chocolate BL40.

2010-04-29 15:56

Har en N97 just nu och är väl som alla andra sådär lagom nöjd. Hade N8 inte varit en Nokia och haft ett riktigt tangentbord hade jag nog köpt en på en gång. HDMI ut liksom?
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-04-29 20:02
För min del står det just nu mellan HTC Desire och HTC Legend, men det kanske är värt att vänta på dom som Carlos_Lopez droppade där. Vad tror ni?

Har just nu Nokia N86 som verkligen är ren shit. Man får mer valuta för pengarna på Jamba.se
Fuck karma, I don't need karma!

2010-04-29 22:43
Fick känna på en Nexus ONE idag, hann inte få så mycket uppfattning om alla funktioner och sånt, men det som verkligen gjorde intryck var hur gedigen den kändes att hålla i. Visserligen tung, men kändes riktigt rejäl och fin.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-04-30 09:16
Gogaku P24

N8 verkar vara ett riktigt monster. Hoppas bara den nya versionen av Symbian är bättre än det dem har ute idag. De behöver verkligen putsa upp det där operativ systemet för att kunna kontra Android.

Endeavour2

Tillverkad av HTC, så ja, pra krejer. Har inte klämt på nån själv ännu. HTC HD2 har en robust metallplatta och det där sköna matta gummimaterialet som fler och fler börjar använda. HTC Legend är gjord av en enda stor bit, vet inte hur man ska förklara men den är inte direkt ihopsatt av flera olika delar. Det ser jävligt cleant ut i alla fall.

2010-04-30 09:22
Kommande Windows Phone 7 OS. Vad tycker ni? Väldigt rent och minimalistiskt iaf. Hoppas de debuterar operativ systemet med en HTC lur, typ uppgraderad version av HD2 eller nåt. Skulle vara nice. Fast de kanske redan announcat vad den första telefonen kommer vara? Har inte stenkoll på WP7.

2010-04-30 18:51
marvingaye

Om jag ska va ärlig så är operativsystemet det minsta bekymret med min N97. Den bokstavligen faller i bitar utan att ha blivit tappad eller skadad på något sätt. Jag klarar symbian, det kunde definitivt vara lite snabbare och lite mer användarvänligt, men samtidigt så har det i princip alla funktioner jag letar efter i en telefon. Det tog några uppdateringar för att få bort alla jobbiga buggar i OSet, men nu funkar det faktiskt bra för mig måste jag säga.

Däremot så är själva telefonen ett riktigt fulbygge. Kameran funkar, men blixten floodar in i bilder p.g.a en lucka på baksidan som gör repor mellan blixten och linsen, GPSen är hur dålig som helst, min knapplås-knapp ramlade bort helt utan anledning så jag va tvungen att paya fem dollar för en iPhone-style upplåsning, etc... Det jobbiga för mig är att jag inte kan lämna in den för att få den fixad här borta i USA utan jag måste skicka den till Sverige där jag köpt den... Palla va utan telefon i x antal veckor.

2010-05-04 22:39
Uppar denna genom att fråga om HTC Legend är något att ha.

2010-05-06 13:33
Shit, glömde bort att jag gjorde den här tråden.

Gogaku P24

Fan va illa det där lät, beklagar. Brukar inte höra att folk haft problem med Nokias hårdvara men det där verkar ju ofantligt jävla illa, Har just nu X6 i några månader med Comes With Music tjänsten, kan erkänna att den är rätt plastig, baksidan i alla fall som känns som att den kommer knäckas varje gång jag tar loss för att byta simkort. Annars verkar hårdvaran okej för en mid-range lur.

Visst, Symbian gör väl det mesta man vill fast helvete vad deprimerande det är att använda detta operativ system efter att ha kört Android och iPhone. Hell, till och med Blackberry OS som är så jävla tråkigt känns inte lika uppgivande som Symbian gör för mig.
Nokias Ovi är ganska deppigt att gå in på det med jämfört med andra appstores. Är dock hyfsat imponerad av deras music store och det faktum att man kan tanka hur mycket man vill helt gratis i ett helt år när man köper X6. Uselt söksystem för ett förvånande bra utbud dock.

aktone

Ja det är den. Sexig hårdvara + Android. Fast nuförtiden har jag tipsat folk att hålla ut ett tag, spara lite deg och så småningom norpa en Desire istället. I Sverige iaf. Här borta i öknen släpps Legend nu i dagarna.

2010-05-06 15:22
marvingaye

Jag har haft Nokia sen jag först skaffade en mobil och jag har aldrig haft några problem med hårdvaran. Men denna telefon är en skam för Nokia-familjen. Det är absolut inte bara jag som har så stora problem med N97an, jag sökte på nätet för att se om någon annan haft samma problem med hårdvaran och jag fick tusentals träffar med _exakt_ samma problem...

Ja, det är ganska deprimerande, det kan jag hålla med om. Det kommer ju en helt ny version snart som ser mycket skönare ut, men jag vet inte om det går att uppdatera de lurar som inte kommer med det OSet från början.

2010-05-08 02:49
Desiren finns ju ingenstans.

Annars gillar jag den, fast jag gillar formatet på Legend bättre. Men Desire kommer antagligen hålla i längden bättre än Legend i och med skärmupplösningen mm. Det får nog bli en sån alltså. När folk får tillbaks den i lager vill säga.

2010-05-09 12:43
Jag har haft en Google N1:a i knappt två månader nu, köpte den genom en vän till min bror i USA. Har inte så mycket att klaga på :) Riktigt fin telefon och andriod os:et är jävligt nice(men det har lite ju småbuggar). Det skulle vara skoj att få tillgång till payed apps ifall man nu skulle vilja betala för en app någon gång. Förstår inte riktigt varför det tar såda tid att få det här? Kan vara lite störigt med touchknappar istället för fysiska knappar. HTC löst det dock till sin desire och gjorde fysiska knappar.

Intressant att någon skrev att den kändes tung, tycker den är väldigt lätt faktikst.
Forumssignatur...<br>

2010-05-13 13:43
Funderar på att slå till på en Desire nu faktiskt. Någon som vet och tipsa om vilket bolag man ska ansluta sig till för att få mest bang for buck för pengarna?

Telia verkar rätt reko ändå. Bra priser när man behöver surfa, access till hotspots, bäst täckning i landet. Helt okej samtalspriser med. Den som kom däremot på kundsupport med talval istället för att trycka på siffror brode bli avskedad.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-05-13 13:57
Comviq Kompis har gratis surf fram till september. Ganska lätt val för mig eftersom att nästan alla jag känner kör Comviq.

2010-05-13 14:23
Comviq Kompis är kontanktkort right? Har hänt tidigare att jag fastnat i telefonkö och precis när jag ska komma fram "Hej dina pengar är slut så fuck you!". Aldrig igen!

Läst på lite mer om användarkommentarer på HTC Desire. Folk gnäller på batteritid, speciellt när man kör igång webbsurf på den. Hur länge/lite räcker den egentligen? Man får ladda telefonens batteri en gång om dagen, men vad innebär det? Kan jag vara uppkopplad utan problem i 2-3 timmar eller tar det 15 minuter och telefonen dör?

Ska nu inte ersätta mina datorer, men om jag är ute på språng och behöver använda GPS, kolla upp vart jag ska på eniro/google maps eller komma åt mejlen och nallen dör efter 15 minuter - så är det oacceptabelt för mig.

Någon som har en aning?
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-05-16 01:18
Kane har ingen Desire men en Hero och den måste jag ladda varje dag om jag är ute på nätet en bra stund, får 4-5 samtal och kanske spelar ett spel, men det är inte så att den dör vid sju på kvällen utan batteriet kanske har 20% kvar. Har jag bara haft telefonen i fickan, fått 3-4 samtal, skickat ett sms och låtit min dotter rita på en i 5 minuter så kanske jag inte behöver ladda den förrens nästa dag. Det är inte som Ericson-telefonen jag hade innan där jag laddade den en gång i veckan men det går att leva med.
SMÅLAND!

2010-05-16 07:49
Ett tips om man kör Android är att tanka ett appkilling program. Multitasking drar som faen på batteriet och ibland kör man igång massvis med appar samtidigt, det är lätt hänt, och sedan truckar de på i bakgrunden. Advanced Task Killer är ett appkilling program att recommendera. Otroligt simpelt, man bootar upp det och får en lista på alla appar som körs sen trycker man bara kill apps.

Det är speciellt vanligt om man är van vid iPhone, som jag är, att när man lägger vantarna på en android lur så går man helt crazy med multitaskandet. Det drar rätt hårt på batteriet om man inte tänker sig för.

2010-05-16 21:16
App killingprogram/task manager är väl något utvecklare använder sig av. Inget vanliga användare ska använda sig av tycker jag. Det ska systemet sköta sig själv.

Tycker apple (Jobs, Forstall) sa det ganska bra på sin iPhone os 4 event
Q: How do you close applications when multitasking?
A: (Scott Forstall) You don't have to. The user just uses things and doesn't ever have to worry about it.
A: (Steve Jobs) It's like we said on the iPad, if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager... they blew it. Users shouldn't ever have to think about it.

Forumssignatur...<br>

2010-05-16 21:56
Helt sant det dem säger, det är så det borde vara. Hoppas nu Iphone OS 4's multitasking verkligen funkar så som de säger.

So far har ju valet i princip varit ingen multitasking(iphone) och halvarslad multitasking där man själv måste döda apparna som är igång(android, symbian)

Sen finns ju självklart Blackberry som har multitasking men också har gudomlig battertid, men tänker inte ens räkna BB då jag tycker de gör de tråkigaste telefonerna (men helt klart bäst på vad de är ämnade för) hehe

2010-06-12 15:18
men tänker inte ens räkna BB då jag tycker de gör de tråkigaste telefonerna

Word på det där alltså.

Nyss köpt en Nokia 5800, vad bör jag tanka ner?

2010-06-13 03:04
Tyckte det var lysande av Steve Jobs att göra en så stor grej av videosamtal. Visst det har säkert utvecklats till iphone 4 men det känns som Iphone enbart lever på hypen just nu, Apple har hamnat efter. Inget med deras senast lur var egentligen särskilt imponerande och det är lite trist då jag hade hoppats på en större push framåt för tekniken.

(Kommer från en som tror att Android är framtiden, så se det subjektivt)

2010-06-13 07:11
Well tycker personligen att iPhone börjar äntligen mogna och faktiskt inkludera det som borde inkluderats från början för att vara värd sin pris. Ta 11k för en mobil med 3MP kamera utan något ljusassistans är fan besinningslöst, än värre att dårar köper skitet. Bara ett exempel av flera.
Blir inte så mycket uppdateringar telefonmässigt förutom att hårdvaran blir uppgraderad till premiumstandard och att mjukvaran (OS'et) blir finslipad. Tror personligen Apple iPhone kommer bli en riktigt grym produkt trots faktumet att ännu mer glas introduceras vilket innebär ännu mer fingeravtryck och större risk att gå sönder om man tappar.

Blir för egen del nog att ta och plocka hem en HTC Desire trots reservationen att flera i min närhet har luren. Dels på det kanske. Har lekt med den och sett den prestera riktigt bra. Ser helt okej ut och riktigt nice hårdvara.

Est. 1984

2010-07-05 00:27
är det värt att vänta på HTC Evo/Vision eller ska man köpa en desire??
Get Random!

2010-07-05 00:28
försten, någon som vet om Gratis Surf ingår om man tecknar ett abbonomang på tele2s hemsida? står typ om man köper kompis 18/24 ingår gratis surf, fast man kan ändå lägga till det som tillägg. kanske en fråga man bör ställa till de iofs.
Get Random!

2010-07-05 04:23
HTC Vision verkar vara en HTC Desire med utskjutbart tangentbord.

HTC Evo släpps väl enbart till amerikanska marknaden?
Est. 1984

2010-07-05 15:49
så Evo kommer inte till Sverige? :O
Vet någon om Vision kommer då. Tagentbordet är väldigt lockande, även hört att den kanske får Android 2.2
Get Random!

2010-07-05 19:42
Är galet nöjd med min iphone 3gs.. :)
be the change

2010-07-05 19:52
jag har beställt en desire, skulle kommit i fredags men inte kommit än :(
förhoppningsvis imorgon!
((MAAD))

2010-07-06 00:47
KinG-PhiL
Även om Vision kommer med Android 2.1 så kommer det inte vara några problem och uppgradera 2.2. En HTC vision är en HTC Desire med tangentbord - perfekt om man ska smsa/skriva mycket på den.

Har inga officiella källor från HTC och peka på rak arm (då jag är lat), men det jag läst från olika mobilbloggar och en snabb sökning på Google säger att HTC Evo släpps enbart i USA i nuläget. Vi får se om den kanske släpps senare eller om det kommer en annan lur.

davve_d
Det är 1½ månad väntetid på Desire just nu. Får se när jag får min. Hoppas du fått den nu.
Est. 1984

2010-07-06 00:49
Kane
okej =) tack! du vet inte heller när vision kommer ut isf? hittar nada.
Get Random!

2010-07-06 00:55
Liten rättelse: HTC Vision är inte en HTC Desire med tangentbord. Det jag syftade på att hårdvarumässigt kommer den vara snarlik med Desire, förmodligen kommer designen på skalet se annorlunda ut.
Est. 1984

2010-07-06 00:56
Nope, ingen releasedatum för Vision ute ännu. Evon lär ju gå och importera till Sverige iaf från USA.
Est. 1984