I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det här något att hänga i julgranen? (bilstereo)

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2010-03-26 20:28

Är det här något att hänga i julgranen? (bilstereo)

Tjabba.
Är ute efter en bilstereo med usb möjlighet.
Har tittat lite på blocket och hittat endel..
Sen hitta jag en sprillans ny på Claesohlssons för runt 600,(billigare ny än dom beg på blocket.)
men det fanns knappt någon info. Så är det någon som har nån erfarenhet?
Eller vet om det går att koppla in slutsteg osv? Eller kan man det på alla nya stereos?
Om den är värd pengarna öht?Är lite halvdålig på det här.

Tack för svar!

Länk: http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=38-3423

work some magic

2010-03-27 13:30
"RCA lågnivåutgång" antyder att den går att koppla till ett slutsteg. Hur många lågnivå-kanaler den erbjuder framgår dock inte.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-27 13:51
Spelar det någon roll? Är det för om man ska flera slutsteg då eller? :)
work some magic

2010-03-27 13:58
RCA är en kabel per kanal. Dvs. för vanlig stereo (vänster + höger) krävs 2 uttag, 2 kablar och 2 kontakter på slutsteget. För 4 kanaler (vanligt i bilar) krävs således 4 uttag, 4 kablar och 4 ingångar på slutsteget.

Man kan alltid köpa en förgreningskabel om man bara har 2 kanaler på radion, då kan man få "4" kanaler in i slutsteget, dock utan fader fram/bak.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-27 14:03
Okej, så när jag går och frågar på classes, så ska jag höra om den har mer än 1 sådan kanal? För att vara på säkra sidan? Tack för hjälpen och sorry for min dumhet!
work some magic

2010-03-27 14:11
Den har allra minst 2 uttag (2 kanaler). Kan inte tänka mig något annat.

Sen är det ju intressant att veta vad du har i bilen och om du har mkt nytta för 4 kanaler eller om du kan komma undan med bara vänster/höger.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-27 15:19
jag ska bara ha en relativt enkel baslåda + slutsteg, båda i 1500-2000kr klassen.
Tros det räcka då med 2 kanaler?

Och det är det ända som ska in.

Förstod inte vad man ska ha för nytta av 4 kanaler? Är det för mer avancerade slutsteg som behöver mer, eller är det för om man vill koppla in någon annan teknologi?
work some magic

2010-03-27 15:32
Ptja, har du ett slutsteg med delningsfilter så kan det gå bra det.

4 kanaler är vanligt i bilar då man ofta brukar kunna fade:a ljudet fram/bak. Ofta har man ju högtalare framme vid rutan och framdörrarna (vänster fram + höger fram) och ofta i bakre delen av bilen (höger bak + vänster bak). Då kan man justera ljudbilden som man vill ha den.

Med 2 kanaler kan du bara skifta ljudbilden vänster <-> höger.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-27 16:27
okej! så det ända som kan hända är att jag kanske inte kan koppla in ljudet i bak? För isf är det inge problemo! min skrutt bil har inget ljud i bak! Tack för förklaringen
work some magic