I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken HDMI-kabel ska jag välja?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Användaren är inte inloggad @ 

2010-03-25 08:52

Vilken HDMI-kabel ska jag välja?

Hej.
Jag behöver en HDMI-kabel mellan datorn och tv:n. Det finns väldigt många olika i olika prisklasser men skiljer sig kvalitén märkbart? Jag är inte speciellt kräsen men om det är stor skillnad kanske jag bör tänka om. Undrar även vart man kan köpa billiga HDMI-kablar? (om det nu är så att kvalitén på kabeln inte spelar så stor roll)

Martin

2010-03-25 10:32
Hur lång sladd behöver du?
Om det är över 8m typ så borde du kosta på dig en dyrare sladd för de billiga tappar kvalite när det är stora avstånd.
Detta är iaf vad jag kom ihåg från den tiden jag köpte sladdar till min utrusning.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2010-03-25 11:35
Alltså rätta mig (på ett icke-internet-drygt-sätt) om jag har fel men en digital signal kan väl inte försämras?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-25 11:45
Jag är riktigt osäker på detta.
Hittade denna tråd: http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=21460
Och där säger folk olika.

Men köpa en billig om det ska vara kort avstånd verkar vara en god idé.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2010-03-25 17:32
Vad är skillnaden på en gulpläderad vs. vanlig?

2010-03-25 17:32
guld*

2010-03-25 19:06
Okej, 3-5 meter tänker jag mig. Guld har man väl för att det leder ström och liknande fruktansvärt bra? Har för mig det i alla fall.
Men om jag ska ha en 3-meters, billigast möjligt, vart vänder jag mig?

2010-03-25 20:17
clas ohlson, guldpläterade kontakter blir lite bättre ja.

tut!

2010-03-25 21:21
Funkenteller,

du har fel. nöjd? varför tror du det existerar signalförstärkare?

it is a flawed assumption to suppose that digital signal handling is always error-free. DVI and HDMI signals aren't subject to error correction; once information is lost, it's lost for good. That is not a consideration with well-made cable over short distances, but can easily become a factor at distance.

....

Analog component video is an extremely robust signal type; we have had our customers run analog component, without any need for boosters, relays or other special equipment, up to 200 feet without any signal quality issues at all. However, at long lengths, cable quality can be a consideration--in particular, impedance needs to be strictly controlled to a tight tolerance (ideally, 75 +/- 1.5 ohms) to prevent problems with signal reflection which can cause ghosting or ringing.

DVI and HDMI, unfortunately, are not so robust. The problem here is the same as the virtue of analog component: tight control over impedance. When the professional video industry went to digital signals, it settled upon a standard--SDI, serial digital video--which was designed to be run in coaxial cables, where impedance can be controlled very tightly, and consequently, uncompressed, full-blown HD signals can be run hundreds of feet with no loss of information in SDI. For reasons known only to the designers of the DVI and HDMI standards, this very sound design principle was ignored; instead of coaxial cable, the DVI and HDMI signals are run balanced, through twisted-pair cable. The best twisted pair cables control impedance to about +/- 10%. When a digital signal is run through a cable, the edges of the bits (represented by sudden transitions in voltage) round off, and the rounding increases dramatically with distance. Meanwhile, poor control over impedance results in signal reflections--portions of the signal bounce off of the display end of the line, propagate back down the cable, and return, interfering with later information in the same bitstream. At some point, the data become unrecoverable, and with no error correction available, there's no way to restore the lost information.

DVI and HDMI connections, for this reason, are subject to the "digital cliff" phenomenon. Up to some length, a DVI or HDMI cable will perform just fine; the rounding and reflections will not compromise the ability of the display device to reconstruct the original bitstream, and no information will be lost. As we make the cable longer and longer, the difficulty of reconstructing the bitstream increases. At some point, unrecoverable bit errors start to occur; these are colloquially described in the home theater community as "sparklies," because the bit errors manifest themselves as pixel dropouts which make the image sparkle. If we make the cable just a bit longer, so much information is lost that the display becomes unable to reconstitute enough information to even render an image; the bitstream has fallen off the digital cliff, so called because of the abruptness of the failure. A cable design that works perfectly at 20 feet may get "sparkly" at 25, and stop working entirely at 30.

In practice, it's very hard to say when a DVI or HDMI signal will fail. We have found well-made DVI cables to be quite reliable up to 50 feet, but HDMI cable, with its smaller profile, is a bit more of a puzzle. Because the ability to reconstitute the bitstream varies depending on the quality of the circuitry in the source and display devices, it's not uncommon for a cable to work fine at 30, 40, or 50 feet on one source/display combination, and not work at all on another.

cry me a river!
--> thcrew

2010-03-25 21:35
Ang. varför man har guldplätterade kopplingar så har det nog mer med korrosion än ledningsförmåga att göra. Det är dock helt riktigt att det också leder ström väldigt bra - men det är ju av mindre betydelse om inte också kabeln i sig har samma ledningsförmåga.
cry me a river!
--> thcrew

2010-03-26 11:18
Jag ångrar idag att jag köpte en dyr jävla superguldplätterad sladd för vad det kan ha varit, 700kr+.
Fattar inte hur jag tänkte då.
^ Smart sagt.

2010-03-26 20:38
Köp den billigaste. Kablarna följer en standard för att kunna säljas. Allt annat är bullshit för att mjölka pengar vafan
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2010-03-27 13:28
Precis, så länge man har prylarna nära varann så duger alla kablar (guldplätterade kontakter kan man kosta på sig) i princip lika bra. Det är som sagt vid avstånd det kan skilja sig, men samtidigt gör man rakt av fel om man försöker sig på att dra 5meter+ HDMI...
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-27 16:29
psyjunta,

att alla kablar följer en standard innebär inte att alla kablar är lika bra. så även om ditt råd är gott (givet att kabeln inte behöver vara särskilt lång) så har du fel i sak :- )

men jag håller med, givet vad som tidigare nämnts skulle jag också köpt den billigaste. den kommer garanterat göra sitt jobb. Endeavour har en viss poäng vad gäller plätteringen, men jag skulle tro att de flesta kablar har kontakter av fullgott material ärligt talat. Givet att jag tänker rätt och plätteringen först och främst är där för att förhindra korrosion så lär det väl inte va så jävla noga. Men visst, rör det sig om småpengar skadar det väl inte.

har jag fel vad gäller syftet med plätteringen får ni gärna hojta. jag har faktiskt inga belägg för att det skulle vara så, utan utgår enbart från min egen, stundtals tveksamma, slutledningsförmåga.
cry me a river!
--> thcrew

2010-03-27 19:03
bla bla bla. märkeskablar och generiska kablar är exakt lika bra. läste en artikel om märkeskablar som man riktar till ljudbögar och studios. visade sig att trots skillnaden på flera tusen procent i pris så är de exakt likadana, enda som skiljer är marknadsföringen. att hdmi-branschen skulle vara annorlunda har jag svårt att tro på.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2010-03-27 20:33
Jag köpte en idag 1,5 meter för 199 kr. Fungerar superbra för mig!

2010-03-27 22:43
Från vad jag har hört så spelar det ingen som helst roll vilken sorts HDMI-kabel du köper, alla ska vara precis likadana, guldplätterad eller inte. Däremot verkar det ju vara en skillnad när man kommer upp lite i några meter, men det är inte så ofta det händer.

Jag har köpt säkert 3-4 HDMI kablar från amazon.com för ca en dollar styck, alla funkar perfekt :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-03-28 01:27
Gogaku,

att påstå att guldplätterade kablar skulle vara samma lika som icke-guldplätterade är att gå emot naturvetenskapen. guldplätterade kablar har minst fördelen att de är mindre känsliga för korrosion. Ev. finns vissa fördelar även vid överföring genom bättre överföring - dvs. mindre fel - men den effekten är skulle jag tro är försumbar. Övriga ledningsmaterial som används lär vara av tillräcklig kvalitet. Men somsagt, att säga att guldplättering saknar funktion är aningen galet.

Men ja, antagligen klarar man sig utan så väl dyra som guldplätterade kablar om man inte av någon jävla anledning har ett behov av att hålla extremt hög felsäkerhet i överföringen - vilket säkerligen inte vanliga dödliga, om ens någon, har.

cry me a river!
--> thcrew

2010-03-28 03:41
joda

Det är ju skillnad på hur dom är på pappret och hur det faktiskt funkar i verkligheten. Om jag vill kolla tv, spela tv-spel eller vad som helst så behöver jag inte någon supernice kabel, bilden kommer inte bli bättre bara för att kabeln är guldplätterad och kostar 700kr.

Dom kanske är bättre "på pappret", men i slutändan så är det ingen skillnad, mest det jag ville få fram :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-03-28 20:20
nej, någon större skillnad lär det inte va. åtminstone inte inom överskådlig tid.
cry me a river!
--> thcrew

2010-03-29 11:06
Kör på Deltacos kablar, guldpläterade kontakter, och bra pris, 3 meter för ca 140 spänn. De säljer även 10m kabel för 185 spänn. Kvaliten på signalen kommer nog inte försämras då signalen är digital och antingen kommer den fram eller inte, om ej, lämna tillbaks och kräv ny kabel. Har svårt att tro att de saluför kablar där signalen inte kommer fram (läs har inte prövat själv).

Har kört nu xbox 360, ps3 och olika datorer utan några som helst problem.

Något man ska tänka på dock är vilken version av hdmi kabeln stödjer. V1.3 är standarden nu väl? Snart kommer 1.4 som ska ha stöd för 3D och grejeri. Finns säkert på wikipedia någonstans mer information.

2010-03-29 11:20
Kaneida,

att signalen är digital är i sig ingen garant för felfri överföring.
cry me a river!
--> thcrew

2010-04-04 15:30
http://www.webhallen.com/hemelektronik/sladdar_och_kablar/hdmi/kablar/

Bara att välja
En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe

2010-04-05 11:45
Det finns väl inga HDMIkablar som skickar ljud också?
Jag får ju inte med ljudet i min HDMI kabel (har en gammal macbook med DVIutgång (tror jag) som konverteras till HDMI. Ljudet drar man ju separat från ljudutgången på macbooken till ingången på TVn. Problemet är bara att ljudet inte kommer till samma kanal på TVn som HDMIbilden. Ljudet kommer alltså på typ AV1 (fast det heter något annat) och bilden på HDMI1 (har två ingångar). Så jag måste välja, ljud eller bild hehe. Vad är det jag inte fattar?

2010-04-05 12:58
Gurraa
Med tanke på att jag har endast HDMI anslutning mellan mina xbox 360s och ps3 och laptop och tvn så visst överför HDMI även ljud.

HDMI supports, on a single cable, any TV or PC video format, including standard, enhanced, and high-definition video; up to 8 channels of digital audio; and a Consumer Electronics Control (CEC) connection.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi

Det finns dock olika versioner av hdmi standarder (allteftersom tekniken utvecklats), men samtliga versioner ska ha stöd för ljud enligt wikilänken.

2010-04-05 13:40
gurra,

tänker du inte efter själv? du skickar DVI via HDMI och blir förvånad? V i DVI står för video, inget annat. Då du aldrig skickar in ljud i hdmikabeln kan du väl inte förvånas över att du inte får ut något ljud? HDMI-kabeln kan ju fan inte trolla :- )

cry me a river!
--> thcrew

2010-04-05 17:34
joda
meh, läste inte hans inlägg så noga :>

2010-04-08 19:35
Ja? Frågan var ju om jag kan få ljudet till hdmikanalen på något sätt och så skrev jag att det är en DVIsignal som blir omgjord till HDMI.
Fast jag ser nu att jag skrev rätt skevt. Jag fattade alltså att jag måste dra ljudet separat eftersom det inte är något ljud i DVIutgången. Men jag skrev inte att ljudingången på TVn är vid samma kontakt/kanal som S-Videoingången och det finns ingen vid HDMIingångarna. Och så trodde jag väl att inget ljud gick genom HDMI, jag har ingen sådan utgång på min xbox.
Inser nu att min fråga kanske inte hade något i den här tråden att göra, haha...

2010-04-09 13:36
Gurraa,

Ljud i HDMI får man genom att man skickar in ljud i HDMI. NSiNSo - no sound in, no sound out. svårare än så är det inte.
cry me a river!
--> thcrew

2010-04-11 15:36
Joda

tänker du inte efter själv? du skickar DVI via HDMI och blir förvånad? V i DVI står för video, inget annat. Då du aldrig skickar in ljud i hdmikabeln kan du väl inte förvånas över att du inte får ut något ljud? HDMI-kabeln kan ju fan inte trolla :- )

Houdini Does Magic Indirect, har DU tänk efter? ;) haha
En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe