I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

XP Installationen hittar inte hdd

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-11-20 16:05

XP Installationen hittar inte hdd

Skall nedgradera en dator från windows 7 till XP. När installationen ska gå igång så hittar den ingen hårddisk. Vad beror detta på? Funkade ju fint att installera win 7 på samma burk. Det är en stationär Dell modell gammal, P4 3.0 Ghz

2009-11-21 00:21
Kan vara att win7 har skrivit något till hårddisken som förvirrar XP-installern?
Prova rensa hårddisken med dban, ett pass med nollor så blir den som nyinköpt. Backa upp alla data först förstås.

En annan möjlighet är att hårddisken faktiskt har gått sönder, eller att en sladd har lossnat.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2009-11-21 03:22
Vore ju trist om jag rensa den och det inte fungerar sedan :) Är det troligt att Win7 strulat till drivrutiner eller liknande? Tror inte det är fel på själva hårddisken för det fungerar ju fortfarande att boota os.. Konstigt.

2009-11-21 11:41
När jag skulle installera win xp hade datorn problem att hitta hdd (om jag minns rätt, var iofs nått problem med hdd), och det var pga att jag hade både en ide och en s-ata hdd. när jag kopplade ur hårddisken jag inte skulle installera OS:et på fungerade det felfritt. Sen när installationen var klar kopplade jag in den andra hårddisken igen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-21 17:29
Om det är en s-ata disk så kanske det inte finns drivrutiner till den med på xp skivan. Jag vet att jag fick fixa det manuellt med diskett för några år sen. Man ska trycka F6 i början av xp installationen.

Skivsamlare

2009-11-26 17:53
Rowmire har troligtvis rätt. Det man kan göra då om man inte har en floppy är att man kan skapa en image-fil av sin installationsskiva, slipstreama sata-drivisar på denna och sen bränna ut en egen skiva. Sålänge du har en giltig produktnyckel ser jag inga lagliga hinder till detta. Jag kan dock ha fel då jag knappast läst igenom EULAn - någonsin.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2009-11-27 13:50
rotlös.

Detta låter intressant. Jag har en img. fil av skivan (laglig) :) Är de bara att googla hur man slipstreamar drivrutinen? Vi får väl se.

2009-11-27 16:29
Är det en HP burk som du sitter på?

Gå såna fall in i Bios. stäng av NATA-Sative mode eller vafan det nu heter.
-- Mellanslagsanvändare --

2009-11-28 05:18

2009-11-28 17:15
Det är mycket troligt att du inte kan nedgradera din Dell, för Dell bygger datorn specifikt för Vista/7an så drivrutinerna för hårddisken hänger inte med xp.

Kolla efter vilka drivrutiner hårddisken diggar och installera dem. Men det är inte säkert att din hårddisk gillar XP iallafall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-08 15:37
Datorn kom ju med XP så det borde ju fungera. Ska testa att slipstreama!
Tack för era svar