Billhhaa F19: Sen finns det ju spel som WoW och CS. Inte för att jag spelar de, men de är ju inte så poppis på konsol.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Men de funkar istället skitbra i OS X bakeman ^^
Look with your own eyes - See with your own mind
Moderator
2009-11-25 21:44
Jag går lite i tankarna på att köpa mig en macbook pro. är det några problem att koppla en sådan till en platt-tv och kolla filmer genom den?
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
PenDragon P25: Vilket gör att Billhhaa F19s resonemang faller än djupare.
Legoland "Problemet" är att den har DVI-utgång istället för HDMI, det vill säga det är lite pilligt att få ljud och bild i samma sladd till teven. Nästan alla väljer en lösning med DVI-till-HDMI (stum) och en toslink från 3,5 mm-porten till receiver.
Fast nu är det så att Mac inte har ett vanligt dvi-uttag på sina macbooks. Den senaste generationen macbook pro har till och med en ännu nyare dvi-out så det tillkommer då extrapengar för att köpa en sån adapter. Ljudet får du dra via en annan sladd.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Vad är grejen med "ska du göra musik så ska du ha mac om du är seriös"-tankarna?
Men asså Logic är ju det perfekta musikprogrammet, och alla coola producenter använder ju det!!!11!1one
Beat the odds like an abusive freak show owner
Förklara, vad skiljer Logic från något annat? Låter musiken bättre, borde väl vara den viktigaste frågan? Och om den inte gör det, ge mig ett enda argument till varför Logic är bättre än t ex Reason, Cubase eller Fruity Loops. Qnivqast, jag tror jag förstod din ironi där, syftar på alla experter som använder mac.
Skivsamlare
2009-11-26 17:28
Jag skulle föreslå Mac om du är en mindre van/intresserad datoranvändare, just för att det fungerar så stabilt. Är du en mer "avancerad" användare, skulle jag rekommendera PC - dels för att du får bättre hårdvara för mindre pengar, dels för att du har större möjligheter till att leka med din burk. Ett plus för att köpa PC även som ovan datoranvändare är om datorn skulle börja krångla. I och princip samtlig ISPers (internetleverantörers) tekniska support såväl som allmäna supportföretag är i regel duktigare på PC än på Mac.
http://www.kulturkompaniet.nu/
Är du en mer "avancerad" användare, skulle jag rekommendera PC - dels för att du får bättre hårdvara för mindre pengar, dels för att du har större möjligheter till att leka med din burk. Det där är ju fullständigt skitsnack. Du får inte bättre hårdvara för mindre pengar, hur många gånger ska jag behöva förklara att man inte kan jämföra en Mac med en jävla Dell eller Acer? Du får jämföra det med premiummärken såsom IBM/Lenovo eller möjligen Sony Vaio, vilka inte är billigare än en Mac utan ligger omkring samma prisklass, i vissa fall högre. Och hur exakt menar du att du har större möjligheter att leka med din burk i Windows? Om något är OS X avsevärt mycket mer avancerat än Windows då det är BSD-baserat i grund och botten. Supportdelen däremot stämmer för det mesta, men om något tyder ju det (enligt din logik) att Windows är lämpligare för nybörjare, medan OS X är lämpligare för avancerade användare som kan hantera Google.
PenDragon P25: Jämför du med en Lenovo eller Sony Vaio i samma prisklass är de vanligen mer välfyllda än en Mac, så du får nog fortsätta förklara för whoa att du gjort ett bra köp.
Nä det skulle jag inte påstå att de är. Oavsett vilket ligger de tämligen likvärdigt högt i pris, om en Mac sen är någon hundring dyrare eller två känns inte så väldigt relevant. Handlar inte ett skit om huruvida jag gjort ett bra köp eller inte, det VET jag att jag gjort, 2.5 års användande med en dator som fortfarande är i lika bra skick och precis lika snabb som dagen jag fick den är bevis nog för det. NEXT!
Jag har en linux dator med 7 år på nacken som fortfarande går ungefär lika bra som när jag köpte den. Har en annan dator som har kört windows i 3 år som är precis lika bra som när jag köpte den. Vad skulle vara relevant med att din Mac fungerar efter 2.5 år? Du bad dessutom efter jämförelser längre upp. Faktum är att till och med MSI har billigare laptops med samma funktioner (+/- på en del givetvis). Tittar man på HP så får man i7 cpu istället för c2d som mac har i övrigt verkar dem rätt lika men HP är 4000 kr billigare.
Att PC är billigare än Mac är faktiskt svårt att komma ifrån. Klart man kan jämföra en Mac med "en jävla Dell eller Acer", är det likvärdig hårdvara så är det.
Bytte till macbook Pro för ett år sen. aldrig haft en bättre dator, flowet, smidigheten, enkelheten, stabiliteten, den har i princip allt jag som jobbar med foto behöver. Sjukt bra dator, till råga på allt så är den riktigt snygg med (=
At the gates of Eternity...
Klart man kan jämföra en Mac med "en jävla Dell eller Acer", är det likvärdig hårdvara så är det. Och det är där du har fullständigt fel. En Dell eller Acer kommer inte att prestera lika bra som en Mac eller IBM/Lenovo med "samma" hårdvara, så enkelt är det. De komponenter som binder samman "huvudkomponenterna" så att säga håller inte alls samma nivå. Det är lite där problemet ligger, folk jämför uppgifter på pricerunner och tänker, "JAHA, MEN DET ÄR JU SAMMA HÅRDVARA, DÅ MÅSTE DE VARA LIKA BRA", sen köper de en Acer som ramlar sönder efter ett halvår.
Varför skulle en acer ramla sönder efter ett halvår? Har haft den billigaste Acer Aspire laptopen man kunde köpa för 2 år sen och den funkar lika bra idag. Köper man en mac så betalar man extra för märket inte kvaliteten. Däremot håller jag med om att mjukvaran i en mac binder ihop hårdvaran bättre än på Windows eftersom den är uppbyggd för just den hårdvaran.
Men herregud... försöker du på fullt allvar påstå att Acer skulle hålla speciellt bra kvalitet överlag? Är du seriös? Jag pratade inte om mjukvaran, jag pratade om diverse komponenter som kopplar samman de komponenter du endast tycks se. Du betalar för kvalitet och prestanda, inget snack om saken.
Jag tror det Imalamp menade var att i och med att nastan all mjukvara till Mac ar skraddarsydd till just Mac, sa uppstar det mindre "friktion".
At the gates of Eternity...
PC väljer man om man spelar mycket. Mac väljer de som gör musik, design och surfar.. Photoshop funkar lika bra på mac, men hela systemet känns renare och mer städat vilket inte distraherar lika mycket. Sen när du väl vant dig vid expose kommer du ALDRIG gå tillbaka till PC. Har själv expose som hotcorner (för jag musen upp till högra hörnet får jag en översikt över allt jag jobbar på och har öppet på ett snyggt och smidigt sätt). Sen att man får mer för pengarna när man köper PC kan säkert stämma, det man betalar för är mac os x som utan tvivel är värt pengarna bara det. Sen är det skönt att aldrig behöva oroa sig för att få virus. I mina ögon är mac överlägset, men det beror ju på att jag använder datorn för det mac är till för dvs surfar, grafisk design och film redigering.
jag har alltid rätt.
Legoland: Kan du hosta upp lite pengar är en apple TV i kombination med ett väl organiserat iTunes bibliotek sjukt bra. Funkar även till PC antar jag.. Skönt som fan att slippa koppla om massa sladdar och skit när man vill kolla på en film.
jag har alltid rätt.
PenDragon P25 Nej jag menade precis vad BC99 förklarade för dig. Men du verkar däremot mena att alla andra laptop märken är byggda av sönder rostat material från Ukraina och är sammansatta av 3-åringar med downs syndrom på en ö utanför Halmstad.