I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ny HDD till MacBook. S-ATA?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-09-16 22:18

Ny HDD till MacBook. S-ATA?

Vår Macbooks HD strejkar. Det har varit problem innan och de har bytt ut den en gång på MacSupport, men nu är garantin utgången, så vi få rfixa det på egen hand.

Jag har byggt datorer och så, men nu var det några år sedan, och bärbara har jag aldrig meckat med.

Vad jag förstår så är det 2.5 tums Serial-ATA hårddisk det ska vara i en MacBook. Nu till frågan. Datorn är från 2007, har det skett några radikala förändringar sedan dess eller funkar vilken SATA 2.5 tum som helst?

Det satt en 80GB Fujitsu i den från Mac Support. Kan jag sätta i förslagsvis, denna?

Det är en SATA/300 vad det nu innebär. Gör det någon skillnad?

2009-09-17 10:13
Har tagit ett par bilder på HDDn. Tänkte att det kanske hjälper.

Jag har försökt hitta hjälp på allehanda Mac-forum, men det verkar inte finnas så mycket sagt om detta. Dessutom vet jag inte riktigt vad som skiljer MacBook anno 2007 från senare/tidigare modeller.

2009-09-17 12:12
Jag skulle kolla 99.se eller macworlds forum.
 i get more pussy then panty!

2009-09-17 12:58
Ringde min roomie som har Mac datorer på jobbet och vet att han skruvat tidigare i Macbooks, enligt honom så är det vilken SATA 2.5" hårddisk som helst som ska fungera utmärkt, exempelvis en Western Digital hdd, spelar inte heller roll på storleken, så du kan stoppa i en 320gb etc. Det du ska tänka på är dock att det är 4 skruvar som originaldisken sitter fast med, dessa ska du behålla för att sedan skruva fast nya hårddisken med.

2009-09-17 14:10
Vore väldigt trevligt om SATA 300 fungerade. De verkar ha avsevärt mycket snabbare accesstid och dubblet så stor cache (16 vs 8).

Någon som har testat lite olika märken som kan säga något om just Western Digital? I kontrast mot till exempel Hitachi eller Samsung.

2009-09-17 14:34
Kör själv bara WD eller Seagate hårddiskar. Har polare som köper Samsung och påstår dessa vara av bra kvalite. Seagate gillar jag för de har 5 års garanti på alla sina diskar och WD har låg strömförbrukning och låg värmeutveckling. Är lite utav fanboy så hmm dunno, var Hitachi som köpte upp IBM's hårddisktillverkning och tog över IBM Deathstar diskserien (IBM Deskstar egentligen, men stor andel av IBM Deskstar diskar havererade så de fick smeknamnet Deathstar). Polare på MSN propagerar för Samsung och är nöjd med dem. Jadu, Samsung, WD eller Seagate gogo leta bäst pris för din plånbok :)

2009-09-17 14:44
Det blir nog WD. Tyngst förutom kvalité prioriterar jag ljud och strömförbrukning.

2009-09-17 18:39
sätt inte i en 7200 varvare iaf. dom blir lite för varma i en macbook.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-17 23:09
Är väldigt olika med 7200:are. Jag körde med en sån här i min vita macbook. Den var knäpptyst och blev inte varmare än originaldisken.

Nu köpte jag en sån här och satte in min nya mbp 13", och den låter (knastrar), och blir varmare än ovan nämnda disk.

Antagligen lite av slumpen, men ändå. Jag funderar starkt på att byta ut min 5400 mot 7200 varvare.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2009-09-18 02:45
Samsungs diskar suger.. av alla mina v'änner har 3 råkat ut för hdd crasher, 2 av som hade samsung spinpoint. Jag kör enbart på Seagate barracuda. kan rekomenderas.. WD vet jag inget om, men låter dom inte ganska mycket?
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-11-22 17:53
Jag köpte en Samsung SATA 2.5" 320GB 5400rp (HM320JI) efter att min originaldisk (i vit macbook, första modellen med dual core tror jag det är) totalkrashat (efter en lång och plågsam tid). Var väl ett år sen eller nått. Finns en tråd om det iaf. Nu börjar den här disken också bli lite seg. Firefox stänger ner sig själv närsomhelst, Transmission fryser ifall jag laddar stora filer för fort (nånstans över 4mb/sekund tror jag) och så är det jävligt seg att starta upp och stänga av. Ska köpa en ny disk innan den här dör.
Macbooken blir jävligt varm med den här disken. Den var kanske varm innan också, jag minns faktiskt inte, men nu är den så jävla varm att man får röda märken ifall man har den på sig, tshirt hjälper inte ens. Inte så kul...

Vilken disk tycker ni jag ska satsa på? Den behöver inte vara 320gb även fast det är trevligt. Men jag har hellre en sval dator med mindre hårddisk.

2009-11-22 17:56
Här är den tråden, chisel droppade grymma länkar till hur man bytte HD och RAM. Var hur jävla lätt som helst.

Länk till http://www.whoa.nu/forum/hobby-och-fritid/datorer-och-teknik/627709/1.aspx

2009-11-22 18:03
Jag rekommenderar starkt den jag länkar till ovan. Den HÄR.

Dock måste jag säga att dina problem inte låter som dom har med hårddisken att göra.
Hårddiskar blir inte sega. Inte på sättet du beskriver iallafall. Om du inte redan har Snow Leopard, rekommenderar jag en omformatering och uppgradering till SL. Då kommer din dator blir piggare.

Att t.ex. firefox krashar, har INGET med disken att göra.

Värmen dock, kan ju såklart ha med disken att göra.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2009-11-22 19:57
Fast när jag kör Kontrollera skiva och Reparera skivbehörigheter på Skivverktyg så står det såhär:

Enhetshuvudet behöver en mindre reparation
Enheten hd behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Så stod det på den förra också (plus lite värre saker och att jag borde göra en backup snarast) innan den kraschade. Och när jag satte in den här och installerade OSX (har inte SL tyvärr, kanske ska pirata hem och prova installera det på den här hdn innan (om) jag köper en ny) så gick allt som smort. Sedan började saker funka dåligt, då kollade jag Skivverktyg och hade fått det där meddelandet. Är du säker på att det inte har med disken att göra ändå?
Kanske ksulle ta och installera om OS för att se. Man kan väl behålla alla inställningar och all data ändå? Behöver man formatera för att ominstallera OSX ordentligt alltså?