I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Hjälp] Formaterad Acer Aspire 3000 vägrar hitta WLAN?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2009-08-27 10:45

[Hjälp] Formaterad Acer Aspire 3000 vägrar hitta WLAN?

Hallå allihopa..

För en dryg vecka sedan så skulle jag (som vanligt) över och inhandla en pizza hos pizzabagaren mittemot där jag bor.

Han frågade mig om jag ville hjälpa honom med sin dator som han hade köpt. Jag undrade vad det vad han ville ha hjälp med och han förklarade med sin dåliga svenska att jag "skulle ta bort alla program"..

Jag undrade då om han menade att jag skulle ta bort "allt" dvs formatera. Han nickade och sa "ja, fixa den".

Så jag gick hem och började kika igenom den.. Det visar sig vad jag misstänker vara en hälar-inhandlad dator. Det var bilder på någon annan person i den osv, men jag struntade i det och slängde in min (ärliga) Windows XP Home skiva och börjar formateringen.

Hittade även en klisterlapp under själva datorn med en Windows XP serial, som jag använde.

Installerade drivrutiner, antivirus och allting och testade uppkopplingen med min nätverkskabel och allt funkade.

Tänkte inte på WLAN för tillfället, men nästa gång när jag kommer för att köpa min pizza, så säger han att datorn inte funkar.

Jag startar den och undrar vad han menar för den funkar ju visst.

Han sa då "Innan du fick den har jag varit på Blocket i 5 dagar".. Han hade alltså då "stulit" en oskyddad uppkoppling från någon i närheten, och han hade även kunnat använda den hemma där han bor vilket han inte kunde nu.

Min stora fråga är då, vad kan jag göra för att hitta det nätverk han tidigare använde? Jag hittar ett nätverk hemma hos mig, men det är väldigt ostabilt och det hjälper ju knappast honom.

Undrar även vad som menas med Acer SignalUp? Har inte installerat något sånt och det kanske var det som var installerat innan som gjorde att han hittade fler nätverk?

Snälla, snälla hjälp mig!!! Jag vill ju fortsätta äta hans goda pizzor =)

Tack på förhand

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.