I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Hjälp] Få bort "ränderna" i AVI fil

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-08-26 20:25

[Hjälp] Få bort "ränderna" i AVI fil

Hej!

Jag bifogar en bild på hur filmen jag har ser ut. Har fått i uppgift att klippa iordning en film men materialet är sabbat.

För det första är materialet i 4:3 och sedan ser man linjerna på filmen och jag vill göra det bästa av situationen.

Så jag får 16:9 fixar jag, men det blir inte så snyggt. Dock är interlaced linjerna kvar och det ser ut som skit.

Här kan ni se hur det ser ut:

b-b-bassan!

2009-08-26 20:38
Du får leta efter en funktion som heter "Deinterlace", klipper du i Final Cut finns den under filter, annars vet jag inte men det borde vara standard i de flesta redigeringsprogram.
Lär ju hitta rätt enklast om du googlar ditt program + deinterlace.

2009-08-26 21:01
King! Hittade ett svin bra filter som plugin, det inbyggda var kasst. (Vegas 9.0) Tack Tack!

Vet du förresten varför det vägrar bli 16:9 format när väljer det (PAL widescreen) + 720 x 576? Måste ändra massa andra och skriva custom size för att få till det.
b-b-bassan!

2009-08-27 10:33
Ah grymt att du hittade!
Utan att gå in i detalj för mkt så är en bild 16:9 och 4:3 exakt lika stora i antal pixlar när man sänder ut i TV (720x576px), skillnaden är att pixlarna i 16:9-bilden är rektanglar & inte fyrkantiga så bilden dras sedan ut till rätt proportioner i TV:n.
Men när du jobbar med klippet i en dator kan man räkna om dom där rektanglarna till kvadrater & då ska bilden bli 1024x576 pixlar SQUARE.

Sjukt svårt att förklara kortfattat, men leta efter den inställningen dvs PAL Widescreen Square.

Hoppas du fattade något av vad jag menade iaf :)

2009-08-27 10:35
Just det, du behöver nog ändra både din timeline & dina klipp så du har samma inställningar på allt, så att programmet förstår att klippet ska "räknas om" till 1024x576 square när det läggs ner på timelinen med samma inställning.

2009-09-01 21:51
Hells yes!
Tack för all hjälp, fick ordning på allt nu! Det mest störande var interlaced-grejen =P.

Tack åter igen =)
b-b-bassan!