I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Komma runt blockade portar?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Hangaround

2009-08-25 00:14

Komma runt blockade portar?

Nån hacker vaken? :)

Har googlat men, ska jag vara ärlig så vet jag inte vad jag håller på med.

Sitter på kneget med laptopen och exempelvis MSN fungerar inte och heller onlinelir.
Jag har för mig att nån polare hade något liknande problem där han jobbar.
Finns det nån lösning på detta, kan man göra något superduper knep?

Sitter inkopplad på en router, och tyvärr kommer jag varken åt datorn eller routern jag är uppkopplad emot. Om det nu är till nån nyttig information.

'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'
Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2009-08-25 11:54
Testa att ställa in msn att köra på HTTP-protokollet istället , det brukar vara 1 sätt att kringa problemet med messenger iaf.

Onlinelir vet jag inte vad det är men det låter inte heller speciellt jobbrelatarerat så ;)
Niceness!

2009-08-25 13:18
Om företaget har en riktigt IT-avdelning som sköter router/brandvägg så lär du inte kunna komma runt portar, utrustningen ifråga är ju trots allt gjord för att motverkar precis såna tilltag.

Kör MSN via http-protokollet eller försök med nån webklient.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-08-25 13:27
remote desktop är grejen för arbetsplatser! =)
((MAAD))
Hangaround

2009-08-25 16:01
Mjo, jag läste runt lite och dom flesta verka välja fjärrstyrt. Sedan läste jag något om "proxy" men det fattade jag halv 2 om.
Det är ju en kommunal anslutning så dom kanske blir lite lack om man försöker dona.

Jobbrelaterat, bah :P Jag vill spela wow på arbetstid!! höhö
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2009-08-25 18:53
lägg upp en fjärrstyrd anslutning på en win xp pro sen connecta via dator du vill använda. då kan du göra allt på datorn som är fjärrstyrd. har du win xppro så behöver du inget tillägsprog eller dylikt ;)
((MAAD))

2009-08-25 19:10
VPN är lösningen på problemet, lägg upp ett openvpn server på hemmadatorn och lägg den och lyssna på port 80. Sen ansluter du på jobbet via port 80 mot hemmets ip adress och kan tunnla trafiken. Snabbare än fjärrstyrning då du vidarebefordrar trafiken hemifrån till laptopen på jobbet då det kräver mindre bandbredd.
Du kan msna, du kan tanka filer, du kan spela spel etc. Tänk på att det hjälper och ha bra hastighet på linan hemma då all Internettrafik går igenom den.

Dock det jag gjorde på jobbet för att få igång msn genom jobbets brandvägg var och ändra i hosts filen i C:\Windows\System32\Drivers\etc och la till
65.54.239.80 messenger.hotmail.com (msn's inloggningsserver)

Har fungerat sedan dess.
Hangaround

2009-08-25 19:53
Ajemen, nu jäklar. :)
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994