I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sony Vaio eller Macbook?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2009-06-16 20:01

Sony Vaio eller Macbook?

Min nuvarande laptop börjar sjunga på sista versen så det är snart dags att fixa en ny. Jag har haft rejäla problem med mina två senaste laptops (först en Acer och nu en HP), och sista gången jag skickade in min HP på lagning (moderkortet har brunnit upp två gånger...) svor jag att aldrig mer köpa en PC utan att mitt nästa köp skulle bli en Macbook. Men nu börjar jag vela lite... För det första vet jag inte hur peppad jag är på att lära mig ett nytt OS (vet att jag kan lägga in windows på macbooks nu, men det känns lite som att ta bort en del av poängen med att äga en macbook), och för det andra så kan man få ut så sjukt mycket mer prestanda från en PC för mindre pengar.
Det som talar för en Macbook är dess stabilitet, någon som jag ändå värderar högt.

Iaf. valet är mellan en Sony Vaio och en Macbook

Macbook Pro 13 tum: 2.53Ghz (den till höger)

Sony Vaio FW370J/H

Macbooken är nästan dubbelt så dyr som Sonyn ($1,119.99 = ca 8800:-), den har dock lite snabbare processor, men saknar HDMI ut och Blu-ray spelare. Macbooken har också mycket bättre batteritid än Sonyn, men det kan man alltid fixa genom att köpa ett extra batteri nånstans.

Om jag köper Sonyn så kommer jag definitivt byta till Windows 7 när det släppts på riktigt, så operativsystemet kommer förhoppningsvis bli mycket stabilare än vista. Men Macbooks kommer ändå alltid att vara stabilare än PCs, så jag vet inte riktigt vad jag ska gå efter. Bättre prestanda, eller mer stabilitet.

Vad säger folket?

Married to the money, fuck the world, that's adultery