I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-03-04 11:04

Ipred lagen?

Vad innebär denna lagen nu när den har vunnit laga kraft.....???
Vad jag fått för mig så kan man få en räkning hem firekt av film/skiv-bolagen bara man laddar hem ett album/en film ifrån tex pirate bay`??? eller har det jag hört överdrivits???

BAHA!

2009-03-04 17:45
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2009-03-05 13:49
så det är bara när man laddar upp som dom kanske kräva ditt IP?
BAHA!

2009-03-05 21:16
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-03-06 16:16
Har den gått igenom? Är nerladdningsdagarna över nu :(?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-06 16:45
nej det kommer gälla 1april
BIT POP is taking over klockan 8

2009-03-06 16:49
så man kan alltså inte ens ladda hem nått mer? varken på DC++, piratebay osv osv???
BAHA!

2009-03-06 17:30
Du kan ladda ner hur mycket du vill, men sen kommer farbror privatpolis och ger dig en räkning på en helt frisk summa (typ 117miljoner).
http://www.stucklife.com/<br>194! Väsby Crew!
Skivsamlare

2009-03-06 18:34
o.O w00t
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-03-06 19:15
jaha så nu måste man bränna alla sina pengar på o behöva köpa filmerna istället =( eller vadå?
fuck you and have a nice day sucker

2009-03-06 19:19
hur blire om man tankar genom en proxxy då ? :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-06 21:11
IPRED är skrämselpropaganda. De kommer inte att jaga fildelare med blåslampa. Men dom kommer att försöka sätta dit warez-grupperna. I första vändan kommer inga kravbrev. det kommer ett varningsbrev om att någon brutit mot lagen om upphovsrätt ifrån ditt IPnummer. Man ombeds vidare att sluta upp med det, och se över säkerhetsrutinerna.

Lagen har en del luckor som gör det ganska svårt för dom att kunna sätta dit folk hur som helst
1. Personen som står på abonnemanget är inte ansvarig för vad andra gör på dennes bredbandsuppkoppling: (wasn't me)
2. Trådlösa uppkopplingar gör det möjligt för vem som helst i närheten att koppla upp sig på ditt ip. Dom måste kunna bevisa VEM som gjort detta vid varje enskilt tilfälle. (it wasn't me, and I don't know who it was)
3. rättighetsägaren behöver lägga fram "tillräcklig bevisning" till rätten. Det är en kostsam och tidskrävande process. Man kommer inte att gå till rätten med en tunn bevisning. (en skärmdump kommer inte räcka)
4. Ifpi och gänget har ganska dåligt anseende i världen redan, de vill inte ses som "the bad guy". De har fått för mycket skit tidigare när de agerat mot enskilda medborgare, de vill istället satsa på den organiserade fildelningen (det är bland annat därför som man agerar mot The pirate bay)

Dessutom är Avkriminalisering av fildelning för icke-kommersiellt bruk (fildelning för privat bruk) är på g. det är bara en tidsfråga. Piratpartiet, F!, miljöpartiet, och vänstern har detta på sin agenda (sossarna väntas följa denna linjen inom kort) och SAMTLIGA ungdomsförbund har röstat igenom att det skall vara lagligt att fildela för icke-kommersiellt bruk.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-03-07 13:20
och det är vell bara musik dom kollar, inte filmer har jag för mej?
BIT POP is taking over klockan 8

2009-03-07 18:05
kamel P16

Det kan väl inte stämma, filmindustrin förlorar väl nästan lika mycket som skivbolagen pågrund av nedladdningen?
Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!

2009-03-07 23:11
medecin

Industrierna förlorar inte ett skit på fildelning. Artisterna (rättighetsinnehavarna) tjänar mer än någonsin på sin musik. Vissa skivbolag förlorar pengar, och andra har spelat ut sin rätt helt. Det är en marknadsutveckling, dom behövs inte längre.. Det är inte heller fildelningens fel, utan en naturlig följd av den teknologiska utvecklingen. filmindustrin går på knäna när den producerar filmer av låg kvalitet, inte på grund av Fildelare. Det är faktiskt så att fildelare är den grupp som besöker biograferna flest gånger per år. Att man laddat ner en film hindrar inte folk ifrån att även se den på bio. en omvänd ordningsföljd är inte heller otroligt.

2009-03-08 01:16
friktion P22

Det köper jag definitivt, mycket var saker jag redan visste. Jag menade bara att vad man laddar hem inte ska spela någon roll för Ipred.

2009-03-08 16:06
Tack friktion :)

Så man behöver med andra ord inte nojja alls? jag tänkte bara inte så man får en räkning hem för 50 tusen, sen öäverklagar det och allt slutar med att man ha alltför många dyra räkningar liggandes =)) jag menar, som bekant, vill dom så kör dom juh över dig snabbare än kvickt....
BAHA!

2009-03-08 18:50
det skall även tilläggas att fildelning av "viss omfattning" skall bevisas.(exakt hur mycket det är, är oklart)
Men enstaka album eller filmer räcker alltså inte. det är högst troligt att dom uteslutande kommer att ge sig på personer eller grupper med kommersiella eller politiska motiv..

2009-03-09 20:50
Uppladdarna är väl det främsta målet som jag fattat det? Utan uploaders, ingen nerladdning.