I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Oskyddat nätverk? Lagligt?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-02-28 18:25

Oskyddat nätverk? Lagligt?

Tja!
Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet och mitt internet har inte kommit än. För ca 5 minuter sen så kollade jag om det fanns något trådlöst internet här och det fanns det. Flera stycken och dem flesta var skyddade men det fanns ett par som var oskyddade (det jag surfar på nu). Är det lagligt? Kan han/hon se att just jag använder deras internet?
Det handlar bara om några dagar så jag skulle ju kunna hålla mig ett par dagar om det var olagligt. Ajuste, påverkar det här deras "speed"? Asså, blir deras internet slöare nu?

Haha, ni får ursäkta mig men jag är inte direkt något dataproffs :P

Tack på förhand!

2009-02-28 19:14
Du kan gå in på oskyddade hur du vill, det är inte olagligt, de är de själva som valt att ha det oskyddat, då får de väl skylla sig själva.
Personen kan dock se att det är din IP-adress som är inne där, och vad du gör, men helt ärligt, så tekniska lär de inte vara ändå.
Plus att de enda de kan göra då, är att spionera på dig typ, kan inte anmäla dig precis.
Så fortsätt vara inne!
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-02-28 23:08
Okej, så dom måste kunna en hel del om datorer för att kunna se att det är just JAG som använder deras internet? Lite pinsamt annars hehe.

Tack som fan för att du tog dig tid och svara föresten :) Riktigt snällt!

2009-03-01 00:34
Nej, att det är just DU som använder deras internet kommer dom inte kunna se.. inte så att ditt namn står där ;) Men dom kommer kunna se din IP adress, inte för att det gör någonting egentligen.

Men dom kan dock se vad du gör, om dom har den kunskapen, vilket dom troligvist inte har, och det kanske man inte vill.. Annars lånar jag själv trådlöst av människor med oskyddat.. Deras eget val att inte skydda
Redaktionen

2009-03-01 13:18
risken för att dom skulle va tekniska nog för att kunna kolla ip på dig är nog rätt liten ifall dom kör på oskyddat nätverk..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-03-01 16:48
logga in på deras router å lek lite:D 192.168.0.1 bör vara adressen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-01 17:50
De kan ju även kolla din MAC-Adress och ditt datornamn, och det är ju långt mer intressant än vilken IP-adress du har. Ip-adressen har ju de gett dig, så den kan ju inte direkt kopplas till dig.

Datornamnet är väl troligen det som avslöjar dig. Dessutom kan det vara extra pinsamt om datornamnet är av den vulgära typen :-D

192.168.1.1 kan det också vara.

Chansa på:
Användarnamn: admin
Password: password, admin, eller blankt

Sedan kan du ju välja att bara dela ut IP-adress till din mac-adress eller kryptera nätverket och sätta eget lösenord samt byta lösenord för att logga in på routern (ovan). Dock har de ju alltid möjligheten att nollställa routern, vilket sker fysiskt på den. Sedan vore det otroligt att de lämnar nätverket öppet, och då kan du ju inte surfa på det längre. Så det finns ju inget att tjäna på en sådan här grej.

Givetvs kan de inte använda den del av banbredden som du använder, men någon större skillnad märker de troligen inte, så länge inte du har t.ex. en bitTorrent-klient som står och tuggar.

jag är en apa:
Men dom kan dock se vad du gör...

Vad är det man kan se? Hur ser man det?

Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-03-01 20:43

Du kan se i princip all aktivitet, vilka applikationer som begär tillstånd att gå ut på internet, vilka sidor du besöker, vad du skriver i inloggningsrutor (ja, lösenord också) samt i andra formulär. (T.ex. den här vita rutan jag skriver i nu)
Ett program som är helt lagligt som kan skanna och presentera information som skickas i ett nätverk är Ethereal. Dock tror jag det bytt namn för nått år sen, gav upp nätverkstekniken för flera år sedan.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-03-01 22:04
bakeman P26
Aaa precis som Negative sa, så om man loggar in på Facebook så kan de se vem du är MEN det är bara om de är så pass datakunniga vilket dom antagligen inte är

2009-03-01 22:17
Att vara inne på deras öppna trådlösa är inte illegalt.
Att ställa om deras router lär nog räknas som dataintrång och därmed illegalt.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-03-02 02:03
Mac-adressen går för övrigt att ändra och saknar således relevans för att kunna spåra någon.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-03-02 10:40
Gillar att ingen langar fram förslaget att det öppna nätverket de facto kan vara en honeypot för att lura till sig folk, folk inser nog inte faran med och lämna ut uppgifter över Internet i synnerhet trådlösa nät då.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-02 17:36

Ladda hem valfri packet analyzer/sniffer och luta dig tillbaka. Däremot lär det väl inte vara så många som har öppet nätverk av den här anledningen. Men man kanske borde vara försiktig med vilka sidor man surfar in på när man "lånar" någons privata wlan.
Walking the street of dreams

2009-03-06 01:11
Two Face

Med tanke på den genomsnittliga nätverkskunskapen skulle jag påstå att den risken är extremt liten, även om det givetvis ÄR en risk.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-03-09 19:30
När du vill cracka wep krypteringen är det en annan sak men dock mkt roligare.
 Fotolog.Com/Jmrcrew

2009-03-09 20:19
Bime- 1
Inte särskilt många som använder WEP längre dock, och WPA är betydligt säkrare.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."