I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

betala för film, musik eller mjukvara?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2009-01-13 19:44

betala för film, musik eller mjukvara?

Hej. skulle va kul å höra vad folk här tycker om det här med att betala för t.ex film, musik och mjukvara när det är så enkelt att ladda ner det gratis. Kan dra en liten historia. ;)

Jag råkade hamna på canal+ hemsida. Och där stog det Web tv och att man kunde hyra film. Så av ren nyfikenhet så klickade jag mig vidare. Priset var 35kr/dygnet. Hmm... Undrar hur man lämnar tillbaka filmen. Jaja jag vill se komedi så jag klickar på det.

Och allt ser ut som 80-90s rullar. Ingen aning om det är det men det ser inte bättre ut. Så jag tar Action istället. Samma sak där ser bara ut att vara gamla filmer. Jag hittar "Jumper". Oj en ganska ny film som jag bara har sett halva av. Åå man kan se på trailer. trycker på det och det börjar ladda.

Då kom jag på att jag vill göra ett test. Ny flik går in på torrentz.com och letar upp Jumper. Och startar en ner laddning. Och ungefär då får jag ett felmeddelande som det ungefär står: "Du har för liten bandbred och kan ej se trailern i behållen kvalite."

VA?? Just nu har jag två flikar och Jumper torrenten igång. Och trailern har laddat i cr 5 minuter... Bara för att testa trycker jag på "Hyr filmen" Och får samma felmeddelande... Kollar på min torrent och det är 29 minuter kvar tills den är nerladdad.

Om någon orkade läsa hit så kan jag säga att jag tycker faktiskt att man ska betala för det man använder. Jag köper de filmer och skivor som jag tycker är bra och värda att äga. Jag har betalat för de program jag använder osv... Men i det här faller exakt vad är det för service man ska betala 35kr för?

Så länge inte något företag bygger ett system som fungerar bra och faktiskt kan konkurrera med t.ex torrenter eller liknande kommer folk fortsätta att ladda ner olagligt. Och det är inget någon domstolsdom kan ändra på.

Kanske flummade lite för långt men vad tycker ni egentligen?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.