I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nån som kan elektronik?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-12-29 03:26

Nån som kan elektronik?

Om detta är fel forum för detta ber jag om att bli flyttad.

Jag sitter här med inälvorna från en gammal leksakstrummaskin som gick sönder när jag var liten. Kretskortet och allt det viktiga funkar (och låter rätt trevligt), så jag tänkte ta och försöka göra någonting utav det, kanske rentav försöka mig på lite circuit bending. Men själva triggerpadsen är rätt kassa. Här kommer det knepiga: De är inte knappar. De är såna där små runda platta piezo-saker som brukar kunna ses pipa i spelande födelsedagskort och dylikt, här fastlimmade inuti stora klumpiga plastgrejor som man ska slå på. Så självklart vill jag byta ut dem. Gärna mot någonting annat, smidigare och mer pålitligt än piezohögtalare (dessa tycks bara registrera ungefär 75% av de gånger man slår på dem - dock kanske det beror på hårdplasten de suttit limmade vid i mer än 15 år, jag är uppenbarligen ingen expert). Det händer ingenting när jag sluter de två kretsarna som leder till piezoprylen, så nåt slags strömbrytare skulle nog inte funka. Inte där i alla fall. Är det någon som kan leda mig in på rätt spår? Vad kan ersätta piezohögtalare? Kan jag på något sätt till exempel använda en gammal gamepad?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.