I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samsung Omnia - Varför hamnar fotona helt plötsligt i en ny mapp?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Rappare

2008-12-14 13:08

Samsung Omnia - Varför hamnar fotona helt plötsligt i en ny mapp?

Finns säkert världens simplaste förklaring och lösning till detta. Skulle uppskatta om någon hade lust att förklara och hjälpa mig med det.

Mina bilder som jag tar har hamnat i DCIM/100SSCAM/

Nu helt plötsligt så har det skapats en ny mapp i DCIM-mappen som heter 101SSCAM där fotona hamnar. Det spelar ingen roll om jag tar bort den mappen, den skapas ändå och fotona hamnar där.

Varför är det så? Är det så att det endat kan vara x antal foton i en mapp sen hamnar de nya fotorna i en ny mapp?

Tacksam för hjälp!

Stick len.

2008-12-16 09:54
Jag har ingen Omnia, men kolla vad det är för inställningar för hur luren ska spara bilder. Ibland kan det vara i datumordning, då skapas ny mapp, annars kan man ha nummerordning, då sparas allt i samma mapp. Så brukar det vara med digitalkameror, och Omnia är ju inte långt ifrån. :)

För övrigt vill jag veta vad du anser om Omnia i helhet, då Samsung är en av våra största kunder.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen
Rappare

2008-12-18 10:53
Jag är nöjd med den!

http://danish.blogg.se/2008/november/utkast-omnia-raggar.html

Svar jag gav på samma fråga i annat forum:

Jag är jättenöjd med den. Jag var inte så inne i mobiler tidigare så det tog ett tag för mig att haja det här med Windows mobile. Men nu när jag har undersökt varenda hörn och skrymsle på luren och vet hur den fungerar så e jag nöjd.

Jag gillar dock mer de värmekänsliga (?) pekskärmarna som iphone och touchwiz har, men med dessa fungerar ju inte penna vilket man gärna vill använda på denna då det är lite smått ibland.

Den ÄR lite segare än iphone, men det är inget som jag stör mig på alls. Jag gillar att man kan ha vilket eget ljud (mp3 fil) man vill som till vilket typ av alarm och signal man vill.

Att surfa funkar skitbra, bättre än förväntat. Zoomfunktionen fungertade oväntat bra i webbläsarn.

Kameran är väl helt ok, blir dock jävligt ljusa bilder ibland. Vet inte om det bara är nån inställning men. Blixten gör bilderna JÄVLIGT ljusa, särskilt på nära håll.
Stick len.
Graffare

2008-12-18 16:21
Vissa digitalkameror byter mapp vid ett visst antal bilder också.

2008-12-18 16:27
Bilderna delas upp i hundratal. Hundra första bilderna i 100SSCAM. Nästa hundra i 101SSCAM. Ännu nästa i 102SSCAM. En vanlig funktion hos digitalkameror...

Har tyvärr ingen koll på om det är en inställning du kan påverka i en Samsung Omnia dock. :)
Rappare

2008-12-18 17:00
Aa, okej! Men skönt att veta i alla fall. Antagligen så går det inte att ändra men det är inte hela världen.

Hade ingen aning om detta då detta är min första digitalkamera jag någonsin äger, hehe.
Stick len.