I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

laptop laddar ej? hjälp =(

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-11-03 21:08

laptop laddar ej? hjälp =(

Hej!

Har min 4 månader gamla bärbara dator som har funkat perfekt tills nu.
Problemet är att när den är kopplad med slad till nätutaget så laddar inte batteritet.
När man klickar på ikonen nere till höger står det "ansluten men laddas ej" och så var det inte förut. Så nu är den alltid på 8% batteri.

Någon som vet varför den inte vill ladda? Jag har kollat där på alternativen men det går bara ändra skärmstyrka och vilo läge och sånt.

snälla hjääälp =(

2008-11-03 23:20
4 månader gammalt, leta upp din kvitto och lämna in där du köpte den, minst ett års garanti från återförsäljaren, minst två års garanti från tillverkaren.

2008-11-04 00:20
Det har blivit så ett par gånger för mig på min HP-laptop, problemet löste sig dock varje gång med att jag stängde av datorn och lät den stå så tills det var fulladdat. Efter det så fungerade det som vanligt, detta har hänt ungefär två gånger på ett år.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-11-04 11:55
Kaneida.
Jo det vet jag men så du menar att det är ett fel helt enkelt och inte en inställning eller liknande?

Luthgr3n.
Den laddar inte när den är avstängd häller. Jag drar ut sladden när den är på så dör den samma secund. sticker in sladden, väntar än dag. startar upp och den är fortfarande på 8 %.

tack för svaret me finns det inget jag kan göra??? måste jag lämna tillbaka den?

2008-11-04 15:38
Tänkte skriva en lång lista först, men berätta för mig vem datortillverkaren är och vad du har för modell på datorn så ska jag kolla om jag kan komma på några vettiga saker och testa först. Ska gå och installera om laddningsfunktionen som kanske bara hänger sig och lite annat man kan testa. Så återkom med tillverkare och modellbeteckning.

SpoilerEnda felsökningen jag kan tipsa om som inte innebär att du ska skruva upp datorn och därmed förlora garantin är tyvärr att testa sätta i ett nytt batteri/en som man vet fungerar. Du skriver att det har fungerat perfekt fram tills nu vilket får mig misstänka att något hänt datorn så att den inte laddar batteriet eller så har batteriet pajjat.

En sak jag kom tänka på nu, kanhända att batteriet glappar, vad du gör är att stänga av datorn och dra ut strömkontakten, ta ut batteriet och blås rent på alla kontakter på batteriet och på datorn, kanske har det kommit in lite damm? Om inte det fungerar så borde du dock lämna tillbaka till inköpsstället om möjligt gör backup på allt innehåll först - om du exempelvis har en bärbar hårddisk skulle det vara guld värd då man kan flytta enkelt över dit.

Ett annat alternativ att utforska är om du kollar upp modellbeteckningen och tillverkaren och kontaktar företagets support för att se om de känner till några sådana felanmälningar och hur man då avhjälper detta.