I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken linuxdistribution bör jag välja?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   
Groupie

2008-10-14 15:33

Vilken linuxdistribution bör jag välja?

Min 3 år gamla dator med Windows XP har fått gå i pension för att göra plats för en nyare och jag tänkte därför ta tillfället i akt och göra en linuxpartition på den. Frågan är bara vilken partition man bör välja?

Jag är väl mer eller mindre nybörjare på linux och är inte sådär jättesugen på att sitta och kompilera program, konfigurera systemfiler etc såhär i början utan tänker mig mest en ett linux som ja kan börja lära mig lite om operativsystemet.

Jag har lite erfarenhet av linux och har använt Fedora 8 och någon äldre Ubuntu distr lite i skolan samt Kubuntu 8 och någon gammal mandriva på jobbet.

Men eftersom det var länge sen jag verkligen försökte mig på att använda det ordentligt har jag noll koll på detta, så jag tänkte bara höra vilken distribution av linux rekomenderar ni till en nybörjare som mig?

De jag har funderat på är Fedora 9, Ubuntu/Kubuntu, Mandriva eller ev. Dreamlinux och vilken skrivbordsmiljö tycker ni fungerar bäst Gnome eller KDE?