I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snälla hjälp!!! datorn har blivit mongo!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-09-19 17:24

Snälla hjälp!!! datorn har blivit mongo!

Nar jag skulle logga in på min dator imorse (en HP-laptop som haft lite virusproblem sista veckorna) så var allt som vanligt först, men ca 30 sekunder efter att man loggat in så försvinner alla ikoner etc från skrivbordet! Allt!

Det enda man ser är själva skrivbordets bakgrundsbild, wallpaper eller vad det kallas, och det går inte att göra nåt annat än att stänga av skiten.

Någon som känner igen det här och har något förslag på vad man kan göra?

Skulle verkligen uppskatta hjälp. Jag har många skitviktiga filer på den datorn.

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-09-19 17:42
lägg över alla viktiga filer på en extärn hårddisk eller cd .sen formatera om .

2008-09-19 18:00
ja det tänker jag göra i förebyggande syfte ifall jag lyckas lösa mitt nuvarande pronlem.. Men just nu är allt som bortblåst. inga ikoner på skärmen, ingen "start"-knapp eller nåt alls. BARA wallpapern syns.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-09-19 18:50
Ja kan inte mkt om datorer, men kan du inte använda kortkommandon så du kan dra över filerna till en extern innan formatering? t.ex ctrl+win-knappen för o öppna start fältet mm
Homies "Gå och hacka knark istället tönt"

2008-09-19 19:17
eller så slutar man upp med att ladda hem massa virus om man har många skitviktiga filer på den datorn. Du vet vad jag menar. Man får använda lite hjärna dessutom om man har många skitviktiga filer på den datorn så gör man alltid en backup. Bara lite attityd från en kille som alltid gör back up på många skitviktiga filer på den datorn.

2008-09-19 22:22
Vi använder inte ordet mongo. Den korrekta termen är downs syndrom. Tyvärr är det något man måste leva med hela livet. Hälsa din dator att den är värd lika mycket som alla andra och förtjänar kärlek den med. I bästa fall har du ställt en felaktig diagnos då downs uppstår innan födseln och inte är någonting man får senare i livet. Om så är fallet önskar jag dig lycka till med ditt problem!

Har du testat att starta datorn i felsäkert läge?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-20 00:56
ta "ctrl+alt+ delete" och få upp aktivitetshanteraren och öppna "den här datorn" därifrån och för över sakerna?
kan funka
Sleep is the cousin of death

2008-09-20 11:39
elle ctrl+alt-del och kör "explorer.exe"

2008-09-20 16:24
tack for tipsen!

Nu har jag tillfalligt lyckats komma in pa datorn efter 7-8 forsok. bara en fraga: Det kommer standigt upp popups med "Micro Antivirus 2009 Security Center". Borde jag lita pa det har programmet och klicka pa remove all threats, eller kan det vara en del av viruset som vill lura mig att installera skadliga filer.

Sorry jag ar inte sa dator-van.

2008-09-20 16:53
det är antagligen "fake" virus program så ba skit i de... och för över filerna så du kan formatera om hela datorn istället.
Sleep is the cousin of death

2008-09-20 16:58
ok tack

2008-09-23 13:41
Vad jag skulle försökt:

Starta datorn i felsäkert läge med nätverk
Run/Kör explorer.exe
Ladda ner anti-virus och sök igenom datorn...
starta om och njut av livet.
A historian is a prophet in reverse