Stulen iPod - Spärr?
Om en iPod Touch blir stulen och man får ut en ny på försäkring, kan man på något sätt spärra den gamla då? Som på en mobil ungefär tänkte jag. Där har man IMEI-nummret man spärrar på väl? Men tänkte om det finns något liknande för detta, eller om den som nu har Touchen nu kan använda den fritt?
Varför ska man göra det, egentligen? Om det går så får du gå igenom Apple, ingen annan kan (eller får) göra något med deras produkter. Iaf inte när det gäller sånt här.
•pave paradise•
vore ju nice om ngn stjäl en ipod så kan han inte använda den? Jag har svårt att tro att d går. finns ju kodlås etc du kan ställa in. kanske via ngt program på appstore
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
lhabia: Jag har försäkring hos Elgiganten där jag köpte den, tänkte om dom gör något med den om man skulle komma dit och säga att den är stulen, eller om man bara får en ny. Dom borde väl ha något sätt att själva försäkra sig om att man inte blåser dom eller så? Lebanner: Går ju att ställa in kod på den så att man måste skriva in en kod för att starta/komma in i den, MEN om man kopplar in den i datorn och återställer den i iTunes är det bara att använda den fritt sen.
Ingen aning om det. Jag handlar aldrig från Elgiganten efter en för många fuckups från deras sida. No can do, förutom att rekommendera Apple-butiker.
•pave paradise•
Du vet vad skillnaden mellan iPod och iPhone är? Låt mig förklara iPhone har telefonfunktion och därmed är den kopplad upp mot nätet så fort den är igång, därför fungerar IMEI relativt bra, dock även där kan man nollställa IMEIn, men det hör inte hit. iPoden saknar telefonfunktionen och därmed är den inte uppkopplad och därmed går det inte och skicka ut en "kill" signal. Eventuellt i framtiden kan man få in RFID i sin iPod, men tror inte det kommer fixas då det skulle kosta för mycket med en system och spåra din iPod. Summan av kardemumman: går ej.
skillz Ta och tippsa Apple om det, skulle inte förvåna mig om de skulle bestämma sig och vara först i världen med rfid-taga sina produkter för att kuna disabla dem på håll, säg via iTunes som är kopplad ju mot deras servrar så den skickar iväg IMEI/RFID tag ID till servrarna kollar om den är spärrad, skickar tillbaks o spärrar :P Även om mer driftiga brottslingar lär finna vägar runt det så lär ingen random jeppe kunna göra något åt det.
Kaneida. enda sättet att få det att funka är att göra produkten beroende av uppkopplingen för att funka. (mer eller mindre). Förlorar man inget på att förlora uppkopplingen blir det allt för enkelt att ta sig runt.
cry me a river! --> thcrew
Produkten har dock ett unikt id och blir brännmärkt i meningen att den ex. inte kan repareras på auktoriserad verkstad.
JackFalk: Det blir den nya som man får ut på försäkringen som gäller då?!
lär väl poppa upp i iTunes när dom ska synka att, oops, denna telefon tillhör inte dig lilla gosse, den spärrar vi!
i get more pussy then panty!
confidence Kul om man då har fler datorer hemma?
jo, för då flaggar man den ju som stulen. ;)
...och det är det som är så fint med whoa!
lär väl poppa upp i iTunes när dom ska synka att, oops, denna telefon tillhör inte dig lilla gosse, den spärrar vi! Det var det jag menade med inlägget högre upp, dock lär det finnas vägar och gå förbi det också, dock förstör man nöjet för söndagstjyvar.
Mögelfar Haha hell yeah, flytta från en dator till en annan 1 meter bort och under tiden anmäler man den stulen,
skillz :P
joda enda sättet att få det att funka är att göra produkten beroende av uppkopplingen för att funka. Helt sant, dock lärt det bli mer avskydd än pesten och folk skulle köpa konkurrerande produkter. Dessutom hur kul är det om man saknar Internetuppkoppling... eeeeeee... Det är lite som med Spore och annant skit man försökt med i datorspelsvärlden med aktiveringar var tionde dag eller krav på att ha uppkoppling när man ska starta spelet, folk kör piratkopierat och slipper allt krångel.
"Hey Johnny! Shoot yourself in foot!"Pointing gun towards his foot and BANG!
lol, verkligen
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
man behöver ju inte göra ipoden beroende av internet men varje gång du stoppar in den i datorn och sätter på itunes (vilket du behöver för att ladda den med musik, och ja jag vet att det finns alternativ men skitsamma) OCH datorn är uppkopplad mot internet vilket de flesta datorer ändå är... DÅ stänger den av ipoden, ifall den är stöldanmäld. blir ju inte 100%igt men fan så mycket "bättre" än idag.. och det lär ju knappast vara omöjligt att genomföra..
vadå? jag dyster?
Min iPod blev stulen för ett par veckor sen, måste man inte betala självrisk för att få ut en ny på försäkringen?
I'm almost famous, you people are halfass, almost anus.
hade varit fett om den exploderade istället föratt spärras.
skillz P18: Vill du begå bedrägeri kan du blåsa vilket försäkringsbolag som helst. Men det är väl generellt inget att rekommendera. Kaneida: Aktiv RFID kan väl inte sända många hundra meter idag?! Kanske för att behovet inte finns, men tekniken är inte där idag. Skulle tro att det är billigare att stoppa in ett sim-kort, då den tekniken är väletablerad.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/