Köpa laptop - ge mig tips och råd!
Det känns som att det kan bli en ganska flummig tråd då
1. jag kan inte så mycket om datorer
2. jag är inte helt säker på vad jag är ute efter
men jag tänkte skriva ner lite tankar och så får den som orkar gärna hjälpa mig med mitt datorinköp!
Jag är alltså sugen på en bärbar dator. Varför? Jag vet inte riktigt, det känns som att det skulle höja min livskvalité ett par snäpp. Typ sitta med den i sängen och på balkongen och i soffan och sådär. Ni som har skaffat bärbar dator - är det så värt som man gör det i huvudet?
Nåväl. Vad ska jag ha den till då?
Jag hade nog i ärlighetens namn mest tänkt använda den till aktiviteter såsom MSN, Whoa, mail, youtube, lyssna på musik, kika på film, läsa aftonblaskan, bloggar och såna aktiviteter. När andan faller på hade jag även tänkt använda den till skolarbeten. Jag har nog inte tänkt spela på den så grafikkort är inte så nödvändigt.
Jag fattar ungefär vad RAM-minne går ut på, och hårddiskutrymme vet jag exakt vad det är. Vill nog ha över 250 gb hårddisk iaf. Processor vet jag vad det är, men jag förstår inte skillnaden mellan de olika. Guida mig?
Well well. Jag hade inte tänkt lägga ut mer än 6000 spänn på själva datorn. Jag är givetvis införstådd med att jag inte får en kanondator för såna pengar, så den biten är cool.
Sist då: hur fixar man detta med trådlöst internet om jag väl köper datorjäveln? Har en gammeldax router med sladd nu. Vad kostar det att byta ut den? Är jag kompetent nog att sätta upp en trådlös själv (ni får gissa efter vad ni läst i tråden)? Kommer internet gå lika "snabbt" fast den är trådlös, och kan jag sitta var jag vill i lägenheten och ändå få kontakt?
Det var nog allt tror jag! Vore kul om ni datorkunniga människor vill hjälpa till :)
Frid!
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.comMissa inte världens bästa radioprogram
Starka Personligheter.