grafikkort överhettar, mysterium.
Grafikkort överhettar, mysterium.
För cirkus 6 månader sedan så började min gamla goda trostjänare till burk uppträda konstigt, skärmen började flimra och efter att detta pågått ett tag så stängde den helt sonika ner sig. Jaha, sa jag. vad gör jag nu då? jo, jag öppnar burken, kollar igenom lite, städar, dammar osv. kör vidare, samma grej. Formaterar om och pillar lite, samma grej. drar den logiska slutsatsen att det är grafikkortet som krånglar. bränner mig på det och får efter lite charmerande låna ett nytt av en polare, testar detta, samma sak händer. det blir super varm och allt kolapsar. hmm tänker jag och inhandlar en bordsfläkt, öppnar chassit och ställer fläkten bredvid. Allt funkar prima.
men så! nu, på just min kontorsdator på jobbet, har samma sak uppstått. samma flimmer. så nu undrar jag, vad är det för nått som försigår?
De program som dessa datorer har gemensamt genom mig är: World of warcraft, med några få addons, alla från cursegaming. Spelet är på båda datorerna installerat från orginal skivor. och problemet har på båda datorerna inte uppstått i samband med installationen utan på första datorn så långt som 5 månader efter installation, och på kontorsdatorn kanske 2. värt att nämnas är väl att båda burkarna är skyddade av olika virusprogram och datorn på kontoret är även skyddad av diverse svårforcerade brandväggar, både hos nätverks-servern och på datorn i fråga.
Har scannat med alla program jag kan komma på men hittar ingenting, så vad är det som sker?
har jag muterat och sprider elektroniska virus via mina fingrar? är det någon inställning som jag ställer in i sömnen på alla datorer jag har tillgång till? vad kan jag göra utom bryta upp chassit och ställa en bordsfläkt att fläkta grafikkortet?
hjälp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|