I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-07-18 12:35

Airport Extreme

Jag har flyttat och fått BBB 100mbit i väggen så nu måste jag köpa en trådlös router. Har en macbook nu och funderar på att köpa ett Airport Extreme. AirTunes verkar soft... Kan jag ju skippa ett mediacenter och tom koppla min externa hd till routern, right?

Vad har ni att säga om det?

2008-07-18 13:28
AirPort Extreme har inte AirTunes.

2008-07-18 13:32
Alltså: AirPort Express (som du kanske tänker på nu när jag läser igen) har AirTunes och en USB-port. I den senare kan dock bara skrivare - inte HDD - anslutas.

Vill du ansluta en HDD måste du ha AP Extreme eller Time Capsule, men dessa har inte AirTunes.

Enda lösningen för båda är att köpa både AP Extreme och AP Express, den senare utökar du isf nätverket med och använder bara som ljudmottagare.

2008-07-18 13:39
kom ihåg att routern enbart kan läsa FAT32 och din disk är säkert NTFS och konventera tillbaka till FAT32 är bara drygt, det fick jag lov att göra. annars är det nice att koppla in den, det är riktigt smidigt och funkar hur bra som helst.
 i get more pussy then panty!

2008-07-18 17:01
Redigt jäkla bra router dock, har inte krånglat det minsta för mig, skadar inte heller att den är riktigt snygg med
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-18 17:04
confidence P24:
Nu har inte jag testat, men jag tar för givet att den även klarar HFS+
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-18 20:53
Självklart klarar den HFS+ :)

2008-07-18 20:53
den är snygg, men lite väl stor egentligen med tanke på att det inte är nån HDD i den.

rikton:
det klarar den säkert, jag är inte allt för insatt men NTFS läser den inte. hur konventerar man till HFS+ och klarar det systemet filer över 4GB?

2008-07-19 11:18
Inte oväntat att den inte läser NTFS när det är stängt.
HFS+ klarar filer över 4gb

2008-07-19 16:24
Förenklat så är HFS+ en Mac-motsvarighet till NTFS.

Problemet med NTFS är som sagt att det är slutet. Att Mac OS inte har stöd för det beror inte på inkompetenta utvecklare på Apple utan på licensproblem. Pyttemjuk vill ha betalt per såld enhet om det finns stöd för NTFS. Det blir för dyrt.

Hur som helst: har du Macar i nätverket ska du absolut ha disken formetarad med HFS+ (vilket du löser under skivverktyg).

Personligen tycker jag inte att det är en jättebra lösning att koppla in en USB-disk (som per definition inte är hårdvaruaccelererad) i en router om du vill ha en högpresterande lösning.

2008-07-21 20:51
tar apples trådlösa routrar 11n?

2008-07-21 23:34
Lebanner

Ja, bägge.

2008-07-22 02:35
Tack för alla bra svar!

Hm, trist att den inte har AirTunes då. Vill ju kunna koppla i hdn i den och har inte råd att köpa bägge. Får väl skita i AirTunes då och kanske köpa upp mig senare.
Och ja, min disk är nog NTFS, den pallar inte att packa upp filer över 4gb (dvdrips osv) har jag för mig. Har haft den till min pc och aldrig pallat formatera om. Hur gör jag så att den funkar bättre för mac förresten? Är inga problem nu dock.

JackFalk, är det helt värdelöst att koppla min externa hd till routern? Pallar inte släpa med den med datorn hela tiden, skulle vara så jävla skönt att ha den gömd i hallen. Dock vill jag inte att den står på jämt. Och blir risken att den kraschar större om jag kopplar den direkt i routern? Är en Maxtor One Touch på 250gb.

Jag antar att routern pallar med 100mbit (tankar väl kanske i fyra fem typ) den slöar inte ner eller så? Och om jag kopplar en extern hd till airport, blir det segare att flytta filer än direkt fårn disk till datorn?

2008-07-22 10:10
att ha din externahhd till routern är sweet. jag vet inte exakt vad han menar. jag har min externahhd till den routern och det funkar bra förutom att det inte går att ha filer över 4GB på den, vilket inte gör så mycket iofs eftersom filmerna ligger i datorn.

det går faktiskt riktigt fort att föra över filer till hdd trådlöst, iaf här.
jag har en HP disk på 250 GB, den verkar "sova" hela tiden, gör inte ett ljud ifrån sig, tills jag börjar stöka i mapparna på den trådlöst, så det är bra det med.

men du måste formatera om den till FAT32 för att routern kommer inte kunna läsa den annars, den kommer hitta den men du kan inte göra något med den. Magic portion (eller nått sånt) gör det väldigt enkelt.

2008-07-22 10:36
Gurraa

JackFalk, är det helt värdelöst att koppla min externa hd till routern?

Absolut inte! Bara en något sämre lösning än att ha den integrerad via ethernet eller firewire. Jag kanske överreagerar/nördar lite. För vanligt bruk är USB fullt tillräckligt.

Vill du formatera hårddisken med HFS+ (som är mindre begränsat) använder du Skivverktyg, Rätt enhet och därefter "Radera", med alternativet HFS Extended Journalförd.

2008-07-22 10:47
Gurraa P24

Och ja, min disk är nog NTFS, den pallar inte att packa upp filer över 4gb (dvdrips osv) har jag för mig.

Isåfall låter det som att det är FAT32. Min HDD var FAT32 när jag köpte den.
If ya want beef then bring tha ruckus, cuz Fo-Tang Clan aint nutthin' to fuck with.

2008-07-22 16:08
JackFalk
han kör pc, det läste du väl?

2008-07-22 16:39
Har en macbook nu

?

2008-07-22 16:41
Har haft den till min pc

där var jag, se så glömsk man blir.

2008-07-22 17:18
Snurr-snurr :)

2008-08-06 12:23
Jag måste alltså inte köra FAT32 på disken utan kan formatera om den till HFS+ istället? Jag antar att jag måste formatera om om jag köper en ny disk också? Pallar inte köpa Apples svindyra utan tänkte köpa en 250gb för 800 som inte behöver någon nätkabel. Den drar strömmen från routern genom USB... Men jag stör mig jävligt mycket på att det är inte AirTunes i Extreme alltså... Är enda lösningen att köpa en Express också? Det blir ju för dyrt.
Kan jag koppla en PClåda med USB till huben också? Får ju inget internet på den men det borde ju gå att dra över filer iaf?

2008-08-06 17:20
ska du köpa en WD essential? (stavning?) de är ju söligare eftersom de inte har extern ström utan bara genom USB'n.

Om du kan koppla en dator till den vet jag inte, det finns bara en USB port men du har ju 4 LAN vilket du får internet genom.

2008-08-06 17:33
Ja, tänkte köpa en Western Digital 320 Gb för en tusing.
Men kommer Airporten klara av att ge den ström via USBn? Tänkte bara ladda till den så det spelar inte så stor roll om den är lite söligare eller kraschar.

Hade glömt att man måste köpa en USB Hub till om man vill ha fler än en disk, och det vill jag ju. Hur många är safe att plugga in? Jack Falk? Vet att du (appleteknikern tyckte likadant men vafan hehe) tycker att man ska integrera dom i nätverket istället. Har dock ingen lust att köpa en sån disk.

2008-08-06 17:42
det fanns ett avsnitt att läsa om det om man ville koppla i fler, jag hoppade över det eftersom jag inte tänkt och göra det :)

men detta är nice, dator med fint nätverk (extreme) och TVersity installerat (dela ut externa disken från extremen) gå in i TVersity och välj den mappen, slå på xbox 360, sätt på tv, och vips så hittar xboxen allt material (filmer, mp3 och bilder) på den externa disken i extremen och så streamar vi över allt hur schysst som helst utan något som helst lagg. love it!

2008-08-06 17:53
Fett grymt! Då kan jag ju dra en ljudkabel från TVn till förstärkaren så behöver jag inte AirTunes! Då slipper jag dra en kabel från hallen där router mm ska stå. Boxen kan hitta flera diskar samtidigt också eller? Kör Connect360 nu men ska ta hem TVersity istället då.

2008-08-06 18:01
TVersity funkar hur grymt som helst tycker jag. enkelt setup med. den hittar alla mappar du delar ut helt enkelt, det kan vara 5 film-mappar på olika diskar runt om i lägenheten typ :)

jag kör en optisk kabel från xboxen till min förstärkare så jag får ut allt ljud i mina stora fina högtalare också, har även en remote till boxen så det känns ännu mer som en "stereo" typ.

2008-08-06 18:02
sorry men..

TVersity kan även streama youtube-klipp, live tv osv osv... kul att kolla på CNN på tv'n fast man "inte har" det.

2008-08-06 21:04
Låter ju skitbra ju... Synd att airporten är så jävla dyr bah. Vad ska jag fixa för USBhub då?

2008-08-07 15:41
Fast då måste ju boxen vara på när man ska streama musik till stereon.. men men, blir ju nästan som airtunes iaf.

2008-08-07 19:03
yepp, precis. men boxen är alltid på endå ;)

jag vet tyvärr inget om hubbar, jag har bara en disk i. hittar du nån bra får du gärna länka dock.

2008-08-09 22:29
Man ska tydligen kunna koppla upp sig mot disken genom att ansluta till routerns (airport extreme) ipnummer (Äpple + K ). En bra utlina är väl ett måste dock.
Det måste du ju pröva confidence, kan du streama filmer till din iphone från hdn hemma. Eller ta backup med Time Machine (antar jag) trots att man inte är hemma. Verkar ju skitsoft.