I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur kollar jag vilka upplösningar mitt grafikkort klarar?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Rappare

2008-07-16 17:10

Hur kollar jag vilka upplösningar mitt grafikkort klarar?

Jag är på gång att skaffa ny tv (Någon Samsung 50" Full HD Plasma) och kommer bland annat att använda den som datorskärm (Ja, jag har läst att LCD ska fungera bättre som skärm, men nu är det så att jag ska använda den till annat också).

Men innan så skulle jag vilja kolla så att mitt grafikkort grejar upplösningen för tv:n. Jag vill ju att mitt grafik kort ska klara av 1080p så ingenting behöver skalas om och skit.

Min fråga är nu hur kollar jag det? Jag vet ju hur jag går in och ändrar datorskärmens upplösning, men är det inte så att endast upplösningen som är komplatibla med den skärmen man är inne på visas? Jag kan alltså inte hitta FULL HD upplösning nu ("vad det nu var"x1080) när jag checkar bland upplösningarna på min 19" skärm, vilket jag antar är för att skärmen inte klarar det.

Hur kollar jag om mitt grafikkort klarar Full HD upplösning utan att ha en skärm med Full HD upplösning?

Tacksam för svar!

Stick len.

2008-07-16 17:16
vad har du för grafik kort?
 www.RekFoto.se

2008-07-16 21:32
Och vad har du för övrig spec? Krävs en del för att spela upp 1080p.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
Rappare

2008-07-17 09:52
Jag tror att min dator borde klara av det.

Jag har DENNA!

Hur kollar jag att grafikkortet klarar upplösningen?
Stick len.

2008-07-17 09:55
Då klarar du det.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Rappare

2008-07-17 10:04
Aa, jag såg nu att jag har grafikkortet nVidia GeForce 8600GS.

Gick in på nvidias hemsida och såg att det kortet klarar en maxupplösning på 2560 X 1600 vilket är mer än full HD.

Det måste väl betyda att den då klarar den exakta upplösningen för full HD? Det kan väl inte vara så att kortet endast stöder en nära upplösning så det måste skala om bilden lite ändå?
Stick len.

2008-07-17 11:22
Det klarar full HD-upplösning, ja. Och även om det inte skulle finnas som alternativ kan man ställa in vilken upplösning man vill ha manuellt.
Rappare

2008-07-17 11:58
Okej tack, då vet jag det!

By the way är det någon som själv har använt en plasma till datorn? Bör man inte vara nojjig för att start fältetbränns in i bilden? Några andra nackdelar?
Stick len.

2008-07-17 12:18
Förstår egentligen inte varför du köper plasma över lcd när du dessutom ska använda den mycket till datorn. om du "ska kolla mycket sport" så tycker jag det är bullshit att det skulle visas bättre på plasma men jaja.

Grafikkortet och datorn pallar säkert med full upplösning, och det verkar som att du laddar hem mycket hd-material, tänk då på att olika rippar i 1080i/p kan ligga på uppåt 25-30 mbit/s och det är en jävla storlek. Då behöver du ett snabbt och kraftigt grafikkort minst sagt!
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Rappare

2008-07-17 13:13
Plasma har så mycket snyggare kontrast och svärta. Det svarta är helt enkelt mycket svartare på en plasma. Också färgerna är mycket härligare. Sedan så flyter allt mycket bättre liksom. Bilden är helt enkelt djupare och härligare.

Jag ska utan inbördes prioritetsordning använda den till att lira X-Box 360 och kolla mycket 720p och 1080p i x-264 från datorn via DVI-I-HDMI. Det blir väl en del vanlig DVD och Xvid också men jag föredrar alltid x-264 om det finns, och det mesta börjar komma i det också nu. Jag kommer även att skaffa en Blu-Ray spelare och använda. Det kan väl hända att jag slösurfar lite från soffan på skärmen men inte mycket.

Varför skulle jag hellre ta en LCD än plasma om pengarna räcker till för en plasma och man bortser från inbränningsrisken?

Som sagt så har jag Vidia GeForce 8600GS.
Stick len.

2008-07-17 13:30
Som sagt så har jag Vidia GeForce 8600GS.

Det ska nog inte vara några problem
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Rappare

2008-07-17 13:56
Nice!
Stick len.