I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sätta upp lokalt nätverk

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-06-30 16:12

Sätta upp lokalt nätverk

Jag och min kompis sliter våra hår för att vi inte lyckas sätta upp ett lokalt nätverk. Vi har kört "network setup wizard", och nätverket verkar ha skapats iaf. När vi försöker pinga varandra med "ping -t (datornamn)" så blir det ändå bara timeout (dock verkar den ju hitta datorn för det försöker pinga iaf).

Vad kan vara fel?

Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-06-30 16:42
till och börja med kan du skriva hur du kopplat kanske?
 www.RekFoto.se

2008-07-01 00:52
Ok :)

Båda är kopplade via ethernetkabel in i en router, som är kopplad in i bredbandsuttaget.

2008-07-01 11:51
ok, branvägg som blockar? för mig är det bara att koppla in o sedan börja surfa på datorerna.
 www.RekFoto.se

2008-07-01 17:18
1.) Har alla internet?
Om inte får ni kontakt med routern?
2.) Pinga helst IP-adresserna inte datornamn.
3.) Time out blir det när det inte finns någon mottagare eller om mottagaren tar för lång tid på sig att svara.
.................................................................................................... <- Ett hundra punkter.

2008-07-01 22:18
Kör ni Vista? I så fall kan nog typ fildelning eller dyl. behöva godkännas i "Nätverks- och delningscentret".

Annars kan det vara mjuk brandvägg i någon av era datorer, t.ex. om någon av er har ett argt Norton installerat.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-07-02 01:45
Brandväggarna reagerar inte så där ska det inte vara några problem. Alla har internetkontakt, ja. Vi kör XP.

Men alltså, måste man köra nåt slags "skapa LAN"-wizard som den i Windows? Min polare påstår att det inte ska behövas, utan att det eg bara är att koppla ihop allt fysiskt.

2008-07-02 11:59
det ska inte behövas men skadar ju inte att testa det också.
 www.RekFoto.se

2008-07-02 12:20
Provade det, men det var då det blev som ovan...

2008-07-02 16:32
Nej det ska inte behövas.
Testat att pinga via era ipnummer istället för namn?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.