I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ska uppdatera en gammal sida med PHP och MySQL

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-05-07 23:29

Ska uppdatera en gammal sida med PHP och MySQL

Hej!

Jag ska uppdatera en gammal sida som tillhör en familjemedlem och hans barn.

Det finns en bild-sektion på sidan som han lagt in bilder i manuellt tidigare. Jag tänkte göra den lite enklare. Till varje bild tillkommer en liten beskrivning. Bild och beskrivning utgör liksom en "bildbox", kan man säga.

Vad jag vill göra med bild-sektionen är att det skall bara få synas max 10 "bildboxar". OM det finns fler än tio "bildboxar" så ska det komma upp en rad med siffror där nere. Man ska stå på siffra 1 och kunna gå till 2 för att se resten av bilderna. OM fler bilder än 20 finns ska man kunna gå på 3 etc. Ja, ni förstår principen?

Min tanke är att man ska göra nån slags array som listar alla bilder som ligger i en databas eller på servern (<bild>.jpg) som sen kollar om det finns en text-fil med samma namn (<bild>.txt) som ska innehålla beskrivningen.

Men hur fixar man det med att man ska kunna gå tillbaka och se äldre bilder? Just det att den ska kunna känna av hur många som finns, vilka som är nyast och placera dom längst fram OCH kunna skriva ut länkar för att se dom gamla.

Är det ett JavaScript som gäller? Jag har ingen aning.

Är tacksam för de flesta svar.

Tack så jättemycket på förhand!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-08 01:09
Jag har hört att det ska vara populärt att aktivt dokumentera sina barn på internet. Helst ska det vara vardagliga bilder med beskrivningar och namn. :)

Eller hur var det där?

Kan tyvärr inte hjälpa dig i övrigt. Kan inte heller hjälpa mig själv från att vara dryg på småtimmarna. :\

2008-05-08 07:43
php tutorial @ google
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-08 18:03
Enkelt förklarat:

Gör en databas som innehåller 4 fält - id (primary key, auto increment, int 11 tecken), bildnamn (varchar 100), bildbeskrivning (varchar 255 el. text/longtext beroende på hur lång beskrivning det kan vara) samt datum (datetime).

Sen lägger du in bilderna och tillhörande text där, antingen manuellt eller via nåt uploadscript som du bygger.

Sen läser du denna pagingtutorial som beskriver hur du delar upp innehåller på flera sidor.

http://www.php-mysql-tutorial.com/php-mysql-paging.php
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-05-12 17:09
Snyggt etna P24 .
.................................................................................................... <- Ett hundra punkter.