I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-04-30 09:41

HTTP bouncer?

Tja!

För massa massa år sen då man mirkade som värst var det poppis med att lägga upp små bouncers, primitiv ip-tunneling är kanske att ta i men det var iaf kul att mirscha från phony ip's. Iaf, nu skulle jag ha behövt finessen, fast i lite mer avancerat syfte. En 'säker websida' som bara tillåter trafik från dem och dem. Har åtkomstregel för min fasta ip, fast nu har jag ett gäng maskiner på dynamisk IP á DSL som jag vill komma åt utan vidare. Har tänkt att lösa problemet genom att snöra upp nån sorts "http-bouncer" på burken med fast IP, så att således de burkar med dynamisk IP kan ansluta http://minfastaip:12345 och forwardas till http://saekerburk:8080. Ni förstår grejen. Det här borde väl mer eller mindre vara en baggis? Kommer ihåg att det kom Windowsmjukvara typ SyGate och WinGate där man i de senare versionerna hade http-forwarding. Men iaf, jag letar efter licensfri mjukvara, alltså det ska inte behöva crackas och hackas hit och dit. Har försökt komma på en klämmig söksträng till Sourceforge men utan resultat. Tänkte att nån av de lite äldre killarna här kanske vet vilken GNU-app jag söker för optimal prestanda och allt vad det heter..

Stort tack på förhand!

2008-04-30 10:02
Alltså, nu vet jag inte om jag riktigt förstår vad du tänkt dig, men menar du att du ska kunna sluta med \\Dynamic till \\Static för att bli slussad till \\Safety?

2008-04-30 10:02
sluta = ansluta

2008-04-30 10:16
Yesbox Krashe! =)) Helt korrekt! Bra att du petade in det, så jag fick peta in "Yesbox", så är allt jävligt tydligt och klart och frågetecknet slipper komma i form av en remark från nån i övrigt novice ;p

Just det ja, kom på nu att det jag pratar om i folkmun tydligen kallas för proxy :-))))))))))

2008-04-30 10:40
Okej okej. Ja om jag nu förstått det rätt måste jag fråga vilken funktion \\Static fyller. Du kan ju lägga upp en HTTP Proxy på \\Safety istället. Sedan låter du \\Dynamic ansluta via safety. Vill du att även \\Static går över proxy ber du även den ansluta till \\Safety direkt.

Funkar det, eller spricker din plan någonstans? Svårt när man inte riktigt vet vilka användningsområden som gäller.

2008-04-30 11:14
\\Static samt \\Dynamisk = klienter
\\Safety = server

Hade jag haft direkt åtkomst hade jag antagligen bara gjort nån DynDNS.org tjosan åt \\Dynamisk och lagt till den som åtkomstregel i \\Safety. Nu har jag bara att gilla läget typ, göra bästa möjliga av den IP som betrodd :p

Och för att göra bilden klar.. \\Static är ett kontor massa burkar med säljare som kommer åt webinterface (\\Safety) via. Sen har de allra vassaste säljarna övertalat bosskij att de är tappra nog att becknisch hemifrån pojkrummens ADSL-ploppar, och att förklara detta för huvudstaden är svårt och nån dyndns accepterar de aldrig i livet, så uppdraget jag har är väl typ, ja,, så att pojkrummen kan knappra in hit och komma dit :-)

2008-04-30 13:17
Nu är det svårt att säga då jag inte vet vilka tekniska begräsningar som finns hos \\Dynamic, men som det låter skulle det kunna fungera med en 'Start -> Run -> mstsc'?

2008-04-30 13:18
\\Dynamic = \\Static
*suck*

2008-04-30 13:22
Kanske ska utöka min beskrivning...

Vad jag menar är såklart att du kör VPN från \\Dynamic till \\Static. Eftersom att du då har full kontroll över \\Static ansluter denna i vanlig ordning till \\Safety utan några konstigheter. Det vill säga att du fysiskt sitter vid \\Dynamic och arbetar med \\Static mot \\Safety.

2008-04-30 13:27
Faktiskt en simpe schysst lösning. Bara det att isf måste jag kirra en burk på \\Static som kan stå och serva som VPN, nåt Wingate-fast-GNU hade jag annars tänkt kunnat bara ligga och pyra som service på nån arbetsstation som aldrig slås av. Får se om, om, om, om.. tnx iaf =)))

2008-04-30 17:02
Ja det är väl bara att du bokar en arbetsstation. Det är ju inte som att den hade vart mindre upptagen om du suttit på jobbet och använt den. Windows inbyggda Remote Desktop kräver ju ingen programvara ö.h.t så det lämpar sig väl utmärkt både efter IT Policy och säkerhetssynpunkt? Streama video är väl egentligen den enda begränsningen med tanke på den låga FPS du kan få via Remote.

2008-05-02 09:25
Aaah, fast alltså det är ju flera som ska kunna komma åt den, och ofta antagligen samtidigt. Med sån remote desktop software åker ju musen omkring och sånt så den andre som går på typ "wtf gaah får jag vänta då, äh störa lite istället mohahawhwha" så sitter de o krigar om musen som ett jeffla Lek och Hobby. Nej mardrömsscenario visst men blir nog ändå inte touche. Fått det halvdant nu med nån random skitapp.. En ip-tunnel bara sådär blev det. Nåja.. :Z