@Toyboy, En scanner med pappersmatning är det. Sant, borde finnas nån sådan programvara. Bara det att det inte är min egen scanner utan bara en jag har tillgång till. Har f.ö. googlat som en blådåre, har fått snudd problem att finna den där klockrenade söksträngen :p Får nog finna nån tvelösning i att TWAIN-skanna till högupplöst svartvit TIFF i GIMP, sen fara till en polare som har licens på Adobe Acrobat Pro och försöka göra nån schsyst komprimering utan för mkt loss..@Davve, Mjo eller "vanliga" Adobe Acrobat Pro har ju funktionen jag söker, bara det att där scannern finns är det strikt policy om att allt som snurrar på hdd-skivan ska ha licens, så jag respekterar och håller fingrarna från TPB ;> F.ö. kul att höra från dig så spontant, såg din post i nån utubtråd om poliser som jagade nån vild mopedist och du skrev "en polare råkade ut.." och då ekade det i mitt huvud resten av den förmiddan' just "polare, polare.. han skrev mig som polare , inte klåpare , dumhuvud eller nåt annat i den stilen" och så klev jag ut i det som ännu då var minusgrader fast som på ett litet moln och var rätt nöjd med Livet som sådant :-) Hoppas du har det kanonbra David, det har jag :)))