I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Scanna dokument till PDF..?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-04-25 08:06

Scanna dokument till PDF..?

Tjo!

Tänkte arkivera massa gamla dokument. Skulle behöva en applikation (GNU att def föredra) som bara rippar ner A4-arken till PDF. Ja jag vet, bara att köra GIMP eller vad som helst och göra TIFF'ar och sedan smida över till PDF med nåt annat. Saken är den att jag är ute efter så små pdf:ar som möjligt, inte minst för att kunna ladda dem så blixtsnabbt det bara går. När jag nu från scannerns drivare väljer B/W så anser jag mig missa lite väl mkt av textkonturerna, fast väljer jag å andra sidan gråskala så får själva A4-arket en äggskalsliknande färg som får ett-A4.pdf att bli uppåt en halv megabyte eller så. Knas!

Så..
Jag är väl ute efter nån app som är mer eller mindre sydd just för att arkivera dokument. Nåt åt » detta « hållet kanske, fast jag tyckte gränssnittet i det just nämnda verkade lite väl 'fittfreeware' (ursäkta begreppet; endast avsett för dem som förstår att förstå).

Så, alla tips är välkomna!

PS. Ett command-line tool med conffafil vore fett! :-)

2008-04-25 08:29
I stort sett alla scannrar kan tillverka en pdf direkt med den medföljande programvaran. Du behöver en scanner som förstår vad det är du scannar. Finns någon form av mjukvara för detta. Du scannar "bilder" om han lägger en gråskala över hela bilden och han gör den för stor.
Jag hade något sådant innan men minns fan inte vad det hette.. Googla!
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2008-04-25 08:45
går inte att köra in i nåt bildprog alá adobe illu eller dylikt å öka kontrast? fast jag kan ju ossit om detta, ville bara säga nå eftersom det var din tråd å jag inte sett dig på evigheter;)
((MAAD))

2008-04-25 09:15
@Toyboy,
En scanner med pappersmatning är det. Sant, borde finnas nån sådan programvara. Bara det att det inte är min egen scanner utan bara en jag har tillgång till. Har f.ö. googlat som en blådåre, har fått snudd problem att finna den där klockrenade söksträngen :p Får nog finna nån tvelösning i att TWAIN-skanna till högupplöst svartvit TIFF i GIMP, sen fara till en polare som har licens på Adobe Acrobat Pro och försöka göra nån schsyst komprimering utan för mkt loss..

@Davve,
Mjo eller "vanliga" Adobe Acrobat Pro har ju funktionen jag söker, bara det att där scannern finns är det strikt policy om att allt som snurrar på hdd-skivan ska ha licens, så jag respekterar och håller fingrarna från TPB ;> F.ö. kul att höra från dig så spontant, såg din post i nån utubtråd om poliser som jagade nån vild mopedist och du skrev "en polare råkade ut.." och då ekade det i mitt huvud resten av den förmiddan' just "polare, polare.. han skrev mig som polare, inte klåpare, dumhuvud eller nåt annat i den stilen" och så klev jag ut i det som ännu då var minusgrader fast som på ett litet moln och var rätt nöjd med Livet som sådant :-) Hoppas du har det kanonbra David, det har jag :)))