I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Liten smidig bärbar dator... hjälp mig i kriget !

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-04-14 00:16

Liten smidig bärbar dator... hjälp mig i kriget !

Hejsan!

Har meckat runt lite på en jäkla massa sidor o kollat på många olika datorer...

Nu e ja bara less o funderar på o börja tälja strägubbar istället...

Kan snälla någon ge mig några vettiga exempel på en liten bra bärbar dator för o surfa, chatt, kolla film o lyssna på musik.

Storleken har här stor betydelse då den bla ska ersätta en mediaspelare.

CD-rom känns bara onödigt.

Drömmen är något som påminner om Asus Eee PC 900 men eftersom dom släpper gamla versionen i sverige samtidigt som nya förbättrade i USA så känns de onödligt.

Hade tänkt mig typ max 10 000.

Alla tips är välkomna även om specifikationen inte stämmer kanske men om du e skitnöjd eller vet om en bra så vill ja gärna veta:)

Tack på förhand!

2008-04-14 00:22
Den här?
Eller möjligtvis den här?

Eller hur liten hade du tänkt dig?

Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-04-14 00:40
Båda ser ju onekligen bra ut men ja får ärligt talat utslag av o bara tänka på dvd brännare och fjärkontroller...

Vet att ja kräver mycke och marknaden är liten för sånna specifika datorer men de här e lite av sissta försöker innan ja bara köper något större...

Typ den här storleken är dröm bra men har inte släpts än:(
http://pc.feber.se/art/45434/hp_mininote_2133/

Någon som kan säga något om internationella eller engenska tangentbord?
Inport erfarenheter av dator är oxå grymt värdefulla för mig.

2008-04-14 01:07
fingeravtrycksläsare?
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-04-14 01:08
spelar ingen roll... cool grejj men absolut inget måste,,

2008-04-14 06:48
HalfAnimal
Ville bara önska dig innerligt lycka till med och hitta en någorlunda laptop i Sverige utan en skivenhet!

Tycker utbudet borde vara större för att få fram lättare laptops. Kan ju alltid köpa till en extern skivenhet som man kopplar in vid nödfall. Dåligt utbud här.

2008-04-14 11:21
Jag tycker du ska köpa en asus eller zepto. Snygga, bra och går inte sönder är mina erfarenheter av dem.
Dendär
Skulle kanske funka, sen kan du konfiguera lite vad du vill ha i den tex uppgradera ram osv.
Annars för en liten dyrare peng har du macbook där du iof betalar en massa för bara designen.

You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2008-04-14 11:36
HalfAnimal

När släpps den då?? är det inte värt å vänta ?
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då

2008-04-14 12:28
elitz

zepton du länkade var väldigt dyr för den prestandan. Speciellt liten var den inte heller (ja, jag vet att en av de jag länkade är lika stora.)
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-04-14 12:36
 själv har jag en dell inspiron 6400 den e bra tycker jag o den e inte så dyr tror den kostar runt 6papp eller nått från dell
fuck you and have a nice day sucker

2008-04-14 14:08
Tack för tipsen!

Elitz: bra tips även fast de kanske inte var vad ja leta efter.

Tha_SlaYer: har inte sett något datum när den släpps men någon gång i sommar har ja för mig... ja e råtrött på min stationära och orkar inte vänta så länge tyvärr...

Letade vidare hela natten inprincip o fasnade för IBMs klassiska Thinkpad modell X31 som är minst i serien om ja förstått rätt... den är faktist jäkligt liten och om man köper en på blocket så kan priset vara överkomligt... MYCKET bra batteritid och ja tycker den andas kvalité:) grymt primitiv design men de är verkligen inte något ja bryr mig om:)

2008-04-14 23:04
köper du den på blocket så kanske batteritiden itne är lika bra dock :/

2008-04-14 23:53
acer aspire 4315 borde passa dig.. den e ju inte jätte liten men den e billig och ganska snabb faktiskt

2008-04-15 00:05
Den va fan sweet! verkade enkel o smidig...

fett bra alternativ med tanke på priset oxå:)

har kollar på IBM Thinkpad x60 o om allt blir som de ska så trillar de in en jäkla massa pengar på mitt konto snart o då tänker ja nog sattsa på den även fast den är dyr bara för att den är liten...

https://shop.textalk.se/se/article.php?id=3124&art=578126

2008-04-15 02:24
ja den e faktiskt ganska skönt, dock lite plastig men det kan man tåla för det priset.

2008-04-15 09:53
thinkpad x60 är typ skiten, om 12" är tillräckligt litet och smidigt samt om du klarar dig på 1024*768... Thinkpads grejer är ritkigt kvalitativa, trackpointen är så mkt mysigare än pekplatta och tgnbordet är det trevligaste laptoptgnbordet.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-04-15 10:41
har en av dom äldre thinpad laptopparna hemma... aldrig fått fart på den faktiskt... sjukt smidig..och det är ingen trackball eller pekplatta p åden..utan man trycker på en knapp så ploppar det ut en mus som sitter på en arm på sidan :P fast den har låst sig i biosen... den tror att det sitter i en dock station vilket den inte gör :P

2008-04-15 13:26
PlayerJoe:

Grymt o höra lite mänsklig reflektion o inte bara behöva läsa en massa expertrecentioner:)

Är lite orolig att styrpinnen är jobbit seg o att man inte kan arbeta effektivt med den...
någon som haft problem med de?

Kommer ju självklart ha en mus till hands när ja e hemma men ja pallar inte ta med den på resor o skit...

2008-04-17 12:21
Trackpointen tar ett tag att vänja sig vid om man är van vid pekplatta. Jag vande mig dock jävligt snabbt och skulle aldrig börja använda platta igen.. :)

Det är ju precis som en vanlig mus, du kan ställa in känslighet och sådant.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-04-18 00:43
Ok, ja e inte ens van med pekplatta så de blir nog nice hur som helst:)

Något som gör att ja fortfanrade inte är 100% på IBM är att de inte är widescreen... vänjer man sig eller kommer de alltid kännas töntigt me dessa nästan rektangulära skärmar..? fördelar/nackdelar?

2008-04-18 15:29
JAg valde länge mellan HPs Pavilion 2799 och Dells XPS 1330. Blev dellen, fick helt enkelt mkt mer för pengarna.

Men jag hade liten skärmstorlek som krav.

Tror du får mkt svårt att hitta dator utan DVD-läsare. Många har ju fortfarande telefon-modem kvar...
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-04-19 16:19
bakeman:
om du tittar på modellerna ja har tittat på så har ingen av dom dvd:) självklart är de svårare o hitta en utan men om man nu gör de så går vikten ner och den blir oftast plattare...

2008-04-19 16:41
dom små av sony är ju lite fina?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-19 16:42
dom här. 12000 visserligen. men ändå
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.