I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Hjälp] Kan jag göra det här på en bärbar dator?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-04-01 21:45

[Hjälp] Kan jag göra det här på en bärbar dator?

Hejsan.

Vill först inleda med att jag är en total rookie när det kommer till såna här grejer.

Har precis funnit en sida som erbjuder bra priser på begagnade datorer (www.onceagain.se). Kruxet är bara att jag är så kass som fan på det här området att jag måste ställa några frågor...

-----------------------

ETT: Går det att installera Windows XP på en bärbar dator (när originaloperativsystemet är Windows 98)? Har fått för mig att det av okänd anledning inte skulle gå.

TVÅ/A: Om en dator har en hårddisk på runt 10gb; räcker det då för att kunna spela in musik (rap i det här fallet), uträknat ifrån att jag jobbar med 1 låt i taget?

TVÅ/B: Om en hårddisk på 10gb inte skulle räcka, kan man då köpa och koppla in en extern hårddisk till en bärbar dator via USB och installera diverse studioprogram på den och även starta upp programmen från den externa hårddisken uppå datorn (när programmen alltså ligger på den externa och inte på datorns hårddisk)?

TRE: Kan man koppla in ett externt ljudkort till en bärbar dator via USB (drivrutinerna har jag redan)? Har även här fått för mig att det inte skulle gå (har nog fått för mig att inget går att koppla in eller bytas ut vare sig det är hård- eller mjukvara på en bärbar dator, fråga mig inte varför).

Skriv gärna vilken punkt ni svarar på så jag inte blandar ihop svaren. :)

Kan även hända att jag dyker upp med följdfrågor vart eftersom svar postas.

Tacksam för svar som vägleder mig från okunskapens dimmiga bukt in i Det Bättre Vetandets land.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.