I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Så börjar man bli vuxen...

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-03-29 19:04

Så börjar man bli vuxen...

Så börjar man bli vuxen och första egna lägenheten är ett faktum och vad är då inte viktigare
i ett hem än en tv? Men vilken djungel det är! Fattig student som jag är vill jag inte lägga ut
hur mycket pengar som helst. 8000 kr för en större eller 6000 för en 32". Det är fortfarande en
mindre förmögenhet för mig i denna svåra tid så jag måste välja rätt!

Borde jag spara mina pengar och köpa en 32" tv nu och vänta tills jag är rik (och antagligen,
gammal och grå) med att köpa en större modell eller kan jag få en större (runt 37"-40")
acceptabel tv för runt 8000kr?

Plasma eller LCD?

Full HD eller "bara" HD-ready? Gör det någon skillnad? Fördelar nackdelar?

Jag kommer troligtvis mest använda tv'n för att titta på just tv, dvd och självklart titta på saker
från datorn.

Hjälp mig i denna djungel! Har ni tips på TV-apparater ni kan ge mig?

Tack!

2008-03-29 19:25
Kolla runt här. Personligen tycker jag det är bättre att köpa en bra tv som är lite dyrare än något billigt skit.
sluta jiddra, börja trolla!

2008-03-29 19:28
Tjacka drömtvn direkt!
Ta inte hem knarkarpack som spiller öl på din tv.
oh no he didn´t!

2008-03-29 19:30
Jag köpte en 32" för ett år sedan ungefär och ångrar det köpet som fan. För 3000 mer hade jag fått en 42" med 1080i (min är 720). Snåla inte, det kommer du ångra sen..
jag har alltid rätt.

2008-03-29 19:32
Hmm, köp en tv som du känner att du är nöjd med och som passar dina behov och din plånbok. Köp inte det första bästa du hittar, jämför, kolla på andra forum där dom jämför tv:n med andra tv apparater.
Kolla även med ditt försäkringsbolag om tv är försäkrad i den försäkringen du har på lägenheten samt vad självrisk ligger på. Kan vara bra.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-03-29 19:42
seeuontheflipsyde
Det är vad jag tänker! Vet bara inte vilken dröm-tv'n är än. Och inga knarkare i min lya!

JonkaGOO P19
Ledsen att du ångrar ditt köp. Vad är det för TV och hur mycket kostade den? Vad menas med 1080i och 720 egentligen?

Peacerich P25
Har du länkar till dessa sidor där de jämför etc?

Tack för svaren men keep 'em comming! Räcker runt 8000 för en bra 37", 40"?

Ingen som har ett tips på en specifik TV?

2008-03-29 19:47
Jag kom över en finfin Samsung 32" för 5990kr för nästan ett år sedan när jag flyttade hemifrån. Det köpet ångrar jag inte en sekund, klart att man ska vänta med så fetare inköp tills man har en bättre ekonomi. Det kostar mer att flytta än du tror, vänta bara :)

Sedan har jag en 80" duk för att kolla film på, så mitt användningsområde med tv'n är endast slötittande o liknande.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-03-29 20:36
köp en vanlig jävla skit tv för några hundra på blocket istället...skaffa en platt när du du är klar med studierna
tut!

2008-03-30 04:07
^ min tanke också... köpte min senaste tv, (klump-tv) panasonic 28 wide för runt en tusenlapp begagnad (hos en tv-reparatör/butik) för 2 år sedan, har inte ångrat det en sekund.

Ljudet gör ändå mer för filmupplevelsen i sig, och det är ett faktum. Mer info här ;)

2008-03-30 04:50
1080p är fullhd = skitsnygg bild på hdfilme osv
720p är hd-ready och ger en helt okej bild asså, men man vill ju ha det bästa inte sant? Hdfilmer funkar fint här men inte 1080p filmer
Olika maxupplösningar på skärmen med andra ord och jag tycker nog ska satsa på en LCD full hd (1080p).
Storleken på skärmen är det bara du själv som kan bestämma, beror på hur du vill ha och hur långt ifrån du ska sitta och titte på den liksom.
En annan sak som är viktigt ärFrekvens/Hertz på tv,100 Hz  är att rekomendera när man kopplar till datorn och vill få knivskarp bild.
Sen ska du se till att den har pixelgaranti om ngt skulle hände med de små vännerna inne i tv.
Tänk även på att den bör ha minst två hdmi outs så du kan koppla fler än en sak till tv och få hdbild utan att behöva byta med sladdarna osv.
Aja kolla runt lite och bestäm dig efter grovt granskande, min familj har sjävl en fin samsung som vi är nöjda med, så samsung är att rekomendera. Vet ingen samsungskärm som pajat under första åren och jag tror alla dess skärmar har pixelgaranti.
Lycka till med köpet nu..
Ps. Köp inte på elgiganten! :D (sjukt dålig service där)
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2008-03-30 14:06
U-Nas P22
Nice! Vad är det för TV?

elitz P20
Tack för all info! Men är det inte så att fullHD-skärmarna kan ha problem att dela upp bilderna från en vanlig tv-sändning och få det att se bra ut? Än så länge är det ju inga kanaler som sänder i fullHD vad jag förstår och det jag kommer att titta på är troligtvis mest vanlig tv och  saker från datorn. Bra tips på frekvensen där! Det ska jag hålla i minnet.
   Samsung verkar bra, och de är mig veteligen de enda som har pixelgaranti?

2008-03-30 14:27

Jag hade nog satsat på en begagnad skit-tv ett tag och sparar cash till en ordentlig lite senare. FULL-HD är nice om man har kanaler, tvspel och sånt, som faktiskt stöder HD formatet. Det finns typ 5 tv-kanaler som sänder i HD och alla är betalkanaler.

http://www.myspace.com/dirtydonline

2008-03-31 10:26

2008-03-31 11:20
Den var iof rätt så dyr med tanke på att det ej var full-hd  på den, men åt andra sidan ska man inte köpa en billig skit-tv heller så.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2008-03-31 11:32
http://www.pricerunner.se/pi/2-896292/TV/Samsung-LE-40M86BD-produktinformation

Där har du en full HD 100hz 40" för 10papp.. Ett bra köp enligt mig
jag har alltid rätt.

2008-04-01 13:46
det brukar ju spela lite roll hur långt ifrån tv´n du sitter också. om du inte har den i ett rum som är större än 20 kvadratmeter kanske det duger med en 32". så är det i mitt fall. men visst, alltid roligare ju fetare dom är.

2008-04-01 22:38
Användaren är inloggad JonkaGOO P19
Hittade den här på pricerunner. Verkar vara likadan fast mindre då. Nått att ha?

Användaren är inte inloggad Peacerich P25
Lite saftigt pris för mig just nu tyvärr.

Användaren är inte inloggad Racca P19
Rummet är 33 kvm. Ska dit imorgon och kolla lite hur långt ifrån man sitter. Har sett att det finns guider på nätet där de tar upp hur stor skärm man bör ha i förhållande till avstånd.

tack alla som svarat hittills och fortsätt gärna tipsa!

2008-04-02 01:05
JonkaGOO
Haha Prisintervall: 10258 kr - 19990 kr

Sköna återförsäljare som säljer den för 10 000 kr mer än de billigaste. Dom har ju garanterat inte en jävla aning om vad dom ens gör
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-04-03 18:00
Samsung, Sony och dom nya modellerna från LG har 100% pixelgaranti. Sony KDL-37P3000 skulle jag aldrig köpa för 9499 då det är en av deras "budgetmodeller", Samsung är ett bra mkt bättre och prisvärt alternativ för dig.

JonkaGOO: M86 har inte 100hz i storlekarna 37" och uppåt utan har det enbart i deras 32" modell. Det är för övrigt en mycket bra tv!

hejhej

2008-04-03 18:02
Kan ju även tillägga att vi i Sverige inte sänder ut våra HD-kanaler i 1080p utan 720p, det kommer nog dröja en bra stund innan vi börjar göra det också (om det nånsin kommer att inträffa). Så det du har din full-hd till är bluray, ps3 etc!
hejhej

2008-04-03 23:30
JonkaGOO P19
Så upptäckte jag nu att jag glömde skriva länken men verkar itne som att den har 100 hz?
http://www.pricerunner.se/pl/2-899446/TV/Samsung-LE-37M86BD-priser?other_hits=%3B%3B22%3B&q=samsung+le-37m86bd

2008-04-03 23:35
aanthony P19
Vad har hertzen för betydelse egentligen? Hur skiljer det sig mellan en 50 hz och 100 hz? Jag har tänkt på 37 tummaren från M86 faktiskt men kommer det fungera bra om jag kopplar den till datorn? Hur påverkar det att den är full HD? Kommer den ha problem med att uppdatera bilderna i vanliga digitala sändningar?

2008-04-03 23:38
Någon som har något prisvärt förslag till en 37"-40" för ungefär 8000?

2008-04-03 23:43
Eller om någon har tips på prisvärda 32-tummare för runt 6000kr

2008-04-04 11:06

Är det någon som har några bra tips på 50-tummare, ?

2008-04-05 22:36
Fasza_gyerek  http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=904688 min morbror har en sån skitbra kvalité
Jag hade en öl sen drack jag upp den...

2008-04-06 14:35
Fasza_Gyerek P21: En 100Hz uppdaterar bilden dubbelt så ofta som en 50Hz, skillnaden på dom här märks mest vid snabba rörelser som sport! 100Hz är att föredra men absolut inget måste.
Kopplar du in M86 (som är en bra tv) till datorn så kommer det helt klart att bli bra!
Värt att nämna för dig också är att det finns två produktnamn för samma tv, M86/M87 dessa är exakt likadana förutom att det är en silverlist på M87an.

Bestämmer du dig för att köpa någon av dom kan det vara värt att ringa firman och be dom kolla vilken bildpanel du får i din TV, Samsung håller på och slänger ut paneler som inte är egentillverkade i vissa av deras apparater för tillfället, för att göra det enkelt ska det stå ett S bak på tvn. Skillnaden på deras egentillverkade apparater gentemot dom andra är främst att du har dålig svärta på dom sistnämnda.

Hoppas det svarar på det mesta, sen tycker jag personligen att det absolut är bättre att lägga till kanske 2-3000 mot din budget direkt och köpa en bra tv från början. Du kommer bara ångra dig annars!
hejhej