I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dator låser sig efter installation

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-03-26 18:43

Dator låser sig efter installation

Tjena!


Har fått ett mycket iriternade problem på halsen. Sedan ca 1 år tillbaka har min dator vid omstart låst sig helt, mao datorn svara inte på något komando öht, musen går inte ens att röra!


Detta har förmodligen lite med datorn att göra då jag för ca 6 månader sedan fick dåndimpen och sålde min dåvarande dator p.g.a att den i tid och otid låste sig så att omformation var ända utvägen, nu visar det sig dock att nya datorn lider av precis samma problem.


Köpte iaf en helt ny dator i lösa delar och plocka ihop själv;


Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz (processor)
Samsung SpinPoint 500 GB (HD)
Gigabyte GA-P35-DS4 P35 (moderkort)
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 (minne)
Asus Radeon HD2400XT 256MBM (grafik)
Maya audiotrak 44 (ljudkort)


Såhär brukar en vandlig dag tyvärr se  ut för mig numera;


Alla mina drivrutinder är från tillverkaren och program kommer från piratebay.


1.
Datorn har låst sig!
Jag vet att den inte kommer fungera igen efter otaliga försök så jag sätter in en av alla mina win xp sp2 skivor > formaterar > installerar


2.
Installerar drivrutiner!
Moderkort > Grafikkort > Ljudkort


3.
Allt fungerar!
Slösurfar en stund och fyller upp me prog. som winrar, poweriso, nero


4.
Snart skall datorn låsa sig!
Eftersom jag i huvudsak gör musik på datorn så behöver jag cubase dagligen. Installerar > Startar om > Datorn låst!!


Det är absolut inget fel, vet minnst ett 20 tal personer som använder exakt samma kopia av Cubase som mig utan problem, även jag har kunnat använda denna kopia utan problem flera månader, även på denna dator!


Någon som känner igen symtomen? Vad gjorde ni? Vad tycker ni att jag skall göra?

Personligen tror jag grafikkortet´s drivrutiner retar upp något i cubase men det är mest en kännsla och ingen fakta.


Extremt tacksam för hjäp!


MVH
/Mr_Whatever