I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-23 11:01

Köpa ny dator

Nu är det så att jag har tänkt att köpa en ny dator. Har fått erbjuden på två stycken, men är osäker på vilken av dem jag ska välja.

Jag vill ha en dator som klarar av krävande spel ett tag framöver och som vanligt, surf, blabla osv.

Första datorn.

Processor (CPU): AMD Athlon 64 X2 6000+ (med dubbla processorkärnor)
Chipset: nVidia nForce 430
Internminne: 3 GB DDR2 SDRAM
Hårddisk: 2 x 320 GB, SATA, 7200 rpm
Optisk enhet 1: DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe, Dual Layer- och DVD-RAM
Grafik: NVIDIA GeForce 8600GT, PCI-Express 512 MB DDR dedikerat
Ljud: High Definition Audio 7.1

Cacheminne: 2 x 1024kb
Minnesplatser: 4 st, MAX 8GB
Korläsare: 15-i-1, kortläsare för SD, mini-SD, xD, MMC, RSMMC, MMC+, MMC Mobile, Memory Stick, MS Pro, MS Duo, MS Pro Duo, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media
Nätverksstöd: Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Kortplatser: PCI, PCI-Express, PCI-Express x 16
Gränssnitt: 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6 st USB 2.0, RJ-45, line-in, högtalare, mikrofon, 2 st PS/2, DVI, HDMI, s-video
lagringsplatser: 5,25" (extern), 3,5" (intern), samt plats för HP Pocket Media Drive
TV-anslutnin: S-video
TV-kort: Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)

Ingår gör även detta: Logitech S-200, tangentbord, mus och MS Vista Home

Pris: 13140 kr

Andra datorn.

Processor (CPU): AMD Phenom 9500 (med fyrdubbla processorkärnor)
Chipset: nForce 430
Internminne: 3 GB DDR2 SDRAM
Hårddisk: 2 x 320 GB, SATA, 7200 rpm
Extra löstagbar hårddisk: 320 GB, USB 2.0, 7200 rpm
Optisk enhet 1: DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe, Dual Layer- och DVD-RAM
Grafik: NVIDIA GeForce 8800GT, PCI-Express, 512 MB DDR dedikerat, totalt upp till 1407 MB
Ljud: High definition audio 7.1

Cache: 4 Mb cache level 2/3
Minnesplatser: 4 st, MAX 8 GB
Kortläsare: 15-i-1, kortläsare för SD, mini-SD, xD, MMC, RSMMC, MMC+, MMC Mobile, Memory Stick, MS Pro, MS Duo, MS Pro Duo, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media
Nätverksstöd: Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Kortplatser: PCI, PCI-Express, PCI-Express x 16
Gränssnitt: 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6 st USB 2.0, RJ-45, line-in, högtalare, mikrofon, 2 st PS/2, DVI, s-video
Lagrinsplatser: 3,5" (intern), samt plats för HP Pocket Media Drive
TV-anslutning: S-video
TV-kort: Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)

Ingår gör även detta: Tangentbord, mus och MS Vista Home

Pris: 17856 kr

Okej, kanske lite mycket information. Men lika bra att ta med allt.
Är det verkligen så stor skillnad på datorerna? Ställda mot varandra, vad skiljer dem åt? Är den dyrare värd dem extra 4716 kronorna?

Nu vill jag inte höra förslag på andra datorer, utan det är dem här två jag är intresserad utav.

.

2008-03-23 11:24
Inte stor skillnad men den dyrare datorn har:
  1. Bättre grafikkort.
  2. Fyrkärningt processor istället för tvåkärnigt.
  3. En extra hårddisk på 320 GB.
Vet inte riktigt angående prisvärdheten, har du ett jobb och ett inkomst så varför inte köpa bättre på en gång. Tyvärr lurar nVidias 9-serie runt hörnet med nya grafikkort, med det sagt så vill jag påpeka att 8800 GT är bland de allra bästa korten på marknaden just nu och klarar av spel ett tag framöver.
 Sen ser jag ingen större nytta av fyrkärniga processorn när man har en killer dubbelkärnig och misstänker att det är den som drar upp priset mest. Samtidigt hjälper det ju att ha en fet processor för att avlasta grafikkortet och finns både en och annan spel som kan få många processorer och svettas.

Skulle jag få välja mellan dessa två utan och byta ut någonting etc så skulle jag gå på den dyrare datorn, mest för 8800 GT som sitter i den.

2008-03-23 12:30
satsa på andra datorn. mycket mer värt.
RekFoto

2008-03-23 21:30
Är det verkligen mycket mer värt det? Jag menar, grafikkort får jag uppdatera om något oavsett vilken jag köper. Det skulle väl vara för processorn, men jag anser inte att den är värd 4717 kr, eller?
.

2008-03-23 21:31
jo det är det värt. det håller i längden.
RekFoto

2008-03-23 21:35
Är du beredd på att uppgradera grafikkortet säg inom 6 månader senast så kör på första paketet och spara pengarna till en bättre grafikkort ur nvidias 9000 serie.

2008-03-23 23:03
Båda av dom där datorerna var sjukt överprisade det är det enda jag har att säga. Om du har råd att lägga 18 lappar på en dator plocka ihop en själv och få en monster dator istället. Med dom där pengarna kan du få en jävligt bra dator jämnfört med dom där 2 halva dana.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-23 23:08
Glömde att säga att båda datorerna har 3gb ram vilket inte är nån direkt höjdare. Kvalitets mässigt vill man oftast ha ett jämnt tal på ram för att dom ska sammarbeta bättre tillsammans. Även svårt att säga när man inte vet hur många ram stickor dom är uppdelade på.

2x320gb hårdisk är inte heller nått att föredra helldre en mindre och än större än 2 stora eftersom en 80 eller 120 jobbar bättre som master. Alltså 1 mindre som sköter vista och alla system program och en större för lagring.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-23 23:20
självklart är det bättre om du kan plocka ihop en själv.
RekFoto

2008-03-24 12:09
Jeffi P3 

Varför då? Vi snackar Vista nu eller hur?

Sen var dom ju cpdyra?! Vem har försökt blåsa dej min vän?  Släng ihop nåt på nån vettig site själv annars, typ inet.se eller nåt liknande. Helt okej priser.

Eller du komma till mig o köpa data kompis, jag fixa nice price
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2008-03-24 12:55
Kaneida X0
paketet och spara pengarna till en bättre grafikkort ur nvidias 9000 serie.

Ja eller så gör han ngt vettigt o går på ATI?

2008-03-24 14:09
Rastasite vad fan ska du jiddra med mig för? Adresserar du någon så adressera trådskaparen och inte mig för i helvete då det är inte jag som ska köpa en dator. Dra åt helvete.

2008-03-28 12:50
Kaneida X0

PMS kan vara jobbigt ibland, det finns hjälp att söka, människor att prata med om det, ta min utsträckta hand så kan jag hjälpa dig!

2008-03-28 14:02
Är du efterbliven eller? Varför slutar du inte jiddra? Var relevant till tråden eller håll käften. Har du något och säga utanför tråden så skriv till mig privat.

2008-03-28 20:20
Kaneida X0

Hade gärna skrivit om det inte var så att du blockade mig redan när jag förespråkade ATI i mitt första inlägg, sen undrar jag vad ditt problem är? otroligt omogen och älskar att förolämpa? oroa dig inte, du växer ifrån det.

2008-03-29 11:08
Rastasite
Jag rekommenderade trådskaparen ett kort enligt mina egna erfarenheter och då jag inte har så mycket erfarenhet med ATI så gav jag som ett förslag att byta till Nvidia 9-serie som ett följd av att han oavsett datorerna kommer få ett Nvidiakort. Sen kommer du och bajsar ner på mig med ditt ATI fanboy jidder adresserad till mig? Jag måhända är omogen men du verkar med all rätt efterbliven. Varför vänder du inte dig till trådskaparen a la "Kör inte på Nvidia, ATI är bättre pga blablabla"? Varför vänder du till mig? Såg jag ut på något sätt och vara intresserad av ett ATI kort? Verkar det som att jag är på väg och köpa ett nytt dator för tillfället och vill veta vilket grafikkort jag ska köra med?

2008-03-29 12:13
Kaneida X0

Genom att adressera dig, som föreslog ett Nvidia-kort, så säger jag också trådskaparen var jag står i frågan. Förstår bara inte vad all ilska kommer ifrån? antingen är du 13-14 år eller så är det något annat som gör dig riktigt förbannad utanför whoa..