TaniONE Måste faktiskt rekommendera dig att utifall du har möjlighet att då ta en sväng förbi antingen en Expertbutik eller någon större elektronikhandel och fråga efter att få se de olika kamerorna och hålla i dessa så du får en uppfattning om vad det rör sig om storleksmässigt. Bor du i Stockholm eller i Göteborg (och även Malmö?) så har du ju en affärskedja som heter Mediamarkt. Antar att affärerna är relativt lika, men känner själv till Mediamarkt i Stockholm, Kungens Kurva då, och där har du en riktigt stort utbud av digitalkameror så att du kan bilda dig en uppfattning om storlek, känsla och till och med pröva kameran och se hur bilderna blir. Sen om du köper någon annanstans är upp till dig. På kompakta och ultrakompakta kameror har jag bra erfarenhet utav Sony och Canon kameror, har även hört mycket gott om Pentax och Olympus, men har ingen personlig erfarenhet. Då jag brukar undvika undervattensfoto och gravitationsfoto så känns stöt och vattentålighet för mig som... inte riktigt nödvändigt. Har fotograferat med både Sonys och Canons kameror i regn och på fest så att de fått vatten/alkohol på sig och även vid något tillfälle tappat kameran i marken utan några defekter alls. Rekommenderar dock att hålla dig till lite mer erkända märken vilket är då väl Canon, Sony, Nikon, Olympus och Pentax. Samsung har väl också både ett och annat, men har ingen vidare bra erfarenhet av dessa. Gjorde sitt jobb i början och sedan efter 1.5 år så börja den missfärga bilder etc. Avstår från dem igen. Gillar personligen lite mer Sonys och Canons produkter då jag finner dessa mer estetiskt tilltalande som spelar en stor roll, särskilt när man drar fram en kamera på fest. Som sagt, se kamerorna i riktiga livet och bilda egen uppfattning. Canons Ixus 80 IS som Two Face länkade i de två första bilderna ser riktigt bra ut i mina ögon, finns även i andra färger. Finns några på Cyberphoto.se även den länkad högre upp.