I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Få två nätverk att sammarbeta med varrandra (wlan + lan)

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-03-12 16:03

Få två nätverk att sammarbeta med varrandra (wlan + lan)

Hej, jag införskaffade mig nätverk genom eluttagen för ett tag sedan till min stationära dator eftersom jag inte orkade dra ner sladdar till trådlösa routern och trådlösa nätverket hade låg täckning på övervåningen, allt var frid och fröjd och det funkar bra, det är en liten dosa man sätter i eluttaget med 4 TP-utgångar (Det heter så, right?) i varje, jag kör en på övervåningen som är kopplad till min stationära dator och en på nedervåningen som är kopplad till bredbandsuttaget i hallen samt den trådlösa routern...

Så, jag kommer åt nätet med min laptop (som kör på wlan) och så vidare. Men jag kommer inte åt nätverket som stationära datorn kör på (eluttagstjaffset). Vilket innebär att sålänge jag inte kör laptopen med sladd till eluttagsdosan så kan jag inte komma åt min stationära dators delade mappar, itunes delning osv. Så  när jag kör trådlöst med laptopen verkar jag vara inne på ett annat nätverk än när jag kör med sladd till dosan, vilket inte är så jättekonstigt då båda agerar som routrar.

Då undrar jag, går det på något sätt att bygga ihop wlanet och vanliga nätverket så dem fungerar som ett nätverk istället för två, så jag kan dela mina mappar osv?

Och nu när jag läste igen mitt inlägg så märkte jag att det blev rätt rörigt, så jag tog till mina mad-paint-skills och ritade en skiss: här ser ni den.

Tack på förhand och så. fred. (ursäktar eventuella stavfel)

...och det är det som är så fint med whoa!