I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hembio system - köpråd

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-03-11 21:07

Hembio system - köpråd

Hej!

Jag har haft så tråkigt på jobbet, så plockade ihop ett surroundsystem. Tänkte att det var dags för en uppdatering. Dock kan jag inte ett skit om hembio, så om jag har gjort ett idiotiskt val i något avseende kanske någon av er vet bättre?!

Center
Yamaha NS-C444
Fronthögtalare
Yamaha NS-777
Bakhögtalare
Yamaha NS-555
Reciever
Harman Kardon AVR-245

Jag har dock ingen aning om vad man behöver för kablar, så det kanske någon kan tipsa om?

2008-03-11 23:59
Jag kör lite av ett slumpsurround i mitt sovrum/studio, ljudkort med 6 ut och aktiva monitorer ;)

2008-03-12 00:05
Säger mig i princip ingenting. :P

2008-03-12 01:57
www.minhembio.com

snora runt bland folkets bilder där o lär dej tycka om nått sen köp det :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 15:55
Men vad behöver jag för kablar då? Vill inte ha nåt skräp bara.

2008-03-12 20:14
www.minhembio.com
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 20:25
Man för fan, sluta hänvisa mig! :P
Har redan läst och skrivit där, men forumet går långsamt och jag får inga direkta svar.

2008-03-12 20:30
Ska kolla med en kollega som kommer till jobbet om ett par timmar om han kommer ihåg ett engelskt forum som är minhembio.com's motsvarighet fast med skillnaden av att ha flera gånger mer kompetent folk, mer liv i forumet, mer material, har folk över hela världen med etc. Tycker dock att du borde konsultera något audiobutik a la HiFi klubben liknande.

2008-03-12 20:34
Sen till din setup, Yamaha gör bra grejer, beror på hur pass kräsen audiofil man är. Finns ju de som tycker att allt som inte är Bo & Wilkins är dynga, medans jag skulle ha en myspinne och leka med i fickan på direkten. Klockrenast skulle ju vara om du hitta grejerna i något fysisk butik och låta dundra så du får smak för den. Därav olika audiobutiker is the shit. HK är också bra grejer - återigen hur pass kräsen är du? Jag exempelvis kan tycka att mina tv-högtalare kan vara sweet, samtidigt hemma hos polare som har ok ljudutrustning så är det bra mycket roligare och känna rövhåret raka av sig självt och själen leta efter nytt kropp och krypa in i.

2008-03-12 21:12

supra gör bra kablar. hembiobutiken.se och fynda.se har det mesta du behöver i supras sortiment.

2008-03-13 04:24
Vad har du för budget, hur stort är rummet, hur pass "framtidssäker" vill du vara ljud och bild mässigt?

2008-03-13 04:41
Förstärkare Klarar alla dem ny HD ljudformaten
5.0 Otroligt prisvärda högtalare
Sub 4000:-

Skulle jag rekomendera över det system du länkade om det är 16000 du hade tänkt att lägga på ett system exkl kablar. Har du ett större rum kan det kanske behövas ett kraftigare sub.
Du kan ju garanterat få en kraftigare sub till samma pris eller mindre, men då får du naturligtvis dra ner en heldel i kvalitén på ljudet.
Har själv förstärkaren och subben och ett annat system från Dali.

2008-03-13 14:41
SkankyWhore,
Plockade ihop dessa för att det matchade snyggt. Priset blir naturligtvis dyrare då jag kör två uppsättningar golvhögtalare, men sateliterna är så jävla fula så jag vill inte ha några såna. Behöver inte heller någon sub då högtalarna levererar tillräckligt.

Two Face,
Tyvärr har jag ingen möjlighet till provlyssning i butik då jag bor i småstad och utbudet är väldigt begränsat. Postorder är med andra ord mitt alternativ. Är ingen ljudfantast, så jag tror mycket väl att detta system är tillräckligt för mig. Dessutom kan man inte pumpa på så hårt när man bor i lägenhet.

DJDoggy,
Ska kika på dem.

Tack för alla förslag! Hur mycket får jag vara beredd att kablarna kostar? Behöver inga värstingar, men samtidigt inga skitkablar- något mitt imellan helt enkelt.

2008-03-13 17:46
Gav dig bara ett system som garanterat kommer prestera bättre ljudmässigt för samma peng.
Fördelen med stativare är ju att dem är mycket mer lättplacerade, speciellt om man har lägenhet.

2008-03-13 19:26
SkankyWhore,

Tack men det kosmetiska har för hög prio för mig. Dock kom jag att tänka på en sak...
I datorn (som kommer att vara min primära ljudkälla) har jag bara ljudkort integrerat i moderkortet. Visserligen ser det rätt dugligt ut, en jävla massa ingångar och stöd för surround- men jag kan tänka mig att det inte är någon större kraft i det. Kommer jag att behöva ett nytt ljudkort?

2008-03-13 19:26

2008-03-13 22:26
CrashworkZ

Satsa alltid på en sub säger jag. Framförallt om du bryr dig mycket om det estetiska. Satsa på några små fronthögtalare så låter du subben jobba istället.
"I'm the best of both world's, without the hidden camera and the twelve year old girl"

2008-03-14 11:31
Jag hade samma integrerade ljudkort, helt värdelöst. Auzentech x-fi Prelude bör du köpa om du ska ha dfatorn som ljudkälla, totalt överlägset alla andra kort.

2008-03-16 21:28
Yamaha NS serien är riktigt bra,